Hej, jag har just monterat led-lister utomhus. Då dessa sitter i "sektioner" så krävs att de klipps i rätt längder och sedan skarvas med kabel som man får löda fast i de avklippta bitarna. Så långt är det egentligen inga problem. Jag har lött fast kablar i alla ändar som skall skarvas och tätat ordentligt runt dem. Mitt problem är att få ihop kabel-kabel på ett smidigt och snyggt sätt. Varje skarv skall igenom ett hål i en stolpe vilket betyder att jag behöver en liten smidig hane/hona-koppling för 12 volt som jag kan montera direkt på kabel. Hade det varit inomhus hade en sockerbit funkat, men det lär inte hålla så bra utomhus. Jag lyckas verkligen inte hitta någon lämplig kontakt för det. Eller skulle det fungera med vanliga kabelskor? Några tips?
 
Löd ihop dom och sen en krympslang ovanpå?
 
Kabelskor eller sockerbitar. Det lär ärga efter en tid. Om du har lött och kört krympslang på de andra delarna så fortsätt på det viset.
 
Jo, löda och krympslang är naturligtvis bäst, så har jag gjort mellan list/kabel. Men hade hoppats att slippa stå ute i 10-minus och löda. De sitter dessutom lite krångligt till och kan bli lite svårt att komma åt att löda. Min tanke var att löda ihop allt inomhus, och sedan bara koppla ihop dem med några enkla kontakter.
 
Vilken dimention har du på kablarna? Är det 0,75 så kan du använda fiskögon
 
Och med en bra krympslang över den så blir det inte mycket bättre. Finns tom hylsor och krymp integrerat på en del ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.