Har en trädgårdsbod på ca 12 kvadratmeter med jordgolv som tjälskjuter förskräckligt vintertid, Funkar det att sätta in golvbjälkar 10 cm ovan mark och lägga ett oisolerat trägolv av 22mm råspont. Befarar att fuktig luft får råsponten att svälla och kupa sig. Är golvspånplatta bättre? Gamla uthusgolv gjordes ofta av ospontat virke, men då krävs betydligt grövre - och dyrare - dimensioner.:confused::confused:
 
Jag hade ett gammalt jordgolv i vårt uthus vid sommarstugan. I år tog jag tag i det, rev skjulet, göt en platta inuti den gamla "grunden" och byggde ett nytt skjul. :)
Vad står din bod på? Kanske går att gjuta inuti utan att riva den...?
 
I boden som vi har trädgårdsredskap har vi 120x28 trallgolv.
Golvspån är ingen bra idé då det är väldigt känsligt för fukt.
 
Min trädgårdsbod står på välisolerade plintar i lerjord. Plintgrunden klarar frosten bra. men själva golvet, lerjord belagt med lösa tegelstenar, tjälskjuter förskräckligt.
Kan det vara en idé att ta bort teglet, jämna av jordgolvet, lägga på 10 cm markisolering, frigolit och sedan lägga tillbaka tegelstenarna ovanpå frigoliten?
 
Nu har jag fixat trädgårdsbodens golv. Först bredde jag ut byggplast över golvet. Över detta lades ett gammalt plåttak i bra skick som skydd. Så slapp jag köra detta till skroten.
Golvbjälkarna hängdes i träväggarnas nedersta balk i 10 mm ak "gängad stång", som borrades genom balkarna och samtliga golvbjälkars ändar. Muttrar och stora brickor gav en stadig konstruktioner. Vidare vanns att jag kunde använda bjälkar (rivningsvirke) av skiftande höjd, då översidorna, där golvet ska ligga, automatiskt hamnar i samma nivå. En annan, viktig fördel var att det fria utrymmet mellan mark och golv ökade till nästan 20 cm.
 
Vill avge en 4-årsrapport för konstruktionen. Fungerar mycket bra. Framgår av att golvspringorna håller sig någorlunda konstanta. Trägolvet - spontade golvbräder (rivningsvirke) - tycks inte ta upp fukt.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.