Jag har hittat en tomt som jag verkligen vill ha som ägs av en privatperson. De har givit option till ett husföretag eller rättare sagt till en hussäljare.
I början lät det jätte bra att bygga med dem men nu har det gått lång tid och de verkar inte bry sig eller göra det de lovar.

Min fråga är måste jag bygga med dem?

Försäljningen av tomten sker via en mäklare så jag kommer att skriva 2 avtal. Kan jag köpa tomten och sedan bara strunta i att köpa hus från hussäljaren?
Får de skriva in i tomtavtalet att det är förbehållet att man måste bygga med just det företaget?

Tacksam för svar!
 
Ja skriver de i avtalet att man måste bygga med hustillverkaren så är det bara och gilla läget.
Köper du tomten utan att det står något så är det fritt fram och välja.

Men kan ändå fråga om de kan sälja tomten och du får välja själv vem som ska bygga vad de ska ha för tomten. Blir dyrare tomtpris men du får tomten som du vill ha.
 
Ja, jag skall luska lite vad som står i kontraktet. Jag vet att hussäljaren kommer bli förbannad men han får skylla sig själv.

Tomten blir nog inte dyrare för hussäljaren har lagt på mäklaravgiften och hittelön på huspriset. Det är helt knäppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.