Jag försöker hitta någon som kan sätta tätskikt och klinker/kakel i två nybyggda badrum och har fått en släng av ångest efter att ha försökt ta reda på hur ett badrum byggs på ett korrekt sätt. Det är ingen överraskning att det finns fler än ett sätt att bygga på.

Badrummen har redan vatten, värme och avlopp och golvet har flytspacklats. Den byggare jag anlitade satte sedan 10 mms OSB-skivor på väggarna. Tanken var att dessa skulle sitta bakom tätskikt för att göra det möjligt att fästa badrumsmöbler. De har även använts som underlag för shuntar och vissa elinstallationer. Efter att ha talat med ett antal firmor med våtrumsbehörigheter så säger vissa att man absolut INTE får ha OSB-skivor som underlag för tätskiktet. Det finns en rad i BKR:s regler som styrker detta:
BKR 5.7.1 ... Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning. ...

Har dock hittat svar från Villägarnas expert som motsäger detta och en annan av mina potentiella våtrumsbyggare säger att skivorna är Ok förutsatt man sätter kortlingar bakom så att skruvarna inte sticker "ut" bakom tätskiktet. Då kan man täta ev skruvar som används för att fästa badrumsmöbler.

Oavsett vad som gäller är min slutsats att åtminstone vissa av OSB-skivorna (zon 1) måste tas ned innan tätskiktet görs.

Vore intressant att veta vad andra anser om detta.

Ett annat ångestområde är dubbla diffusionspärrar. Jag bor i ett hus från 1924 och ursprungsbygganden saknar naturligtvis plast och ångspärr. I de nybyggda delarna där de nya badrummen ligger har en modern konstruktion valts med panel, vindspärr, isolering, plast och ytterligare isolering utanpå plasten. Frågan är om det finns någon risk med att ha ångspärren bakom tätskikten i badrummen. Om fukt tränger in i utrymmet finns en risk för mögeltillväxt om fukten inte kan ventileras ut. Jag tror att risken att ev fukt stängs inne blir liten då ångspärr saknas mot den ursprungliga byggnaden. Har jag rätt eller fel?
 
Du måste klä osbn med våtrumsgips (i zon 1, i zon 2 får du använda vanlig gips).

Det är alltså helt ok med osb men den måste sitta bakom ett lager gips.
 
Det beror på vad du menar för tätskikt?

Vanliga tätskikt under BKR, GVK och MVK är inte godkända för montering på träbaserad skiva. Det svar du läst eller fått måste ha missuppfattats. Tidigare var det ej tillåtet att ha träskiva ens bakom annan skiva som tätskiktas (gips eller våtrumsskiva), denna skrivelse är ändrad men fortfarande får tätskikt ej sättas direkt på träskivan.

Du har ett par olika val. Antingen behålla osb och slänga på kartonggips och följa GVK eller våtrumsskiva och följa BKR. Då ska ni ha kortlingar vid infästningarna då 10 mm osb inte ger någon testad hållbar konstruktion.
 
Redigerat:
Angående ångspärren så utgår jag ifrån att det är dukbaserat tätskikt som ska användas och då är det enligt vad jag fått lära mig ok att låta plasten vara kvar.
 
RobZombie skrev:
Det är alltså helt ok med osb men den måste sitta bakom ett lager gips.
Är det verkligen det? Ska det inte vara min 15mm plywood nu?
 
MB77 skrev:
Är det verkligen det? Ska det inte vara min 15mm plywood nu?
Du får ha trä bakom oavsett tjocklek. Massiv träkonstruktion såsom råspont, kortling mm är godkänt för infästning det är inte skivmaterial. Just 15 mm plywood är godkänt för infästning förutsatt att man i övrigt uppfyller konstruktionen i säker vattenväggen
 
T
MB77 skrev:
Är det verkligen det? Ska det inte vara min 15mm plywood nu?
Är det någon som har tittat på Äntligen Hemma med våran pyssling Martin Timell:D

Nej, det räcker med OSB..........
 
15mm plywood är en utmärkt konstruktion som gör att man kan montera inredning och hjälpmedel var man vill utan att behöva bry sig om kortlingar. Och jag såg inte Timell, men har varit på våtrumsseminarium med LF säkervatten mfl :)
 
tank77 skrev:
Är det någon som har tittat på Äntligen Hemma med våran pyssling Martin Timell:D

Nej, det räcker med OSB..........
Timell ger jag inte mycket för, han har många egna lösningar som anser vara rätt. Men just OSB är det väl inte många som använder i våtrum idag? Har för mig att jag läst att det ska vara plywood, kan ha fel.
 
jag skulle säga att dom flesta använder OSB idag, men att plywood är på frammarch iom våtrumsväggen
 
Har för mig att det användes osb när vårt badrum renoverades. Osb -vanlig gips-våtrumsmatta-kakel.
 
nino skrev:
jag skulle säga att dom flesta använder OSB idag, men att plywood är på frammarch iom våtrumsväggen
Instämmer... de flesta vill inte lägga de extra hundralapparna det kostar att sätta plyfa i badrummet ;)
 
När vi bygger anvädet vi 17*95 råspont på alla väggar istället för skivor..
 
Fruppe skrev:
När vi bygger anvädet vi 17*95 råspont på alla väggar istället för skivor..
Måste bli dyra badrum med tanke på vad det tar i tid att sätta jämfört med skivmaterial ;)
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Måste bli dyra badrum med tanke på vad det tar i tid att sätta jämfört med skivmaterial ;)
Precis - även om materialkostnaden är något billigare så måste ju arbetskostnaden bli astronomisk.
Hur lång tid tar det att montera en 1200x2400 skiva? 5 minuter - max!
Att klä 3kvm vägg med råspont - 30 minuter?

Har iofs aldrig slagit råspont men monterat åtskilliga kvm paneltak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.