Åskar skrev:
Om jag säger så här om vedsystemet då. Givetvis är det ingen nackdel att ha överkapacitet på radiatorer och ev. golvvärme. Men en vedanläggning är inte behov av det. Grejen är trots allt att kunna ha bra värmekomfort inne med så låg returtemp som möjligt, för då utnyttjar man acktankens kapacitet bäst. I en välskiktad acktank kommer som jag skrev tidigare att vara varm ända till slutet. Har du då 25 grader i returtemp från radiatorerna och kan värma tanken till 100 grader vid eldning så kan man enkelt räkna ut hur mycket "värme" du utnyttjar. Räkna även på en returtemp på 40 grader så ser man tydligt vad som är bäst i ett vedsystem. Med 25 graders returtemp så har man 25 % mer användbar kapacitet än vid 40 graders returtemp.

65 graders framledning med en värmepump går säkert men verkningsgraden blir inte mycket att hurra för!
Nej visst blir verkningsgraden sämre vid hög framledning en Nibe 1245 ligger på 3.3 i cop vid 55 graders framledning vet inte vad den ligger på vid 65 kanske 2.5 men det är ju inte så många dagar så hög framledning behövs även vid ett högtemp system annars får man byta några radiatorer.
 
Åskar skrev:
Jag menar 25 % mer kapacitet i acktanken. 100-25/100-40 = 1,25
Du kan lagra mer men du får inte ut mer för du behöver högre framledning för att hålla värmen i huset.
 
L
smurfen72 skrev:
En tank till bergvärmen innebär att man kan ha en större vp än vad radiatorsystemet klarar av med tanke på flöde. Men ska man ha en storlek mindre vp än vad som rekomenderas då har jag svårt att hitta anledning till tank som brukar kallas arbetstank när den kopplas till vp
Men mindre än rekad VP menar jag att du tjänar på ekonomiskt. Då det blir billigare och många köper onödigt stor och stark pump.
Ja du har annars rätt. Har man en del vatten i systemet så ska det räcka. Vårt system är dock så att pumpen är för stark. Så vi har fått justera gradminuterna. Men ska nog installera en tank på 500 liter tror jag.
 
smurfen72 skrev:
Du kan lagra mer men du får inte ut mer för du behöver högre framledning för att hålla värmen i huset.
En riktig installerad och välisolerad acktank, har som min egen, full värme i toppen ända in i det sista.. skiktningsgränsen mellan det heta toppvattnet och kalla returvattnet är inte tjock. Går blixtsnabbt på slutet då de sista dm tas ur tanken. Högre framledningstemp än 90-100 grader behöver nog ingen, för min shunt tar ju från toppen.. :banghead: Så nog kan man få ut mera ur tanken med 25 graders returtemp

Sedan ska man elda en ny brasa innan den sista slatten med hett toppvatten lämnar tanken.
 
Lolight skrev:
Men mindre än rekad VP menar jag att du tjänar på ekonomiskt. Då det blir billigare och många köper onödigt stor och stark pump.
Ja du har annars rätt. Har man en del vatten i systemet så ska det räcka. Vårt system är dock så att pumpen är för stark. Så vi har fått justera gradminuterna. Men ska nog installera en tank på 500 liter tror jag.
Det blir billigare installation men dyrare drift det är inte många meter kortare borra om man går ner en storlek på vp och det skiljer inte många tusen mellan en 6kw eller en 8kw om man går 10 år bakåt i tiden så installerades normalt mindre vp och det funkar ju det med men jag skulle inte göra så hos mig.
 
Åskar skrev:
En riktig installerad och välisolerad acktank, har som min egen, full värme i toppen ända in i det sista.. skiktningsgränsen mellan det heta toppvattnet och kalla returvattnet är inte tjock. Går blixtsnabbt på slutet då de sista dm tas ur tanken. Högre framledningstemp än 90-100 grader behöver nog ingen, för min shunt tar ju från toppen.. :banghead: Så nog kan man få ut mera ur tanken med 25 graders returtemp

Sedan ska man elda en ny brasa innan den sista slatten med hett toppvatten lämnar tanken.
Om vi antar att TS har ett högtemp system som kräver 70 grader fram så är det ganska normalt med en retur på 50 grader ska man då sänka returen till 25 grader så får man höja framledningen till ca 95 grader visst det funkar men inget jag skulle rekomendera. Om man å andra sidan kan höja returen till 55 grader kan man sänka framledningen till 65 grader och då funkar det hyffsat med vp och då finns det ju ingen anledning att fundera på vedeldning.
 
L
Du menar att det blir mycket tillsats-el? Ja, man får räkan på det. Men jag hävdar att de flesta har ett onödigt dyrt system. De flesta kör inte med extra el alls nästan på året. Låt säga att du behöver 200 timmar extra el med en 6 kw mot 100 timmar för en 8 kw. Typ jag har ingen aning. Du måste räkna på det. Vad kostar 100 timmar 4000 watt el? 1 kwh här räknar jag 1 kr. 4 kwh blir då 4 kr timme i drift. 100 timmar x 4 kr = 400 kr per år.
Det tar 10 år att tjäna 4000 kr.
Jag tror man skulle troligen tjäna mer pengar på att installera fler vattenelement. För att få systemet lågtemp. Det höjer cop ganska kraftigt. Hur mycket tjänar man på 20 meter extra borra? Inte så mycket.
 
Man kan ju räkna i ett kalkylprogram men orkar inte just nu men behövs det 100tim med 1 kw spets till en 8kw vp bör det gå minst 100tim 3kw spets till en 6 kw vp + den tiden 8 kw klarar sig utan spets fast 6 kw behöver spets gissar på totalt 500kwh fortfarande ingen katastrof men kostar en slant. Nu är det ju så att om 6 kw behöver 500 kw spets så går ju inte en större vp helt gratis heller 1/3 del av spetskostnaden får man ju ändå. Det skiljer ofta endast 2-3000 kr mellan storlekarna på vp men en större vp behöver mera flöde samt mera vatten har man inte det måste man ha tank och då kostar det naturligtvis mera så ibland kan det naturligtvis kosta bra mycket mera med en storlek större vp. Flera element är kanon om man har plats har själv planer på att byta några till större för att få ner framledningen lite.
 
Värme pumpar är bra vid 35 graders framledning. Pellets vid 80 grader. Vill man inte byta värmesystem är pellets bra.
Skövde skrev TS Ta in pris på en Gilles från NOJ det är nog en underhållsfr pellets anläggning.
 
Räknade lite ändå en 9 kw Bosch med 152 meter aktvivt hål vp gav 90kw spets och en 7 kw Bosch med 140 meter aktivt hål gav 540kwh spets så min chansning var rätt hyffsad.
 
Erik_X skrev:
Värme pumpar är bra vid 35 graders framledning. Pellets vid 80 grader. Vill man inte byta värmesystem är pellets bra.
Skövde skrev TS Ta in pris på en Gilles från NOJ det är nog en underhållsfr pellets anläggning.
Nog är vp bra i lite högre temperaturer än 35 grader misstänker utan att veta att en berg vp går billigare sett över året även om huset behöver 65 grader i framledning vid dut än vad en pellets anläggning gör.
 
Om man tittar på energimyndighetens test så slår Värmepump pellets upp till 45 grader men vid 55 grader är pellets billigare. Sen är det ju upp till huset hur många timmar man behöver över 45 grader. plus tappvtten där pellets alltid klår bergvärme.
 
Har du nån länk skulle vilja läsa det testet ?
 
Har läst det testet och en 1245a lika som jag har fast min är på 8kw har cop på 2.4 vid vv beredning samt 3.3 vid 55 graders framledning till radiatorerna samt cop 4.1 vid 45 graders framledning till radiatorerna. Om pelletsen kostar 60öre kwh vilket kanske inte stämmer har dålig koll på priset och elen 1.5 så är allt med bättre cop än 2.5 billigare med bergvärme och då har jag inte räknat in kostnader för sotningen men det kan behövas större huvudsäkring med vp också så det går nog på ett ut även om jag klarar mig med 16 amp huvudsäkring. Sen beror det naturligtvis på vilka förluster pelletspannan har för priset per kwh tillverkarna anger antar jag är energi innehållet i pelletsen sen tillkommer förlusterna i pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.