Hej

Har köpt min första villa med en tillhörande äldre affärslokal och har tillträde nu i dec.
Bohuset och affärslokalen delar pelletspanna med kulvert mellan. I bohuset finns även öppenspis utan insatts.
Enligt energideklaratione(31000kwh uppvärmning och varmvatten beredning)n sparar vi ca 8000 kwh att installera luftvärmepup i bohuset, vilket vi tänkte göra samt byta termostater i dom vattenburna elementen.

Den stora frågan är den äldre affärslokalen, pelletspannan står i källaren och har en fungerande vattenburet system. Luften känns unken och det luktar lite.
Funderar antingen på att köpa en bra luftvärmepup och skippa pellets helt, alt köpa en billig luftvärmepup som ett komplement till pellets mest för att få ett bättre inomhusklimat. Tidigare ägare har inte haft någon direkt underhållsvärme vilket resulterat att det fryst någon vinter.

Har även funderat på solvärmepaneler som komplement alt luftavfuktare.

Affärlokalen har källare på ca 60kvm entreplan som är inrett och isolerat på ca 150kvm sedan en oinredd övervåning på ca 150kvm där ett rum som är isolerat på ca 15kvm som jag skulle vilja nyttja.

Hur ska man resonera?pellets kontra luftvärmepump?

Mvh

Kalle
 
Har du ett fungerande vattenburet värmesystem i affärslokalen är det ovanligt dumt att i stället installera något provisoriskt rackel med luftvärmepump som de stackare tvingas göra som idag av misstag köper hus som saknar vattenburet värmesystem.
Luftvärmepump klarar inte riktig vinterkyla utan då blir det direkt eluppvärmning just när el är som dyrast. Luftvärmepump ger inget varmvatten utan en elektrisk varmvattenberedare måste installeras. En vanlig luftvärmepump lämpar sig inte för underhålsvärme utan ska stå i ett varmt rum, annars kan den inte avfrosta på ett bra sätt. Specialmodeller finns som ska klara en lägre inomhustemperatur
Luftvärmepump ger ingen självdragsventilation med ökad risk för mögel, röta och unken luft.
Har du unken luft redan nu beror det kanske på att gubben där tidigare rökte cigarrcigarretter och sådan lukt går aldrig att få bort. Undersök varifrån lukten kommer. Kan också vara lukt från röta och mögel. Gäller att krypa i vartenda hörn när man undersöker.

Energideklarationer utförs sällan av kunniga personer så de mest märkliga rekommendationer kan förekomma.

Är pannan och brännaren gammal kan det löna sig att ersätta med nyare saker.
Många äldre pelletsbrännare har osäker funktion och är nästan omöjliga att justera in.
 
Redigerat:
Hej och tack för svar:)

Pannan är en EURONOM EP 235 från 1972 brännaren är från roslagsbrännaren som jag antar dom köpte ny när ägarna flyttade in 2008, Kanske är värt att se om man kan få denna justerad och se hur förbrukningen ser ut den första vintern,

Tanten säger att hon sotar var 4:e dag på vintern vilket jag inte vet om det är normalt.
Undrar hur mycket bättre och effektivare en ny panna är?
 
Har pannan tillräckligt utrymme för askan kan den vara bra. Mät upp rökgastemperaturen när brännaren går får du reda på mer. En digital stektermomerer för en hundralapp på Jula eller CO och ett hål på 2,5 mm för att sticka in mätpinnen behövs.
Roslagsbrännaren har bra kvalitet och kan hålla länge.. Har installerat de flesta brännare men bara sett en RB rent ytligt. De hade originella ideer om brännarinställningen, luftflödet skulle man reglera genom att strypa pannspjället!
Telefonsupporten tidigare var super, men nu är företaget övertaget av en firma som importerar och säljer östeuropeiska förkrigspannor. Brännarutvecklingen har säkert därför kommit till vägs ände.
Är skorstenen lång så draget blir bra kan jag tänka mig att det går att få bra funktion. Kanske är det dåligt drag som gör att brännaren måste tömmas efter 4 dagar.
Är det bra utrymme för aska i pannan kan en brännare med automatisk uraskning förenkla underhållet.
 
Det finns tillfällen då en luftvärmepump fungerar som enda uppvärmning. Det normala är dock att den utgör ett komplement till annan uppvärmning. Om du sparar pengar på att komplettera pellets med luftvärmepump vet jag inte, men du bör inte räkna med att kunna ersätta pellets helt med luftvärmepump. Sedan undrar jag varför inomhusklimatet skulle bli bättre med en luftvärmepump. Den cirkulerar luften, men den skapar ingen ventilation vilket pelletseldningen gör.
 
johanpelle skrev:
Har pannan tillräckligt utrymme för askan kan den vara bra. Mät upp rökgastemperaturen när brännaren går får du reda på mer. En digital stektermomerer för en hundralapp på Jula eller CO och ett hål på 2,5 mm för att sticka in mätpinnen behövs.
Roslagsbrännaren har bra kvalitet och kan hålla länge.. Har installerat de flesta brännare men bara sett en RB rent ytligt. De hade originella ideer om brännarinställningen, luftflödet skulle man reglera genom att strypa pannspjället!
Telefonsupporten tidigare var super, men nu är företaget övertaget av en firma som importerar och säljer östeuropeiska förkrigspannor. Brännarutvecklingen har säkert därför kommit till vägs ände.
Är skorstenen lång så draget blir bra kan jag tänka mig att det går att få bra funktion. Kanske är det dåligt drag som gör att brännaren måste tömmas efter 4 dagar.
Är det bra utrymme för aska i pannan kan en brännare med automatisk uraskning förenkla underhållet.
Måste få veta vilka förkrigspannor du avser, ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.