Hej

Vi håller på att bygga ett inglqasat uterum med måtten 4,5m djupt och 5,5m brett delat med stolpe i mitten.
Höjden på partierna måste vara 210cm så skånska byggvaror går bort.
Konstruktionen har sadeltak och skall inte vara uppvärmd.
Stommen är klar och det börjar bli dags att beställa glaspartier.
Tanken är härdat glas med energibeläggning för att slippa frost och imma lite längre på säsongen.

Det handlar om
2st partier med höjd 210cm bredd 330cm
2 partier med höjd 210cm bredd 258cm

Lokala glasmästaren ska ha 40,000:- med härdat glas.

Santex landade på 50,000 med härdat glas och 65,000:- för härdat glas med energibehandling.
Måste säga att man vart smått kär i Santex lösningar och kvalitetskänsla men eftersom det inte handlar om isolerglas så känns prisskillnaden omotiverad.

Däremot hittade jag på en firma på nätet som heter Mekoflex, där skulle dessa partier landa på ~33,000:- för härdat energibehandlat glas.
Vi har ringt och frågat om de har någon utställning så man kan få komma och klämma och känna hur deras partier verkar vara men den var nerplockat och vi har även frågat på referenser i närheten av Dalarna som man kan åka och kolla och klämma hos med trots 3st samtal så verkar de ständigt glömma att kolla upp detta och återkomma?

Har någon här handlat av Mekoflex eller känt och klämt på deras glaspartier och vet om man vågar handla där?

//Mattias
 
Bidrar med en bild 486758_10151272520431844_1931637271_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hej titta på glasbiten.com
 
Hej.

Hur har det gått med glaspartierna?
Blev det Mekoflex eller något annat?
Jag är också nyfiken på deras partier men man blir lite orolig ifall "man får vad man betalar för". Eller om det bara handlar om antalet mellanhänder.
Ett parti (5X4m) från Mekoflex skulle hamna på ca. 26000:- med härdat energiglas och hos den lokala glasmästaren Expodul ca. 42000:-.
Det verkar ju inte finnas så mycket information om varken företaget eller erfarenhet av deras produkter på nätet.
 
Hej

Jag köpte i från Mekoflex och fick leveransen i går.
Det tog 3 veckor precis som utlovat och Schenker kom hem det till gården för futtiga 700:- för 450kg glas.

4mm Härdat glas med energibehandling,
2st 4-glas 4,3x2,1m
2st 3-glas 2,6x2,1m
samt 2 skurna fönster 2,3x1,5m
priset vart 42,000:- inkl frakt

Jag tycker att det ser mycket bra ut, visst det är inte som Santex som vi var och kollade på men då är det dubbla priset på deras partier.
Jag var in till lokala glasmästaren och kollade på deras och de partierna var lite dyrare och kändes "rappligare" samt att de limmade glasen med silikon, i Mekoflex ser det ut att vara gummi-list vilket jag tycker ger ett seriösare intryck.

Jag kan fixa lite bilder på de lösa delarna och lägga upp.
.
 
Det vore kul att se på lite bilder eftersom jag står i startgroparna att beställa glaspartier snart, har funderingar på skånska byggvarors isolent s30-partier. Har ni kikat på dem också och ratat dem av någon anledning? Skulle vara bra att veta, man vill ju inte ångra sig.
 
Skånska byggvaror kunde inte leverera måttanpassat, och med Willab (WG40) skulle vi bli tvungna att ha en regel/stolpe mellan varje fast parti, och det var vi inte intresserade av. Fast parti med vädringslucka har Willab bara med 900mm som bredd.
Från vissa leverantörer som har "standardmått" skulle det för vår del innebärat att man skulle få sala/lägga i mellan för att fylla ut eventuellt glapp och det skapar bara merarbete som kanske inte riktigt blir som man tänkt sig när det är färdigt.
Motsvarande (härdat energiglas) från Johab skulle hamna på ca. 50 000:-.
Thulle, lägg gärna upp någon bild/bilder och lämna gärna ett första utlåtande vid montering om hur du upplever deras partier.
Som du skriver i första inlägget så är det svårt att få någon riktig respons ens när man stöter på Mekflex via mail eller telefon.
Med tanke på att företaget ändå verkar hållit på med inglasningar sedan 1979 så finns det förvånansvärt lite information/erfarenheter om både förtaget och deras produkter på nätet.
 
IMG_0103.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0104.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0105.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0108.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0109.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0110.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0114.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0115.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0116.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0118.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer lite bilder på det monterat.
Monteringen gick smidigt, det enda man behöver göra är att borra hål i undre och övre glidskenan för skruvarna.
Dräneringshålen i nedre skenan är färdigborrade.

Sambons enda kommentar var att det "smäller" lite när rutorna krokar i varandra när man stänger de,
Santex som vi kollade på har gummiläppar som "hakar" ihop, medans dessa har aluminium
Hakarna syns på 4e bilden uppifrån bland de tidigare bilderna.
Mig veterligen så kör alla de "billigare" aternativ på denna lösning.

Min enda reaktion var att uppsamligsprofilens längd är samma som höjden på fönstena och inte samma som höjden på öppningen så att det "fattas" ~1cm upptill och nedtill.
Mycket möjligt att det finns en anledning varför det är så men frågan är om det inte skulle bli lite snyggare som de vore fullånga.
Sen var det bara 2 skruvhål i dessa, ett uppe och ett nere, så de sitter lite löst, men det är bara att borra och dra i någon extra skruv.

Låsen och handtagen har jag inte kollat på något närmare, handtagen monteras med dubbelhäftande tejp.
Monteringsinstruktioner för låsen finns på mekoflex hemsida.

Anledningen att vi inte valde Skånska utan Mekoflex var att vi behövde måttbeställda partier,
och passformen är kanon, de är kapade på millimetern, främre partierna skiljer 2mm i bredd och det gjorde det i leveransen också.

IMG_0239.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0240.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0241.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0242.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0243.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan syns det att upsamlingsprofilen är samma höjd som rutorna och inte samma höjd som öppningen, det ser helt ok ut och inget jag stör mig på men det borde inte vara några problem att få de i samma i höjd som öppningen om man beställer det.
IMG_0244.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0245.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0247.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0248.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0249.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De var lite svårflirtade i början på Mekoflex men de har alltid svarat på frågorna och till slut så skickade de till och med lite provbitar hem som vi kunde kolla på när de inte kunde lämna någon referens som vi kunde åka och kolla på.
Jag tror helt enkelt att det är en liten firma som har lite för mycket att göra:)
Vill ni kika och bor i närheten av Hedemora Dalarna så dra iväg ett mail till maba@unx.se så fixar vi det!
 
Redigerat:
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Hittade på testprofilerna som vi fick hemskickade.
Vill någon ha de att kolla på så kan jag skicka de vidare emot fraktkostnaden.
Vi kan väl sätta kravet att man ska kolla nån dag och sedan skicka de vidare igen om någon mer vill kolla på de...
kontakta mig på maba@unx.se


IMG_0250.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0252.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0253.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0254.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut att ha blivit riktigt bra!!
Vad har du för dimension på bjälkarna över partierna? Ser rejält ut.
Vi gjorde slag i saken och beställde förra veckan. Så nu är det bara att vänta...
Jag tror att smällandet vid stängning skulle bli mindre med ett lagom o-rings ämne(o-ring på meter) eller liknande i botten där "ikrokningen" bottnar. Blev jag otydlig?
Jag lånar din bild för att visa hur jag menar med pilarna.
Ex. Expodul och Johab ser ut att ha den lösningen.
Hur upplever du stabiliteten nu när du fått det monterat?
IMG_0254.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår (fredag) fick vi våra partier levererade av Lars på Mekoflex. Mindre än 2 veckors leveranstid, det får vi vara rätt nöjda med.
Skall bli spännande att få det monterat. Vi har 3st fasta partier som är 2,4-2,7m breda och dom partierna väger ganska mycket.
 
Går betongplattan utanför bottenskenan ?
Du kommer att få vatten in i rummet isåfall.. Annars mycket snyggt rum !
 
Volvoslav:
Alla mina limträbalkar är 315x115 med 115x115 pelare.
Jag köpte limträet i från Setra och fick då hjälp att beräkna dimensionerna.

Jag förstår precis hur du menar med dämpningen och det borde ju fungera ypperligt, det får bli ett test till sommaren om vi upplever att klapprandet vid stängning är störande.

Jag tycker att de känns stabila, nu har jag i stort sett bara montera de och låtit de varit stängda eftersom det kom en massa snö. Det enda jag upplevde som ostabilt är borstlisterna som bara är förborrad med 2st skruv, en i var ände. Men jag kommer komplettera de med fler skruvar.

Verkstadsgurun.
Det stämmer att plattan är lite bredare men det ska dit plåt runt om så man inte ser betongen. Det blir fall på plåten så jag hoppas inte det ska bli något problem.
 
Redigerat:
Är fönstren med de fria formerna också från Mekoflex? Jag har själv tänkt mig handla hos dom.

thulle skrev:
Här kommer lite bilder på det monterat.
Monteringen gick smidigt, det enda man behöver göra är att borra hål i undre och övre glidskenan för skruvarna.
Dräneringshålen i nedre skenan är färdigborrade.

Sambons enda kommentar var att det "smäller" lite när rutorna krokar i varandra när man stänger de,
Santex som vi kollade på har gummiläppar som "hakar" ihop, medans dessa har aluminium
Hakarna syns på 4e bilden uppifrån bland de tidigare bilderna.
Mig veterligen så kör alla de "billigare" aternativ på denna lösning.

Min enda reaktion var att uppsamligsprofilens längd är samma som höjden på fönstena och inte samma som höjden på öppningen så att det "fattas" ~1cm upptill och nedtill.
Mycket möjligt att det finns en anledning varför det är så men frågan är om det inte skulle bli lite snyggare som de vore fullånga.
Sen var det bara 2 skruvhål i dessa, ett uppe och ett nere, så de sitter lite löst, men det är bara att borra och dra i någon extra skruv.

Låsen och handtagen har jag inte kollat på något närmare, handtagen monteras med dubbelhäftande tejp.
Monteringsinstruktioner för låsen finns på mekoflex hemsida.

Anledningen att vi inte valde Skånska utan Mekoflex var att vi behövde måttbeställda partier,
och passformen är kanon, de är kapade på millimetern, främre partierna skiljer 2mm i bredd och det gjorde det i leveransen också.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Nedan syns det att upsamlingsprofilen är samma höjd som rutorna och inte samma höjd som öppningen, det ser helt ok ut och inget jag stör mig på men det borde inte vara några problem att få de i samma i höjd som öppningen om man beställer det.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

De var lite svårflirtade i början på Mekoflex men de har alltid svarat på frågorna och till slut så skickade de till och med lite provbitar hem som vi kunde kolla på när de inte kunde lämna någon referens som vi kunde åka och kolla på.
Jag tror helt enkelt att det är en liten firma som har lite för mycket att göra:)
Vill ni kika och bor i närheten av Hedemora Dalarna så dra iväg ett mail till maba@unx.se så fixar vi det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.