Hej,

Var inne hos grannen och installerade hans nyinköpta energicwatch.
http://www.vattenfall.se/sv/energywatch.htm
Man sätter en puck på elskåpet som skikcar ivägen data via ditt egna wkan till en server. Sedan loggar du på denna för att kunna ta ut olika uppgifter om din elförbukning. Tex vad du drar just nu (uppdateras var 5:E sekund tror jag) eller vad huset dragit senaste dygnet.
Ser suveränt ut
Gick på 1500 och man fick 500 rabatt om man var kund i vattenfall.

Hade gärna viljat ha en sådan, men har två problem

1. Vår central står väldigt fritt. Kan inte hänga upp boxen skyddat, Kankse att jag kan få plats med den inne i elcentralskåpet, men då försämras väl antenstyrkan avsevärt.
2. Det är runt 100 meter till centralen., Har redan två WLAn idag och ingen av dessa sträcker sig dit. Finns det någon repater som inte är runtstrålande, utan som vi kan peka åt hållet elcentralen är? De borde ju räcka ett par hundra meter, även om det är en vägg och lite plåt emellan?

Några andra åsikter om energiwatchen annars?

MIn granne hade köpt den för att han ansåg att den var värdehöjande. Det vette tusan tyckte jag, inte mer än att man ser förbrukningen och kan redovisa den korrekt i så fall.
Därimot kan man ju använda idtat till att sänka förbrukningen, men det kan man göra ändå

Mvh

Stefan
 
Stefan, nu är det sent och jag är trött, så jag tycke ditt sista stycke var bäst:

MIn granne hade köpt den för att han ansåg att den var värdehöjande. Det vette tusan tyckte jag, inte mer än att man ser förbrukningen och kan redovisa den korrekt i så fall.
Tja, hur detaljerad info behöver man?
På elräkningen kan jag läsa sista månadens och årets siffror.
Vad skall jag med mer data till?
Och man kan ju t.ex. inte se vad en dusch eller ett bad kostar, för vattnet värms ju inte upp just när det används.

Därimot kan man ju använda idtat till att sänka förbrukningen, men det kan man göra ändå
Där slog du huvudet på spiken! Det behövs ingen trådlös wifi-mätare för att förstå att ugnen, brödrosten, teven och hårtorken drar mer ström ju mer de används.

Kanske någon sifferkonstnär kan räkna ut när investeringen på 1000:- har betalat sig?

Glöm inte att räkna med tiden man lägger ned på att analysera all data :p
 
Även om jag nog tvekar att lägga 1500 på en sådan box, så skulle jag vilja hävda att tillgång till mätdata gör en ganska stor skillnad när det gäller att jaga energitjuvar. Detta är i alla fall min erfarenhet då jag har haft ett par incidenter då värmepumpen av olika anledningar inte gått optimalt.

Tack vare min manuella loggning har jag kunna fånga dessa problem, men en automatisk datainsamling skulle jag nog betrakta som en stor hjälp.

Det framgår av databladet att enheten kan monteras på utsidan av skåpet och att den tål väder och vind.

Att montera den på insidan av ett plåtskåp lär inte fungera, men med utvändigt montage på skåpet och en fritt monterad WiFi-repeater går det nog. Jag har en WiFi-repeater installerad inne i ett garage och den når ca 80-100 meter ut på gårdsplan genom träväggen.
 
ullberg
Hos eon (som är nätägare hos mig) kan (kunde?) man få vad jag uppfattar som samma utrustning helt gratis. Det var en del av något de kallar 100-koll, vet ej om det är tidsbegränsat. Man fick också med tre mellanpluggar för att mäta individuella förbrukare i ett uttag. Värt att kolla om det finns kvar om man råkar vara kund hos eon.

/U
 
KnockOnWood skrev:
Kanske någon sifferkonstnär kan räkna ut när investeringen på 1000:- har betalat sig?
Den här investeringen kommer aldrig att "betala sig själv" eftersom den inte sänker någon elförbrukning per automatik.

Den kommer i bästa fall att tydliggöra var den stora förbrukningen finns. Kanske t.o.m. med ett snyggt diagram och möjlighet att exportera till pdf? :rolleyes:

Men precis som du redan är inne på förstår nog de flesta var de stora förbrukarna finns? Om inte kan man ju enkelt titta på mätartavlan när man kör diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, kupévärmaren till bilen, etc.

Således tror jag att man har mer att vinna på att lägga denna 1000-lapp på energisnålare elektronik? Kanske en bra grundplåt till en ny kondenstumlare med värmepumpsteknolgi? Eller en A+++-klassad tvättmaskin? etc. etc.

Det är nog mer "värdehöjande" än denna lilla leksak, enligt mitt sätt att se på saken.
 
Jag har precis fått mitt paket från 100koll genom Eon. Kopplade in det för några dagar sedan. Sändaren är ett öga som läser av blinkningarna på dioden ute i elskåpet.
Än så länge kan jag enbart se det på displayen hemma men när den kopplas in helt så ska man kunna följa sin förbrukning via dator eller app på telefonen.
Jag hoppas att det loggar kontinuerligt så man kan gå in i efterhand och se förbrukningen över tid. Jag är mest intresserad av att se ändringar vi gör på elpannan för att försöka optimera den. Kan ju också vara bra att se vilken toppförbrukning man har.
Medföljde som sagt även 3 pluggar till vägguttag men dom har jag inte kopplat in än.
Får se var det kan vara lämpligt att koppla in dom.
 
För att spara 1000 pix behöver man spara runt 700 kWh. Att spara detta genom att stänga av damsugaren är lite motstridigt. I varje fall hos oss gör den nytta då vi har en lurvig hund och två barn som drar in en hel del. MEN, om man kan få barnen att stänga av TV:n och släcka ljus när de inte tittar eller är i rummet vore bra.

Kanske man kan få dem att kika på en display vad som händer när de släcker eller stänger av men jag tror att nyheten går över rätt snabbt.

Men det vore en kul gadget att kunna kika på sin momentana energiförbrukning. Speciellt som vi har mätaren på loftet i ladugården.
 
Det finns nog en hel del prylar som man inte har koll på.

Jag vet tex inte hur mycket:
- Extrafrysen i uthuset drar, kanske den borde bytas ut.
- Hur mycket frostvakterna drar, eller om dom ens är på ofta
- Hur mycket cirkulationspumparna drar
- Hur mycket elradiatorn på gästtoan drar, kostar det mer än det smakar?
- Om det skulle löna sig med timmätning på det rörliga avtalet?
- Vad max belastning är. Kanske 25A huvudsäkringar är onödigt?
- Skulle det funka med en bastu i ett uthus?
- Etc

En hel hop med frågor. Kanske 1000-1500 spänn är ett rimligt pris för att få svar.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
En portabel energimätare kostar max 150 pix (i varje fall min). Den kan man flytta runt och mäta med. Av de saker du nämner ovan så är det egentligen bara intressant att kika på det som du kan förändra. Frostvakterna brukar ju vara rätt bra när de funkar;), likaså cirkulationspumpar. En varm toa känns skönt men om man är många i hushållet kanske den ska var kall av andra själ!
 
Är det bara förbrukningen på enstaka prylar man är intresserad av kan man med enkelhet använda en sådan här mätare (eller liknande):
http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/Pr362897000

Vill man däremot ha ett fint stapeldiagram som visar att man förbrukar mer el när t.ex. motorvärmaren är igång är det väl bara att lägga en beställning på en "energywatch"? Svårare än så är det ju inte...
 
Någon skrev kondenstumlare med värmepumpsteknolgi, när och hur blir en sådan kapitaliserad är det när man stängt ev fönster i tvättstugan när det är vinter och svinkallt eller?
 
Hur kan den veta vad som drar vad???
 
cecar33 skrev:
Någon skrev kondenstumlare med värmepumpsteknolgi, när och hur blir en sådan kapitaliserad är det när man stängt ev fönster i tvättstugan när det är vinter och svinkallt eller?
Mitt exempel var snarast tänkt att visa att 1000-lappen är bättre nyttjad (om vi enbart ser till insparad el) om man investerar i något av det jag nämnde ovan. Hur lång payoff-tid man egentligen har på en kondenstumlare med värmepump har jag inte räknat på. Jag vet faktiskt inte vad en sådan kostar idagsläget?

Men det saknar egentligen betydelse eftersom den ändå sparar mer energi än "energywatch"-prylen, enligt mitt sätt att se på saken.

Sist jag kollade förbrukade dock denna typ av tumlare ungefär hälten så mycket energi som en vanlig kondenstumlare.
 
Redigerat:
Tack för svar alla. Verkar vara delad meningar om hur användbar den är egentligen.

Nu kommer jag inte skaffa någon, men det beror på tekniska problemen jag nämnde. Elskåpet är för långt bort, måste skaffa ny utrustning för att utöka wlan:et dit.
Men hade jag haft det lika enkelt som grannen, jag installerade allt åt honom och det tog sammanlagt 20 minuter, så hade i alla fall jag skaffat en. Skulle vara roligt att se vad HELA huset drar, samt hur stor skillnad det gör när man förändrar saker. Tex kör ecco-program på tvätt/tork/diskmaskin. Mycke_nu tyckte jag gjorde en bra lista.

Mvh

Stefan
 
mycke_nu skrev:
Det finns nog en hel del prylar som man inte har koll på.

Jag vet tex inte hur mycket:
- Extrafrysen i uthuset drar, kanske den borde bytas ut.
- Hur mycket frostvakterna drar, eller om dom ens är på ofta
- Hur mycket cirkulationspumparna drar
- Hur mycket elradiatorn på gästtoan drar, kostar det mer än det smakar?
- Om det skulle löna sig med timmätning på det rörliga avtalet?
- Vad max belastning är. Kanske 25A huvudsäkringar är onödigt?
- Skulle det funka med en bastu i ett uthus?
- Etc

En hel hop med frågor. Kanske 1000-1500 spänn är ett rimligt pris för att få svar.
Jag undrar hur man ska kunna få fram denna info genom att läsa av elmätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.