Jag är i den riktigt tidiga fasen av projektering av vad som troligen kommer bli ett plusenergihus och vill gärna få era åsikter kring uppvärmningslösningar.

Så här tänker jag:
Frånluftsvärmepump, solpaneler (med pump), accumulatortank och ett stort marklager av stenmjöl under huset för säsongslagring av energi. Detta ska då täcka varmvatten och uppvärmning via antingen golvvärme (luft eller vattenburen) eller uppvärmd tilluft.

Kan jag i det här läget använda värmepumpen som är kopplad till solpanelerna för att integrera marklagret i systemet eller behövs en tredje pump kopplad till accumulatortanken?

Energiåtgången för pumpar, hushållsel mm ska täckas av solceller med årsvis nettodebitering, eventuellt kombineras med mindre vindsnurra.

Låter det här helt galet?
 
Plusenergihus betyder väl att huset producerar mer energi än det drar?
Funkar det med golvvärme?
Frånluftvärmepump.....behövs det?
 
Alla hus blir plusenergihus om de producerar mer energi än de förbrukar. Alltså skulle även min gamla skånelänga kunna bli det om jag bara fläskade upp tillräckligt många solceller på taket...

Så, avgörande är alltså energi in och energi ut.
Energi ut är alltså hela elförbrukningen. (Fjärrvärme, ved, pellets och olja räknas naturligtvis in också.)
Energi in måste alltså involvera solceller eller vindkraft för att täcka elförbrukningen. Dessutom kan ju solvärme och värme från värmepump användas för uppvärmning. Värmepumpen ger värme hela året, men drar ju en del ström som måste produceras/ersättas.

Jaanus: hur mycket energi estimerar du att ditt tilltänkta hus behöver (uppvärmning & hushållsel)?
(Detta är beroende på bl a husets storlek, isolering och var i landet det ska ligga.)
När du vet det så vet du också hur mycket energi (el och uppvärmning) du behöver producera.
Nästa steg är att titta på lönsamheten, (såvida du inte bryr dig, utan bara vill och har råd att bygga ett plusenergihus). Rent instinktivt kan man ju tycka att alla plusenergihus borde vara lönsamma på sikt, men personligen är jag inte övertygad ännu. Oavsett så är förmodligen bygg-/investeringskostnaden högre än för "vanliga" hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.