Råd om husleverantör!
Vi har hittat en tomt på ca 4.500 kvm och är i full fart med att hitta en passande husleverantör.
De vi har kontaktat är de som kan kundanpassa ritningarna då vi behöver minst 6 sovrum, ett allrum och att det är en 1-plans villa.


Vi har fastnat för någr av dessa som vi har pratat med men behöver lite tips och råd när det gäller om dom blir ett bra val eller inte.


Dessa väljer vi mellan:
Västkuststugan
Kvalitetshus
Björklidenshus
Fiskarhedensvilla
Rörvikshus


Om det är någon som kan dela med sig både positiva och negativa upplevelser om någon av dom ovanstående företagen så skulle vi bli glada för detta
 
Din gallring känns lite spretig; skiljer det inte mycket i pris/standard mellan t ex Björklidenshus och Rörvikshus? Båda dessa samt Fiskarheden finns det en hel del skrivet om på forumet, bara att söka.

Börja att kolla alla företag på allabolag.se, samt status hos Skatteverket och Kronofogden.

Vilken entreprenadfom har ni tänkt er?
 
  • Gilla
BitterKnet
  • Laddar…
Av de du nämner där skulle jag spontant säga Rörvikshus, Kvalitet´shus har jag dock ingen koll på.
 
  • Gilla
BitterKnet
  • Laddar…
Vi är precis i startfas för byggnation med Björklidenhus. Det skiljer mycket i standard mellan de olika hustillverkarna men då vi skall bygga ett mindre enplanshus för nyttjande som åretrunt-fritidshus blev valet ganska enkelt i slutändan. Vi hade ej möjlighet att bygga med torpargrund på vår tomt vilket medförde att de billigaste tillverkarna föll bort, tex älvsbyhus och smålandsvillan. Efter jmfr så tycktes Björklidenhus ge mest för pengarna, dock vet vi ju inte slutresultatet på ytterligare 9 mån.......
 
  • Gilla
BitterKnet
  • Laddar…
När det gäller entrepenaden så är det totalentrepenad som gäller för oss.
Har kollat upp dom på allabolg.se men ser inget konstigt där, har inte kollat med skatteverket eller kronofogden ännu.
 
Kungälv skrev:
Vi är precis i startfas för byggnation med Björklidenhus. Det skiljer mycket i standard mellan de olika hustillverkarna men då vi skall bygga ett mindre enplanshus för nyttjande som åretrunt-fritidshus blev valet ganska enkelt i slutändan. Vi hade ej möjlighet att bygga med torpargrund på vår tomt vilket medförde att de billigaste tillverkarna föll bort, tex älvsbyhus och smålandsvillan. Efter jmfr så tycktes Björklidenhus ge mest för pengarna, dock vet vi ju inte slutresultatet på ytterligare 9 mån.......
Synd att ni inte hade kommit längre i ert projekt, då hade vi kunnat få lite mer info.
 
Vi tyckte även att Eksjöhus hade bra upplägg, vet dock ej om de har någon husmodell som passar er. En granne har byggt med dem vilket verkar ha funkat bra.
 
Vi bygger med Trivselhus så jag får väl tipsa om dem då de passar din kravbild: erbjuder totalentreprenad och helt kundanpassade hus.

Jag bedömer dem även som ett stabilt bolag (annars hade vi inte valt dem).
 
Oftast är byggsatserna från fabrik likvärdiga.
Viktigast är vilken entreprenör som sätter samman dem och gör finishen.
Titta altså mer på entreprenörerna är husfirman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.