Hej alla ni okunniga, kunniga, oerfarna och erfarna husköpare!

Jag vänder mig till er för att få hjälp med ett väldigt stort beslut. Än så länge kan allt hända, flera bud på huset kan ramla in och vipps så är man borta från leken, vi är vana :confused:

Men vi har i nuläget det högsta budet och då vi vill vara optimistiska känns det nu dags att börja tänka lite mer rationellt inför objektet.

Huset som vi är spekulanter på används idag som kontor och är, enligt mäklaren, ett gammalt timmerhus som renoverades strax före kommunsammanslagningen. En ytterligare renovering, vissa stammar byttes ut, skedde omkring 1990.

Huset är 1 ½ plan, (100 + 65 kvm) och en källare á 100 kvm. Huset är inklätt i en gul plåtfasad, gamla 2-glasfönster och ventilationen är självdrag. Huset är försett med fjärrvärme samt kommunalt vatten och avlopp.

Då jag ser till husets driftkostnader så framkommer följande:
Uppvärmning, (hiskliga), 32.300 kronor.
Vatten/Avlopp: 1800
Försäkring: 2500
Renhållning: 1200
Hushållsel: 5500 kronor.


Taket behöver verkligen ses över! Då jag kröp upp på vinden syntes fläckar från tidigare vattenläckor samt att planktaket börjat ruttna i anslutning till murstocken. Jag kan förövrigt säga att huset kändes fräscht och jag kunde inte hitta några konstiga lukter.

Vidare så gick jag runt i källaren som upplevdes både varm, torr och välventilerad. (ingen källarlukt). Men putts och mörka fläckar indikerar att en ordentlig dränering bör göras omgående. Här nere tror jag mig även ha hittat energiboven i huset. Två enorma element vars temperatur verkligen var på max. Visst så skapar det en torr och luktfri källare men till vilken kostnad? Dränering med isolering kan vara ett bättre alternativ.


Vi som äger budet är ett ungt par med två barn. Vi har under en längre tid letat hus och vi har kommit på att de hus som vi blivit förälskade i är just projektobjekten, dvs. hus som behöver lite kärlek från sina nya ägare.

Både jag och min fru är införstådda i att hus likt dessa kräver en arbetsplan på minst 10 år och att denna bygger på ”etapptänk”. Med andra ord förstår vi att vi måste bo på en mindre byggarbetsplats i något/några år…

Om huset blir vårt har vi som tanke att börja med att renovera tak samt isolera detta. Vi hoppas på så vis få ner elkostnaderna samtidigt som vi slipper vara rädda för fuktskador. Vidare så hoppas jag kunna hinna med dräneringsarbetet under samma år. (tak sommar, källare höst/vinter)…

Självklart kommer vi att ”sminka” insidan av huset, dvs. tapet och färg för att på så sätt få en egen känsla i huset. Kök och badrum får vänta, även om dessa är från 70 talet. Merparten av arbetet är tänkt att vi ska klara av själva mellan våra två heltidsarbeten. Men då jag är lärare så hoppas jag kunna utnyttja sommaren på ett effektivt sätt.

Som ni säkert märker så finns det ingen direkt struktur på min text och inte heller några frågor. Det jag helst önskar av dig nu är dina tankar kring det du läser! Är det något du reagerar på, eller finns det något du tycker att jag/vi bör tänka på?

Jag är tacksam för all respons

Vänligen
/Tobias
 
Redigerat:
Detta reflektera ja över diirekt!

Då jag ser till husets driftkostnader så framkommer följande:
Uppvärmning, (hiskliga), 32.300 kronor.
Vatten/Avlopp: 1800
Försäkring: 2500
Renhållning: 1200
Hushållsel: 5500 kronor.

Har själv 2barn och mindre hus, kommer den kalkylen från säljaren?För ja tyckte det verkar vara glädjekalkyl!Förutom upvärmning då!

Så här der det ut hos mig!
kommunalt vatten avlopp ca 10000kr/år
Försäkring 3500kr/år
renhållning 2400kr/år
hushållsel exkl varmvatten, ca 8000kr/år

Mvh Per
 
Hej Per!

Jag har själv tänkt på glädjekalkylen. Men samtidigt så tror jag att kostnaderna inte är så fel med tanke på att huset används som kontorslokal. dvs. inga långa bad/ducshar, inga hårfönar eller annan energikrävande elektronik långt in på småtimmarna... osv.

Men det var verkligen bra att få se hur ditt hushåll ser ut med två barn. Utifrån denna kan jag kanske pussla ihop en mer synonym budget.

Uppvärmning, fjärrvärme (hiskliga), 32.300 kronor (måste minskas)
kommunalt vatten avlopp ca 10000kr/år
Försäkring 3500kr/år
renhållning 2400kr/år
hushållsel exkl varmvatten, ca 8000kr/år

Tack Per!
 
Nu kanske man går händelserna i förväg här, med tanke på att huset inte är vårt ännu.

Vilka problem kan man vänta sig då man börjar riva upp ett gammalt tak? Taket består av plankor och isoleringen är tillpackat sågspån... Som jag tänker mig så ska alla gamla pannor bort och lika så läkt och planktak. Därefter ska jag slänga på ny Råspont papp, läkt och pannor. Vidare så tänker jag ta upp en byggdamsugare och avlägsna all gammalt spån och byta mot något annat issolermaterial, vad vet jag inte...

Kan man passa på att höja takstolarnas höjd genom att spika fast en extra regel på dessa och på så sätt tjäna extra isolerutrymme om man någon gång i framtiden vill isolera direkt mot innertaket?

Tacksam för alla yttringar och svar!

Vänligen
/Tobias
 
Kanske en dum fråga.

Huset har använt som kontor skriver du, bäst att kolla om huset ÄR lokal för i så fall så blir det att ta ett snack med stadsbyggnadskontoret för att fixa ett bygglov att ändra från lokal till bostad. I bästa fall blir det några tusenlappar i sämsta fall så får ni bo någon annan stans.
 
Hmm... Jag ska ta och ringa stadsbyggnadskontoret imorgon, särskilt nu efter ditt inlägg Nykomlingen!

Fastigheten som vi tittarpå är en så kallad ecklesiastikbyggnad (Typkod 827). Så det tål nog att vi gräver lite i vad det gäller objekt likt detta. Men enligt mäklaren så ska säljaren helt stå föromtaxering och avstyckning. Är det någon här som har erfarenheter/kunskaperkring vad det gäller köp av enecklesiastikbyggnader?
 
Redigerat:
Ang. uppvärmning, vad kan man räkna som normal uppvärmningskostnad i ett äldre hus á 165 kvm?

Idagsläget värmer nuvarande ägare upp 265 kvm i och med att de eldar på kraftigt med elementen i källaren. Källaren kommer jag absolut inte värma men däremot kommer jag att isolera utifrån.
 
Jag vet att det redan finns många fina forumtrådar om just dränering. Men jag tänker ändå lyfta frågan, om inte annat för att väcka nytt liv i min tråd.

Jag har turen att ha en far som äger en liten grävmaskin. Hur svårt är det att dränera själv. Jag är absolut inte rädd för lite skit under naglarna, jag ser snarare fram emot det!

Huset som jag kan komma att bli ägare till är byggt på en relativt lerig jord. Så vitt vad jag kan se så kommer det inte finnas några större hinder, så som sten och annat otyg i anslutning till källarväggen, som kan äventyra grävningen.


Det vore kul att höra om det är någon här på forumet som dränerat sitt hus själv och i så fall hur många timmar arbetet tog!

Och en sak till! Behöver man tänka på någon särskild försäkring under tiden man är igång med renoveringsarbeten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.