Har en spalje vid vår trappa. Vi skulle istället vilja ha ett räcke. Problemet är bara att om vi bara kapar spaljen och lägger en överliggare på så kommer det bli ostabilt. Nån som har förslag på hur man ska lösa problemet?
 
Vi håller på med exakt samma sak men vi tänker sätta en "pelare" längst ut för att stabilisera.
 
Stafrin. Som går hela vägen mellan golv och tak?
 
Nej den blir så hög som räcket ska vara och sen överliggaren på den, det är tanken iaf och det känns som det borde bli stabilt nog.
 
Hur gör ni då pelaren. för att få det stabil?
 
Vi satte en pelare från golv till tak. Kändes svårt att få det stabilt annars.
 
esox71 skrev:
Vi satte en pelare från golv till tak. Kändes svårt att få det stabilt annars.
Har du nån bild man kan få se?
 
Kan ordna en. Vi rev f.ö. ner spaljen och ersatte den med ett räcke.
 
Här kommer en bild. Ursäkta röran, köket är under helrenovering...
 
  • IMG_3218.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden. Blir till att ta en ordentlig funderare här hemma på hur vi vill göra.
 
Hej Erika! Jag är i exakt samma situation som dig/er. Hittade du någon lösning?
 
Har gjorde en infästning i bjälklaget och vangstycket av en stolpe som överliggaren ligger på. Den bli inte helt stum men tillräckligt stabilt då det även sitter ordentligt fäst i väggen i andra änden av räcket.
Beroende av hur det ser ut för dig kan du behöva ta upp del av golvet för infästning.
Man kan få göra stolpen bredare nedtill där man fäster in den och ev. också urtag i den för att passa att fästa in i bjälklag/vangstycke. Men det finns många andra lösningar beroende på förutsättningarna så visst kan du fixera den så stabilt att den inte behöver gå upp till taket om du önskar det.
 
Jag skulle öppnat upp golvet och sätta fast det i bjälklaget under (om det är träbjälklag). Tror det är oerhört svårt att få det stadig genom att bara ställa det på golvet! Som jag gjorde så sticker det ner ca 120mm under spånskivan, och spånskivan är rätt tät mot räcket!

Det klarar av mycket mer brytningar i sidled på det sättet!

Länk till ett inlägg som visar hur jag gjorde!
http://www.byggahus.se/forum/social...ar-det-renovera-som-galler-3.html#post1383097
 
Och om man har betongbjälklag....? :(
 
EndZone skrev:
Och om man har betongbjälklag....? :(
Jodå, man kan borra in t.ex. rör i betongbjälklag eller fyrkantsprofil som fixeras med t.ex. expanderbruk. Sedan får man tillverka en stolpe med anpassat hålrum. Allt går bara en fråga om tid och pengar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.