Som rubriken säger, kan jag koppla in deras skensystem i en ojordad anslutning? Ska sitta i ett (förstås) innertak i en hall. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50167931/

Chattade med IKEA som gav ett vi-tar-inget-ansvar-svar, men de ville samtidigt inte säga att det inte fungerar. Fann ingen vägledande information i deras produktblad heller.

Någon som vet/har erfarenhet? Om denna lampserie inte funkar ojordat, finns det alternativ?

Mvh
Pelle
 
Rent allmänt kan jordade apparater användas i ett isolerat (ojordat) rum (fast med måtta). Möjligen kan den nätspänningsadapter som finns i systemet kräva skyddsjord för att uppfylla EMC-kraven, men det är inte troligt.
Detta ska Ikea kunna svara på.
 
Dessa jordade uttag. Rätt ofta undrar jag hur våra far- och morföräldrar klarade sig. Fanns ingen jord att tala om i deras hus. Om det sitter i taket så lär ni knappast spilla vatten på det eller pilla på det speciellt ofta så det är nog lika säkert som farmors kristallkrona.
 
Tack Bo! Ska ta en ny kontakt (ha) med IKEA.

När du skriver att nätspänningsadaptern ev måste skyddsjordas, menar du då att jordkontakteni själva adaptern måste fästas i jord för att systemets övriga delar inte ska riskera att bli strömförande v ev fel i armaturen/skenorna?

Mvh
Pär
 
Jag menar att nätspänningsadaptern i sig kan behöva skyddsjord för att inte störa omgivningen med elektromagnetiskt brus. Ingenting blir strömförande, och om skenan skulle bli strömförande pga ett fel så gör det ingenting, för din hall är ju isolerad i form av korkmatta och tapeter eller vad som nu gör att denna hall är isolerad (ingenting ledande som har kontakt med jord) och har därmed kan ha ojordade uttag. Dvs vågar du lita på det? Finns det en JFB? Kanske dags att jorda hallen eller leta efter en dubbelisolerat lampsystem?
 
Så länge anslutningen inte medför brandrisk känner jag mig, i linje m Fjelie 17s inlägg, på amatörmässig grund bekväm med att installera en jordad lampa i ett ojordat halltak (som Bo skriver finns inget ledande material i hallen).

Ev existens av jordfelbrytare har jag än så länge ingen aning om, varit husägare i en vecka. Att jorda rummet (huset) är en utgift jag gärna slipper i nuläget då renoveringslistan redan är lång så det räcker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.