Hejsan!!
Har nu länge funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med mitt badrum som är helt urrivet.
Tänker iaf göra det själv och behöver då all hjälp jag kan få.

Det jag vet är att jag vill ha ett enkelt och litet badrum som består av 1st toalettstol, 1st handfat och 1st badkar. Det är ett väldigt litet badrum. Vill ha kakel på väggarna kanske jag ska tillägga oxå.

ALLTSÅ så önskar jag mig en lista (väl beskriven tack) på vad jag kommer att behöva för att bygga mitt badrum från ett tomt badrum.

anledningen till detta är att jag aldrig byggt ett badrum och vill hemskt gärna lära mig från grunden.

Stort tack på för hand.
 
Eftersom du använder ordet "enkelt" i din beskrivning tänkte jag bara tipsa dig om ett alternativ till kakel, som är lika snyggt som kakel och som många inte kan se skillnad på, jämfört med kakel. Ta en titt på fibo-trespo våtrumspaneler, tätskikt och ytskikt allt i ett, lätt att sätta upp.
 
Men du har även ett golv som skall ha en beläggning men vad skall du ha där? För det är lite avgörande på hur du då ansluter tätskiktet på golvet när du sätter Fibo-trespo skivor som är kanon snygga och mycket praktiska och mycket enklare att använda jämfört med kakel.
 
Kan inte hålla med om att det är snyggt med Fibo-Trespo skivor. Enkelt är det säkert, men snyggt, nej, det tycker inte jag!

Läs BKR våtrumsregler om du tänker dig kakel på väggar och klinker på golv. Det är en bra start, sen kan du läsa här på forumet i gamla trådar (tänk dock på att reglerna har ändrats flera gånger relativt nyligen om du tittar på äldre trådar). Sen är det bara att köra igång. Jag själv har rätt nyligen gjort vårat badrum från Scratch, helt utan hantverkare och jag har lärt mig allt genom självstudier på nätet. Tänkte göra en projekttråd om mitt badrum så snart jag får tummen ur!
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Ska fundera lite på de där med skivorna annars blir det kakel på väggar och klinker på golv.
Men det jag gärna skulle vilja ha är en lista i punkt och pricka på vad jag behöver ha och vad det heter.
Vet inte vad nånting heter så det blir lätttare för mig om ni proffs skulle kunna skriva en lista på vad jag behöver.
Det är ett trähus med byggår 1947.
Det är dragna nytt avlopp och vatten rör.
Nånting mer jag behöver beskriva?
 
Tyvärr, men med din inställning så kommer det inte att bli bra. Det är omöjligt för oss på ett forum att skriva en lista på allt material du behöver. Är du seriös med att göra detta själv så måste du noggrant sätta dig in i HUR man bygger ett badrum. Sen applicerar du det på ditt specifika fall och skriver din egna lista. Sen kan vi kommentera och hjälpa dig.
 
Med lite tur kanske någon tar sig tid att göra en utförlig lista åt dig, men räkna inte med det ;)

Läs istället BKR och/eller GVK's broschyrer och SäkerVatten så skaffar du dig en grundläggande kunskap om regelverket. Du kan inte tillgodogöra dig allting genom en generell fråga här. Om du sedan kommer med specifika frågor kommer du säkert att få massor med bra svar. Sedan går du till ett par gör-det-själv butiker och kollar vad som finns i sortimentet samt tar med dig deras gör-det-själv instruktioner och läser på hemma. Då kommer du att få en god uppfattning vad som behövs både i stomme från BKR/GVK och mer i detalj i tätskikten från gds-broschyrerna.

Detta är det minsta och mest grundläggande att göra om du ska göra ett eget badrum.
Det vet jag, och många med mig, av egen erfarenhet ;)

Observera dock att ingen av ovanstående information kommer ge dig något om fibo-trespo och hur det går till. Utrom möjligen om du går till t.ex. bauhaus och plockar broschyrer specifict om fibo-trespo. Det finns även info och instruktioner på deras hemsida om hur man installerar systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.