Enligt en energideklaration så rekommenderas att jag tilläggsisolerar vinden. Enligt uppgift så är status följande:

"Vindsbjälklagets isolering består av 15-20 cm mineralull".

Vad rekommenderar ni för tilläggsisolering? Ska man ta bort befintlig isolering innan?

tack
 
Tips: Läs om fuktproblemen som kan uppstå vid tilläggsisolering,
det finns många inlägg om detta här på forumet...
Leta efter en fin .pdf som sammanfattar riskerna (& möjligheterna),
jag minns inte vem som gjorde den .pdf´n? Någon som minns?
 
Jag tycker att du först skall vända dig till den besiktningsman som kom med detta rådet och avkräva honom en garanti för att din vind inte börjar mögla efter en tilläggsisolering. Kan han inte ge den garanti så kräv tillbaks betalningen från honom/henne!
 
Precis, är ju inte stor mening att spara några kWh på isoleringen om man sedan får installera en avfuktare som står och går hela tiden.
 
Huruvida man bör tilläggsisolera eller inte är fortfarande en diskussionsfråga inom byggbranschen. Äldre byggnader med mindre tilläggsisolering värme upp kallvinden ovan och motverkade höga fukthalter. Även murstocken var varm under kritisk eldningssäsong. Numera tilläggsisolerar man och kallvinden förblir kall.

Ditt fall: Förutsatt att du har bytt från oljepanna till annat uppvärmningssystem och samtidigt tilläggsisolerar kommer du att få höga fukthalter på vinden vintertid. Mögel på en kallvind i sig är inte farligt så länge sporerna inte tar sig in. Om du ska tilläggsisolera bör du även lägga om platsfolien under isoleringen. Tätningen här blir avgörande.

Tilläggsisoleringen är väl bra i sig men det blir en riskkonstruktion. Förutsatt att du inte bor i södra Sverige så är en tilläggsisolering av yttertaket att rekommendera i samband med tilläggsisoleringen av vindsbjälklaget. Detta enbart för att motverka nattutstrålningen.

Lycka till
 
  • Gilla
Fridh78
  • Laddar…
Gammal tråd men det känns onödigt att börja en ny snarlik.. ;)

Vi bor i ett 1-planshus med källare, byggt -54. Låglutande tak med tegelpannor (om det gör ngn skillnad). Vi har vad jag kan se en ventil i vardera gaveln. Vinden är en kallvind. Troligtvis helt oisolerad mot yttertak. Vindsgolvet (eller hur man nu säger) är isolerat med ca 3cm mineralull(?).

Vid besiktning kom frågan om tilläggsisolering upp och vi blev rekommenderade att tilläggsisolera med max 100mm linfiber (vårt val av isolering i hela huset). Min fråga är. Hur gör vi detta enklast? Vinden kommer inte användas. ¨Troligtvis inte ens som förråd. Ska vi bryta upp golvet och ta bort den gamla isoleringen först och lägga t ex 150mm linfiber istället? Eller ska vi bara slänga ut linfibern på golvet?

Tacksam för svar. :)

Åh, jag glömde nämna det. vi har pelletspanna och kommer sedermera även installera en liten kamin så skorstenen är/ kommer vara varm.
 
teamlundver skrev:
Gammal tråd men det känns onödigt att börja en ny snarlik.. ;)

Vi bor i ett 1-planshus med källare, byggt -54. Låglutande tak med tegelpannor (om det gör ngn skillnad). Vi har vad jag kan se en ventil i vardera gaveln. Vinden är en kallvind. Troligtvis helt oisolerad mot yttertak. Vindsgolvet (eller hur man nu säger) är isolerat med ca 3cm mineralull(?).

Vid besiktning kom frågan om tilläggsisolering upp och vi blev rekommenderade att tilläggsisolera med max 100mm linfiber (vårt val av isolering i hela huset). Min fråga är. Hur gör vi detta enklast? Vinden kommer inte användas. ¨Troligtvis inte ens som förråd. Ska vi bryta upp golvet och ta bort den gamla isoleringen först och lägga t ex 150mm linfiber istället? Eller ska vi bara slänga ut linfibern på golvet?

Tacksam för svar. :)

Åh, jag glömde nämna det. vi har pelletspanna och kommer sedermera även installera en liten kamin så skorstenen är/ kommer vara varm.
Ingen?


Sent from my LT18i using Byggahus
 
Tyvärr behöver du nog bryta upp golvet. Annars är risken att kalluft blåser därunder och tilläggsisoleringen blir verkningslös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.