Hej !

Nu vill jag ha bra tips på hur man skriver en överklagan/synpunkter på ett marklov.

Det började så här grannen började fylla upp sin tomt med massor av dumpnings materiel tex rivningsmassor.
Sedan planade han ut det så vid våran tomtgräns vart det som en mur upp på 2-3m
dvs 2-3m hörge än våran husgrund.
Då vart jag tokig och ringde komunen och frågade om han hade marklov för detta.

Vilket han inte hade !!!

Då började det hela med att han försökte få oss att skriva på hans papper och godkäna detta vilket vi inte gjorde då började han telefon trakasera oss osv..

Sedan försökte han med utpressning/hot angånden en avlops pump se

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27387/0

Men där fick han på tafsen så det heter duga !

Så han skickade in sina papper till komunen med en stödmur inritad 1,2 m från våran tomtgräns.

Sedan har han manipuerat med tomthöjderna dvs han har mätt dom efter det var uppfyllt med fylnning och dessa har han i sin tur lämnat till komunen.

Sedan skulle han göra en gotekniks undsökning då tar han ditt någon som bara skrapar lite på marken och säger att det är bra !

Medan vi vet att det inte är bra då han fyllt på befitlig mark(lera) utan att gräva till fast
mark.
Så jag började ifråga sätta allt han och komunen gjort dvs hur säkerställer han att inget smältvatten kommer in på min sida och hur garanterar han att det står kvar och att materielen inte börjar sikta sig. Samt att det ser fruktansvärt dumt ut med ett hus som är 3 m högre än övriga.

Så kom ett papper där vi skulle fylla i vära synpunkter och vi började med detta ! en vecka senare så kom ett nytt brev med nya förutsättningar stödmuren var borta och han skulle ha naturliga former på lutningar och plantera buskar osv sedan ha dreneringen vid tomtgränsen hans tilltänka hus skall ligga ca 9m från gränsen så det blir svårt att få till en naturlig lutning.

 
bimbosorken skrev:
en vecka senare så kom ett nytt brev med nya förutsättningar stödmuren var borta och han skulle ha naturliga former på lutningar och plantera buskar osv sedan ha dreneringen vid tomtgränsen  hans tilltänka hus skall ligga ca 9m från gränsen så det blir svårt att få till en naturlig lutning.
No ja, det ser ju ljusare ut .... med dräneringen och växter istället för murar av betong. Det finns faktiskt branta lutningar i naturen också och det kan bli riktigt snyggt när planterade växter hunnit etablera sej ;).
Att din granne bygger sitt hus på, enligt dina gissningar, osäkert utfylld mark bör inte vara någon problem för dej. Du kan vara säker att hans största intresse är att huset inte rasar så jag tror inte du behöver bekymra dej om det :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.