Plötsligt en förmiddag när jag öppnade frysskåpet rådde därinne närmast rumstemperatur och varorna var förstås mer eller mindre upptinade. Eftersom kompressorn inte hördes befarade jag att den helt lagt av men när jag tryckte in den gula snabbfrysknappen brummade den genast igång och temperaturen sjönk så småningom ner till visst typ 27 minusgrader och skåpet fortsatte ändå att brumma på.

I tron att jag dagen innan jag upptäckte upptiningen kanske hade råkat putta iväg skjutreglaget för temperatur, har jag senare släppt ut snabbfrysknappen och försökt justera in reglaget så att frysskåpet endast ska sänka temperaturen til en 18-20 minusgrader. Men jag får intrycket att det är mest allt eller intet som gäller numer: Jag skjuter reglaget mycket försiktigt till vänster till kompressorn precis stannar och hoppas temperaturen ska öka från 27 minusgrader till en 18-20 och kompressorn starta igen, men antingen tycks den när det väl automatiskt startat igen fortsätta jobba kontinuerligt... eller inte starta alls igen..
Idag steg temperaturen till endast 10-12 minusgrader - och ändå startade inte varningsljudet - innan jag ryckte in och genom att skjuta reglaget lite åt höger fick igång kompressorn igen.

Kan det vara endast termostaten som krånglar? Går en sådan isåfall att serva?
Eller att köpa som reservdel och smidigt byta själv utan att öppna några frysmedirerör e.dyl.?
 
  • SIEMENS-frysens manöverpanel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SIEMENS-frysens typskylt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske det är skjutreglaget som blivit gammalt och har dålig kontakt? Ungefär som volymratten på gamla radioapparater.
 
Låter helt klart som om termostaten har gett upp.
En "raggarlösning" till du får det fixat är en timer i uttaget: igång en kvart, från en halvtimme...
 
Du kan kolla vad ett nytt reglage kostar på www.siemens-home.se men tänk på att skåpet är över 20 år gammalt och kanske har gjort sitt.
 
Det här Siemens-skåpet hade nog inte gått mycket mer än 5 år när jag fick ärva det, sedan har det mest stått oanvänt här som reserv om mitt ordinarie, verkligt slitstarka frysskåp (fabrikat ITT) någongång från slutet av 70-talet skulle gå sönder. Simensen har bara kommit till användning högst tillfälligt vid avfrostning av det andra.

Om jag nu hittade rätt bland reservdelarna skulle visst en ny Siemens-termostat gå på bortåt 800 spänn vilket jag tycker är tämligen dyrt... och den kanske inte skulle hålla längre den(?). Kan det finnas någon betydligt billigare universaltermostat som kunde fungera istället?
 
ja det finns service termostater som går att använda, men vet inte priser, för mig att det är runt 400-500 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.