Tror ämnet varit uppe förut, hur svårt det är för småföretag / privatpersoner med låg omsättning att få bra rabatter hos VVS-grossisterna. Hur skrattretande det är med 70 % rabatt när listpriset ligger mer än dubbelt upp mot det korrekta priset.

Det är samma sak inom EL men där har man börjat städa upp lite grann. I Gbg finns t.ex. malmbergs.com som jobbar med vettiga grundpriser och sen en liten rabatt om du är proffs, helt ok.

Jag söker liknande VVS-grossister, är övertygad om att de finns men har inte lyckas hitta dem. Något förslag?
 
Jag handlar på nätet, eller på plats hos Rinkaby Rör.
EL handlar jag enbart på nätet, oftast elnu.

Jag tror inte det finns en fysik butik som har priser motsv nätets till slutkund i butik.
 
Jag pratar visserligen inte om priser till slutkund utan formellt sett om priser till mig som företagare hos en grossist, där jag sen bör kunna lägga på några procent innan jag säljer det till slutkund. Men visst finns problemet där.

Kollade t.ex. precis på dräneringsrör 4 meters längd.
Pris hos välkänt byggvaruhus för konsument: 78 kr exkl. moms.
Pris hos grossist: 353 kr. Min rabatt: 55 %. Betalar alltså "bara" 159 kr.
Nu skall tilläggas att byggvaruhuset har billigare märken på rör, medan grossisten enbart säljer "kvalité" i form av Uponor.

En riktigt stor aktör kanske får så mycket som 80 % i rabatt, då kostar röret bara 71 kr hos grossisten. Men till kund visar han upp prislistan, 353 kr, och säger "Du får 40 % i rabatt, oj va bra"...

Jag är övertygad om att det finns "lågprisgrossister" också, skall bara se till att hitta dem.
 
martinradbo skrev:
Jag pratar visserligen inte om priser till slutkund utan formellt sett om priser till mig som företagare hos en grossist, där jag sen bör kunna lägga på några procent innan jag säljer det till slutkund.
Känns inte riktigt som att denna fråga hör hemma på ett konsumentforum.
 
Nja, det tycker jag den gör, eftersom mycket av det jag skall köpa behövs för mitt privata husbygge. Tänkte att det finns många som jobbar som VVS-proffs här och som i all enkelhet kunde ge mig och andra som bygger några konkreta tips. Men om jag brutit mot forumet regler ber jag om ursäkt, tror dock inte det.
 
Jag tror de flesta grossister och generalagenter skyddar sig mot sådana som vill bli kunder en kort tid för att köpa prylar endast till sitt privata projekt. Därför är ett kundavtal oftast förbundet med att man är verksam inom branschen och att man har en viss omsättning för att komma upp i rätt rabattgrupper.

För att komma billigare undan än Rinkaby så gissar jag att man behöver en hyfsad omsättning och på så sätt en större rabatt hos sin grossist. Fördelarna är annars att man via grossisten kan få tag i saker som Rinkaby inte har och som andra handlare tar mycket mer betalt för.

Solar gick ju annars in i VVS-branschen för ungefär ett år sedan och erbjöd då många mindre bolag inom området hyfsade rababtter för att locka till sig nya kunder.

Dahl gissar jag är rätt så traditionella, dvs de kräver verksamhet ionom branschen och omsättning, alternativt att man handlar av dem innan rabatterna kickar in.

Ahlsell gissar jag fungerar på samma sätt som Dahl.

John Fredrik är annars en stor VVS-grossist i Göteborg. De kanske har bättre avtal och villkor?

Vad är det för grossist du har idag?
 
Jag handlade (i princip) allt VVS materiel till min badrumsrenovering i somras på Onninen (ligger i Mölndal, strax öster om Sisjön). Tror inte privatpersoner får handla där egentligen men jag hade svågern med mig som är i branchen och fick således hans rabatter. Jag gissar att upplägget där är likt det hos "traditionella" VVS-grossister. Väldigt bra priser blev det för mig i alla fall, billigare än ex. Hornbach på allt. Och då var det ändå märkesgrejer.
 
Jag har sett rinkabys lager, och att dom hyr in lager från grannföretag på orten med.
Hög inköpsvolym...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.