Jag har en liten toalett som enbart består av toalettstol samt handfat. Inget vatten kommer att stänka på väggarna.
Nu sitter det enbart spånskiva på reglar som är cc60. Kan man sätta ett tunnare kakel direkt på detta eller måste jag sätta gips utanpå och sedan kakla?
 
T
Aldrig plattor på träbaserat underlag. Så ja, du får sätta gips först och dessutom ska du ha tätskikt på golvet samt 50 mm upp på väggen.
 
Jag hade nog reglat cc30 också, vet inte om det är ett krav när man inte har tätskikt, men det skulle inte känns kul om fogar eller plattor spricker pga rörelser i golv/väggar. Hellre säker än ledsen :)
 
Gränsfall på tätskikt enligt min mening. Gör som du vill men rekommendationerna säger alltid tätskikt, personligen skulle jag ha skippat det, dock MÅSTE man ha ett dött material typ gips under.
Blir det en stor läcka så rinner det ändå så ut genom dörren då du inte har en golvbrunn på toan.
Mycket kondens eller småläcker det någonstans, länge på samma ställe, så kan kan det bli ett problem. Då hinner den fuktiga fogen aldrig torka.

Är det lite kakel du skall sätta så skulle jag inte bry mig om att göra cc30. Men vet du om att det blir mycket kakel så blir vikten därefter, så skulle jag göra det.
 
Emmet skrev:
Jag hade nog reglat cc30 också, vet inte om det är ett krav när man inte har tätskikt, men det skulle inte känns kul om fogar eller plattor spricker pga rörelser i golv/väggar. Hellre säker än ledsen :)
Med spånskiva , OSB eller plyfa bakom gips eller våtrumsskivor så behövs det inte reglas cc300 för man uppnår tillräcklig böjstyvhet ändå...


parper skrev:
Gränsfall på tätskikt enligt min mening. Gör som du vill men rekommendationerna säger alltid tätskikt, personligen skulle jag ha skippat det, dock MÅSTE man ha ett dött material typ gips under.
Blir det en stor läcka så rinner det ändå så ut genom dörren då du inte har en golvbrunn på toan.
Mycket kondens eller småläcker det någonstans, länge på samma ställe, så kan kan det bli ett problem. Då hinner den fuktiga fogen aldrig torka.

Är det lite kakel du skall sätta så skulle jag inte bry mig om att göra cc30. Men vet du om att det blir mycket kakel så blir vikten därefter, så skulle jag göra det.
Gränsfall eller inte... men ska det utföras fackmässigt så ska det ju vara tätskiktat som tank77 skriver ;)
 
Nu ligger det en nyinlagt plastmatta med uppvik 50 mm på golvet samt att det finns golvbrunn. Det får bli att smälla upp en gipsskiva först då... vilken tjocklek på gipset är det som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.