Jag ska spruta lösull i ett snedtak med takstolar som har cc-avstånd på mer än 120, fackens bredd varierar mellan 120 och 130. Funderar på att bygga ut med 2"4" som ställs tvärs takstolarna med cc60 och som skruvas fast efter förborrning. Därefter vindduk, glespanel 28*70 och som ytskikt panel.

Låter det klokt? Bättre förslag?
 
krilon skrev:
Jag ska spruta lösull i ett snedtak med takstolar som har cc-avstånd på mer än 120, fackens bredd varierar mellan 120 och 130. Funderar på att bygga ut med 2"4" som ställs tvärs takstolarna med cc60 och som skruvas fast efter förborrning. Därefter vindduk, glespanel 28*70 och som ytskikt panel.

Låter det klokt? Bättre förslag?
Om tanken med 2"4"(dimension kan vara lämpligt att kontrollera med en konstruktör) är att förstärka takstolarna så ska du inte sala på på tvärsen utan direkt på, längs med. Dessa ska sedan slås fast på båda sidor med spikplåtar(förslagsvis 100x200mm) på cc60 och ankarspik 40x4.
Efter det sätter du vindduk/åldersbeständig plast sedan glespanel 28x70, cc avstånd beror på vad du ska ha för innertak.
 
Hej, det är inte tänkt som förstärkning utan för att få mer isolering. Om jag lägger dem längs med tänker jag mig att det blir för långt avstånd mellan dem för att bli stabilt underlag för glespanelen plus att isoleringen blir något sämre pga köldbryggor.

Men det kanske funkar bra att lägga dem längs med, och att det stora avståndet inte spelar roll för glespanelen?
 
Redigerat:
Det låter genomförbart, men först bör du nog ordna en luftspalt mot yttertaket också.
 
Javisst blir det luftspalt! Det är lite roligt med den befintliga lösningen, det är en entums panel spikad direkt på takstolarna och ingen isolering... Frånvaron av isolering har man kompenserat med en 2,5m radiator :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.