Hej, jag vet inte hur jag skall göra. :confused:
Jag har problem med mögel eller källarlukt i mitt 70-talshus. Har bestämt mig för att göra en 100% sanering av allt organiskt material i kontakt med väggar och golv i källaren. Nu ser jag när jag börjat röja att klinker som tidigare ägare lagt i källargång och troligen också i tvättstuga ligger inte direkt på betongen utan på en tunn plastmatta. :(. Se bilden nederst. Där är en övergång mellan vit klinker och beige klinker i ett annat rum, vid övergången fanns tidigare en tröskel och det var där jag såg att det stack ut en bit plastmatta ut från den vita klinkern.
Frågan är då om det kan bli mögelangrepp i en sån matta och att dofter tränger upp genom klinkerfogarna? Plastmattan har en liten tunn vit mjuk väv på baksidan ner mot betongen.
Helst vill man ju inte behöva ta upp och lägga om med ny klinker .....:eek:
 
  • PB070034.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB070033.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom hade mycket märkligt för sig på 70talet. I min källare var det träreglar ingjutet i plattan:what:
Risken finns väl att plastmattan är limmad med konstiga lukter när det blir fuktigt!
Mvh
 
Limmet kan få en intressant doft med åren. Jag hade rensat ut allt för att vara på den säkra sidan.
 
Om det är en vanlig plastmatta som tidigare tjänat som golv, kan limmet under denna med tiden förtvålats. Detta avger då en kemisk lukt. Inte mögel eller klassisk källardoft, utan en lätt stickande, söt doft. Kemiskt på något vis som sagt. Det finns massor av husägare som valt att lägga klinker ovanpå en gammal plastmatta. Att limmet förtvålas har dock inget med just klinkerläggningen att göra, utan mer det faktum att limmet utsätts för underifrån kommande fukt.
 
Hos mig hade det bildats mögel på undersidan av plastmattan. Hade det exakt likadant som du.

Riv bort och gör rätt! :)

Är det en stor yta?
 
Då är jag kanske på rätt väg nu då. Börjar med hallen som är den mindre ytan att ta bort klinker och matta på. Ca 4-5 m2. Tvättstugan är i mycket fint skick men man får stålsätta sig och riva där med kanske. Ytterligare ca 12 m2.

Hur gjorde du 'paddeman' för att få loss plastmattan, jag tror den är limmad mot betonggolvet? Slipa, riva, hacka, annat?
 
JimmyB,

Jag testade alla metoder. Men kan inte säga att något var riktigt bra.
Började med hård spackelspade och hamrade mig fram. Funkar men tar väldigt lång tid.
Provade även med vinkelslip - men nej.

Det som funkade bäst var en så kallad fogfräs/multimaskin och ett skärblad till. Då fick jag med både matta och lim.
Har även fått tips om att använda en scrawler (osäker på stavning). Men tror att den skulle bli för aggressiv mot underlaget.
Jag gjorde detta på cirka 22 m2.

Finns kanske fler tips på bättre metod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.