Har nyligen fixat övervåningen där det bland annat isolerats. Det var tidigare en kallvind. Nu när det blivit kallare ute känner jag att det blir svinkallt i garderoben där skorstenen är. Det drar väldigt kallt uppe längst med skorstenen.
Jag vet inte hur de isolerat vid skorstenen tyvärr. Ska det sitta en gummiring där som gör att det drar kallt eller måste man veta hur det isolerats?
 
  • 2012-11-13 15.55.10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det halvisolerat hela vägen upp eller hur är det utfört ? Diameter på yttermantel ?
 
Elkludde skrev:
Är det halvisolerat hela vägen upp eller hur är det utfört ? Diameter på yttermantel ?
Jag vet inte hur de har gjort om jag ska vara ärlig. Jag tog tyvärr inga bilder när de var här och sprutade. Har bara denna.
Diameter på själva skorstenens yttermått? Omkretsen verkar vara runt 88cm så diametern ska då vara ca 28cm.
 
  • IMAG0147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då är det halvisolerat även på vinden, det normala är att det är helisolerat från övergången till vinden,och även ett krav, då blir det även tätt där, har sotaren godkänt monteringen ?
 
Elkludde skrev:
Då är det halvisolerat även på vinden, det normala är att det är helisolerat från övergången till vinden,och även ett krav, då blir det även tätt där, har sotaren godkänt monteringen ?
Vad menas med halvisolerat och helisolerat? Sotaren har inte varit inblandad eftersom att skorstenen var monterad när huset byggdes 2009. Övervåningen fixades i år och då var de aldrig på skorstenen.
 
Danne12345 skrev:
Vad menas med halvisolerat och helisolerat? Sotaren har inte varit inblandad eftersom att skorstenen var monterad när huset byggdes 2009. Övervåningen fixades i år och då var de aldrig på skorstenen.
som det är nu s¨å är det halvisolertat hela vägen upp 28 cm ,när det är helisolerat så
är det ca 60 cm diameter från innertaket o änd upp genom yttertaket,men det kan vara så att det har varit fritt
i stort sett som den fyrkantiga plåten ,men ytterst tveksamt till att vara godkänt i synnerhet inte när det nu blir inrett
 
OK, jag tror jag förstår. Vad gör man åt detta nu då?
Detta borde vara något som alla 1.5-plans villaägare med oinredd vind ställs inför när de inreder övervåningen antar jag.
 
Danne12345 skrev:
OK, jag tror jag förstår. Vad gör man åt detta nu då?
Detta borde vara något som alla 1.5-plans villaägare med oinredd vind ställs inför när de inreder övervåningen antar jag.
Förts skall jag rätta mig själv det är dubbelt så tjock isolering i helisolerat så det blir nog ca 40 cm där ,hur du skall göra får du nog kolla med sotaren,antar att antingen ett schakt eller byta till övergång
helisolerat från innertaket o upp , Men kolla med sotaren det är han som bestämmer i slutändan
 
Jag tycker att detta borde firman som gjort hela arbetet med övervåningen utfört på rätt sätt från början. Så jag bör nog ställa kravet till dem. Du menar alltså att ett sådant ingrepp måste besiktas av en sotare också?

För att förtydliga så drar det alltså kallt på utsidan och längst med skorstenen. Man isolerar inte med nån stenull eller liknande runt on bara?
 
Danne12345 skrev:
Jag tycker att detta borde firman som gjort hela arbetet med övervåningen utfört på rätt sätt från början. Så jag bör nog ställa kravet till dem. Du menar alltså att ett sådant ingrepp måste besiktas av en sotare också?

För att förtydliga så drar det alltså kallt på utsidan och längst med skorstenen. Man isolerar inte med nån stenull eller liknande runt on bara?
Du kan isolera med stenull tillfälligt för att stoppa draget ,men det blir inte godkänt att elda i kamin
sen kan man fundera över om det är installerat efter monteringsanvisningar som har medföljt kaminen det är kanske inte byggfirman som monterat den ,utan blivit utfört senare
Prata med din firma men du är så vitt jag förstår själv ansvarig att det blir rätt utfört
och framför allt med sotaren
 
Denna broschyr från NVI beskriver lättfattligt och tydligt hur man skall (och får) montera en modulskorsten

http://www.nvi.se/doc/Montageanvisning_utgava_10.pdf

där förklaras det här med halvisolering, helisolering, diffusionsspärr kallras och "allt" annat.


Men jag tycker Dannes skorsten verkar vara helisolerad med diametern 280 mm.
En halvisolerad med 150 mm rökrör har diametern 220 mm.
Se sidan 37 i monteringsanvisningen.
 
KnockOnWood skrev:
Denna broschyr från NVI beskriver lättfattligt och tydligt hur man skall (och får) montera en modulskorsten

[länk]

där förklaras det här med halvisolering, helisolering, diffusionsspärr kallras och "allt" annat.


Men jag tycker Dannes skorsten verkar vara helisolerad med diametern 280 mm.
En halvisolerad med 150 mm rökrör har diametern 220 mm.
Se sidan 37 i monteringsanvisningen.
Knoch on wood visst är det så,jag hängde upp mig på att det inte var någon övergång o det stora plåten i taket min skorsten är heller inte mer än 210 i den halva delen när jag orkade mäta då är följakligen heldelen ca 300
 
Danne det är nog ingen större fara med din skorsten,men det är nog viktigt att det ventileras i bjälklaget
men det visar väl anvisningen som knockwood länkade till
Ursäkta om jag trasslade till det för dig,när jag orkade kolla min så klarna det även för mig
 
Tack för era svar.
Jag är inte orolig för skorstenen utan att det blir väldigt kallt i sovrummet :)
Det känns som att det är dåligt isolerat runt skorstenen eller liknande. För inte ska det väl behöva dra väldigt kallt därifrån? Jag ska vända mig till entreprenören så det får kolla på det, men det är en svårflörtad entreprenör så det tar tyvärr ofta allt för långt tid. Därför försöker jag sätta mig in i vad det kan vara som gör att det blir ett sådant kallras.
 
Redigerat:
Man kan ju fråga sig varför den är helisolerad även där nere,det blir mycke värme som går till spillo som istället
värmer rummet,med halvisolering,sätter du en plåtring i bjälklaget mellan med 10 cm plats runt röret och byter ut plåten på ovansidan med en med gälar så den kan ventileras så stoppas även kallraset
alternativt byta ut nedre delen mot halvisolerat, så blir det rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.