7 366 läst · 25 svar
7k läst
25 svar
Drar kallt från skorstenen - Kan det vara fel isolerat?
Det finns säkert en logiskt förklaring till varför det är på detta sätt, fast jag är tyvärr för lite insatt i det. Jag kommer dock inte att byta ut skorstenen utan vill i dagsläget bara få bort kallraset på enklast möjliga sätt. Det är inte rimligt att entreprenören som utfört arbetet på övervåningen ska bekosta bytet av en skorsten utan det jag kan kräva är snarare att det inte ska vara svinkallt i sovrummet
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Då börjar vi från början igen då
Det är alltså kalldraget som är problemet.
I det nya sovrummet på övervåningen alltså.
Är det inte bara dåligt tätat runt skorstenen i taket?
Alltså drar det runt skorstenen?
Hur är det isolerat runt skorstenen uppe i snedtaket?
Eller är det snarare att själva ytterplåten runt skorstenen som är kall?
Drar det är det ju att dreva/täta som gäller. Skruva loss den fyrkantiga täckplåten och dreva samt täta.
Om plåten kyls ner och leder ned kylan i sovrummet kanske det bästa är att omge skorstenen med ett isolerat schakt.
Kolla i manualen hur du skall/får göra.
Det är alltså kalldraget som är problemet.
I det nya sovrummet på övervåningen alltså.
Är det inte bara dåligt tätat runt skorstenen i taket?
Alltså drar det runt skorstenen?
Hur är det isolerat runt skorstenen uppe i snedtaket?
Eller är det snarare att själva ytterplåten runt skorstenen som är kall?
Drar det är det ju att dreva/täta som gäller. Skruva loss den fyrkantiga täckplåten och dreva samt täta.
Om plåten kyls ner och leder ned kylan i sovrummet kanske det bästa är att omge skorstenen med ett isolerat schakt.
Kolla i manualen hur du skall/får göra.
Kanske lika bra.KnockOnWood skrev:Då börjar vi från början igen då
Det är alltså kalldraget som är problemet.
I det nya sovrummet på övervåningen alltså.
Är det inte bara dåligt tätat runt skorstenen i taket?
Alltså drar det runt skorstenen?
Hur är det isolerat runt skorstenen uppe i snedtaket?
Eller är det snarare att själva ytterplåten runt skorstenen som är kall?
Drar det är det ju att dreva/täta som gäller. Skruva loss den fyrkantiga täckplåten och dreva samt täta.
Om plåten kyls ner och leder ned kylan i sovrummet kanske det bästa är att omge skorstenen med ett isolerat schakt.
Kolla i manualen hur du skall/får göra.
Ja, precis kalldrag är problemet. Det finns en walk in-closet i sovrummet där skorstenen sitter och där inne är det svinkallt och det blir även kallt i sovrummet. Utöver detta sitter frånluftsdonet ca 50cm från skorstenen vilket gör att kall luft sugs rakt in i värmepumpen.
I genomföringen i golvet sitter det en gummiring runt skorstenen som säkert tätar lite och den saknas i taket. Jag vet tyvärr inte hur det är isolerat i genomföringen till yttertaket. Resten av huset är sprutat med lösull och jag hade inte en tanke på att kontrollera hur de gjorde med isoleringen runt skorstenen. Detta skedde i somras så kallraset har inte märkts fören nu på senare tid när det blivit höst och kallt.
Jag pratade med en sotare som sa att det finns färdiga lösningar från skorstenstillverkaren som man ska använda. Jag är tveksam till att detta gjorts, men jag har inte kontrollerat det.
Jag får kanske börja med att skruva loss plåten och se hur det ser ut där uppe.
Det var lite virrigt i början...
Men den där är helisolerad, 280mm.
Det saknas en gummilist i skarven täckplåt/skorsten.
Troligtvis saknas gummimanschetten med (som ska täta mot ångspärr/skorstensrör), då det drar i skarven.
Det finns ett maxmått på isolertjockleken i ett bjälklag där skorstenen passerar, minns inte exakt, kan vara kring 35cm. Om man tycker att medföljande isolering inte räcker till.
Överskrider man max tjocklek isolering riskerar man att överhetta kringliggande material, då man helt enkelt isolerar för bra, man leder inte bort värmeläckaget från skorstenen.
Det är ju två principer för att skydda sig mot hög temperatur, isolera mot värme och leda/rikta bort värme.
Men den där är helisolerad, 280mm.
Det saknas en gummilist i skarven täckplåt/skorsten.
Troligtvis saknas gummimanschetten med (som ska täta mot ångspärr/skorstensrör), då det drar i skarven.
Det finns ett maxmått på isolertjockleken i ett bjälklag där skorstenen passerar, minns inte exakt, kan vara kring 35cm. Om man tycker att medföljande isolering inte räcker till.
Överskrider man max tjocklek isolering riskerar man att överhetta kringliggande material, då man helt enkelt isolerar för bra, man leder inte bort värmeläckaget från skorstenen.
Det är ju två principer för att skydda sig mot hög temperatur, isolera mot värme och leda/rikta bort värme.
Jag tvivlar på att den där gummiringen och manchetten samt isolering följde med när huset byggdes eftersom övervåningen var oisolerad. Tätningen var då i mellanbjälklaget.JOW skrev:Det var lite virrigt i början...
Men den där är helisolerad, 280mm.
Det saknas en gummilist i skarven täckplåt/skorsten.
Troligtvis saknas gummimanschetten med (som ska täta mot ångspärr/skorstensrör), då det drar i skarven.
Det finns ett maxmått på isolertjockleken i ett bjälklag där skorstenen passerar, minns inte exakt, kan vara kring 35cm. Om man tycker att medföljande isolering inte räcker till.
Överskrider man max tjocklek isolering riskerar man att överhetta kringliggande material, då man helt enkelt isolerar för bra, man leder inte bort värmeläckaget från skorstenen.
Det är ju två principer för att skydda sig mot hög temperatur, isolera mot värme och leda/rikta bort värme.
Tyvärr så vet jag inte hur firman som gjorde övervåningen har gjort eller om de gjort nåt alls.
Den där gummiringen ser inte ut att vara delad någonstans. Kan man få dit dessa i efterhand?
Köp isolering.
Skär ut fyrkant lika mått som hålet + 5mm.
Skär ut cirkeln i fyrkanten.
Dela på mitten.
Gör en likadan, dela på mitten 90gr vridet för att få förskjuten skarv.
2x95mm kanske blir lagom eller 3x95. Kontrollera i din tillverkares anvisning om vad som är max isolertjocklek.
Ligger någon takstol nära schaktet? Eller är det isolerat med, nu tappade jag bort namnet... ekofiber eller så.. cellulosafiber?
Skär ut fyrkant lika mått som hålet + 5mm.
Skär ut cirkeln i fyrkanten.
Dela på mitten.
Gör en likadan, dela på mitten 90gr vridet för att få förskjuten skarv.
2x95mm kanske blir lagom eller 3x95. Kontrollera i din tillverkares anvisning om vad som är max isolertjocklek.
Ligger någon takstol nära schaktet? Eller är det isolerat med, nu tappade jag bort namnet... ekofiber eller så.. cellulosafiber?
Tack för tipsen. Jag ska först och främst få entreprenören som fixat övervåningen att fixa detta. Av ren princip vill jag inte göra ett jobb som jag betalat dyra pengar för. Detta borde vara fixat från början. Fast jag känner på mig att det kommer dra ut så mycket på tiden att jag ändå får göra det själv. Jag tror jag förstår hur du menar. Du skriver +5mm är det för att få det helt tätt så att det pressas mot kanterna?
Jag tittade på premoduls anvisningar jag hittade på deras hemsida. Det verkar skilja lite på tillvägagångsstätt beroende på tjocklek på isolering. Är det mer än 380mm ska det vara nåt ventilatierat schakt med.
Jag bifogar en bild på hur takstolarna står i förhållande till skorstenen. Det är isolerat med paroc lösull (jag tror det är stenull) i resten av huset.
Jag tittade på premoduls anvisningar jag hittade på deras hemsida. Det verkar skilja lite på tillvägagångsstätt beroende på tjocklek på isolering. Är det mer än 380mm ska det vara nåt ventilatierat schakt med.
Jag bifogar en bild på hur takstolarna står i förhållande till skorstenen. Det är isolerat med paroc lösull (jag tror det är stenull) i resten av huset.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Drar kallt i mellan golv/vägg
Isolering -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Drar kallt mellan våningarna från kattvind
Isolering -
Tilluft rakt utifrån i bastun utan don som drar kallt?
Bastu -
Drar kallt från ventilations rör
Värme allmänt