Vet någon om det här är en själbärande takstol? Vi ska öppna upp en dörr från ca 120 cm till 240 cm men vet inte om vi kan utan att sätta upp någon balk av något slag.

Takstol.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är 16 m långt och det sitter 15 st sånna här takstolar.
 
Det ser helt klart ut som en fribärande fackverkstakstol. Är det ett vindsutrymme ovanpå? Vilken spännvidd och taklutning? Hur gammalt är huset? En planritning skulle också underlätta bedömningen.
 
Det är inget vindsutrymme. Har inte mätt spännvidden och lutningen har jag ingen koll på. Huset är byggt -91. Där sträcken är tänker vi öppna upp.

Hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På ritningen verkar det ju som om mittväggen har någon bärande funktion. Dels är den ritad lite tjockare än övriga väggar, sedan är den genomgående från gavel till gavel. Men utifrån hur du har ritat och beskrivit takstolen förstår jag inte varför man skulle ha en bärande vägg. Spännvidden 8.4 m invändigt är ju inga problem att klara med ett fribärande fackverk, oavsett taklutning och snözon. Har du någon sektionsritning?
 
  • Gilla
Benjiii
  • Laddar…
Ok. Man kan ju tänka sig att väggen är en "säkerhet". Har ingen sektinsritning.
 
Vågar jag ta bort en regel i väggen? Det blir nog att jag tar bort en och flyttar en.
 
Den öppningen som du redan har går den ända upp till taket,om inte så kan du där se om det ligger en förstärkning och i så fall kan du byta den mot en längre.
 
Jag skulle tro att du med all säkerhet kan öppna upp så som ni vill ha det, eftersom den takstolen du ritat är självbärande oc ligger på hammarbandet.
Men för att vara säker så öppna upp väggen och ta fram den regeln du behöver såga bort, sen sågar du i den och nyper sågen fast när du sågar måste du sätta in en ny eller bära av med en "liggandes" ovanför öppningen.
Vi bytte nyligen ut gammla telefonstolp som höll en balkong, vi stämpa upp och såga och "lyfte" om det nöp det gick smärt fritt dock lite bökigt.
Samma princip fast lite större
Se bild:
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1353012852.471212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353012867.899533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om väggen är tjockare än dom andra väggarna i huset så är den troligtvis bärande!
Borde vell finnas nån form av konstruktionsritningar på huset och takstolarna, där framgår det förmodligen om du behöver växla av i dörröppningen. Annars så får du nog gå upp på vinden o mäta takstolen och kolla hur den är skarvad för att kunna få ett säkert svar.

Obs! att såga o kolla om det nyper är icke ett bra sätt att kontrolera om byggnadsdelar är bärande! Kan fungera men kan även bli spännande när vintern kommer med massa tung snö!
 
Gör det enkelt för dig. Chansa inte. Köp ett stadigt limträ på blocket och lägg på takstolarna, häng de undre delarna i denna. Då kan du också öppna ända upp till taket om så önskas.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Gör det enkelt för dig. Chansa inte. Köp ett stadigt limträ på blocket och lägg på takstolarna, häng de undre delarna i denna. Då kan du också öppna ända upp till taket om så önskas.
Ett mycket bra förslag Mathias
 
daugaard skrev:
om väggen är tjockare än dom andra väggarna i huset så är den troligtvis bärande!
Borde vell finnas nån form av konstruktionsritningar på huset och takstolarna, där framgår det förmodligen om du behöver växla av i dörröppningen. Annars så får du nog gå upp på vinden o mäta takstolen och kolla hur den är skarvad för att kunna få ett säkert svar.

Obs! att såga o kolla om det nyper är icke ett bra sätt att kontrolera om byggnadsdelar är bärande! Kan fungera men kan även bli spännande när vintern kommer med massa tung snö!
Det ser ut på ritningen att väggen är tjockare men väggen som är te.x mellan halllen och köket är lika tjock. Ca 125 mm.

Om takstolen är självbärande så varför ska det då vara en bärande vägg? Det går inte ihop känns det som. Jag ska riva väggen i helgen och kolla hur det ser ut. Ser det ut som den är bärande får det bli en limträbalk eller en I-balk.

Ett fyrkantsrör borde väl även fungera ist för en I-balk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.