Funderar på att köpa ett hus för 3,3 miljoner.
Byggår 1924
Antal rum 7
Tomtarea 546 m²
Boarea 200 m²
Biarea 165 m²

Hushållsel

33 800 kr/år
Vatten/avlopp
6 400 kr/år
Renhållning
2 000 kr/år
Försäkring
4 400 kr/år
Summa per år
46 600 kr/år

Taxeringsvärde1 063 000 Kr (år 2011)

Tänker gå in med ca 750 000 i kontantinsats.
Hur ska man lägga lånet idag? Rörlig/Bundet och vilken ränta bör man få?
Hur ska man gå till banken och pruta ner räntan?

/Kristoffer
 
Dela upp lånet i 3-4 delar men lägg ändå allt rörligt. Allt talar för att räntan kommer gå ner. Gå runt till olika banker å hör efter vad du kan få för räntor.
 
Har du marginaler i din ekonomi har det alltid lönat sig i längden att ligga rörligt istället för att binda. Vi ligger rörligt med våra bolån.

Här är tips på hur du kan pruta:

– Bankernas marginaler har förbättrats på senaste tiden http://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3135-nu-ar-det-lage-att-forhandla-ner-borantan.html. Berätta att du är medveten om deras förbättrade marginaler.
– Skaffa dig en överblick av vad andra har lyckats få för ränta hos andra banker i tråden "Vad har ni för bolåneränta" och berätta att du inte vill ha sämre villkor.
– Begär in offerter från flera banker och låt dem veta att du gör det vid förhandlingen.
 
Just det, en nackdel med att binda är att du inte kan byta bank förrän löptiden går ut. Helt värdelöst när du vill förhandla om din ränta om ett år eller så.
 
Noseone skrev:
Dela upp lånet i 3-4 delar men lägg ändå allt rörligt. Allt talar för att räntan kommer gå ner. Gå runt till olika banker å hör efter vad du kan få för räntor.
Varför dela upp om man ska köra allt rörligt?

Jag tycker att "underhåll" saknas i kalkylen. Jag hade budgeterat med minst 20 000 kr/år bara för att hålla huset i skick.
 
pelpet skrev:
Varför dela upp om man ska köra allt rörligt?

Jag tycker att "underhåll" saknas i kalkylen. Jag hade budgeterat med minst 20 000 kr/år bara för att hålla huset i skick.
Nja beror ju lite på skicket och vad man har för plan att göra saker själv. Kan ju vara betydligt mer eller mindre.
 
För att i framtiden kanske binda 1/3 eller liknande. Då är det klart, går säkert att fixa senare om man vill.
 
Så ni anser att idag, är det vettigt att lägga allt som rörligt i 2 eller 4 lån så man har chans att binda en del vid senare tillfälle. Får man bättre ränta om man lägger allt som ett lån istället för flera? Eller är det samma?
Huset är från 1924 men är helrenoverat ute och inne men dränering nytt tak nyputsad mm. Men jag kan hålla med om att där alltid kommer vara småsaker på ett sådant gammalt hus. Så en 20 000 i underhåll är ju inte så dumt.
Sen angående amortering. Vad är en lämplig amortering? Förstår att det beror på vad man tjänar och får över men menar om det är bättre idag att amortera mindre och lägga dem pengarna på aktier eller fonder?
 
Nja den riskfria räntan är ju rätt dålig. Jag anser egentligen att man skall amortera nu för du får ju igen det sedan när räntan stiger.
 
Min egen tanke angående amortering är att jag och hustrun inte ska behöva sänka vår levnadsstandard när vi går i pension vid ungefär 75 års ålder. Just nu är vi ca 35 med småbarn och har precis köpt hus. Så här ser vår plan ut:

År 0 - 5 : Fokus på investeringar i huset och amorteringar så att belåningsgraden går ner mot 75%.
År 6 - 20 : Fokus på konsumtion då barnen är mellan 7 - 20 ungefär. Löpande amortering.
År 21 - 30 : Utflugna barn. Kraftig amortering på huset så att det är avbetalt till pensionen.

Under tiden kommer vi parallellt att se till att ha ett buffertsparande för att kunna köpa nya bilar, resor, oförutsedda utgifter etc.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
I vilken tid ska man utföra allt då?
Vi har ju redan ett lånelöfte från vår enda bank men där har vi inte prutat eller gjort något speciellt. Det var en tid sedan vi fick det.
Ska vi nu ta kontakt med andra banker och fråga där innan vi tar beslut om att köpa huset? Eller man lägger bud på huset och skriver på och tar diskussionen med banken efteråt?
Har precis sålt vår lägenhet och där handlade det inte om så mycket pengar när vi skulle ta lån för den, så då körde vi ju bara på.
 
Eftersom ni sålt er lägenhet redan och pratar om 750000 kontant så utgår jag från att ni löser handpenningen utan lån. Då kan man gott skriva kontrakt innan prutning av lån. Lånelöftet gör ju att ni får låna pengar, i värsta fall till listränta. Prutningen är enbart för att spara pengar. Själva hade vi byggkreditiv till ett par månader efter vi flyttat in, därefter gjorde vi om lånen till bolån och prutade med banken.
Tycker man det är mycket under köpfasen kan man lägga lånen på rörlig ränta och ta rundan till bankerna när det passar en bättre. Fast man har nog mer tid INNAN man blir husägare, särskilt om huset är från 1924.
 
Ser dyrt ut om man ser till taxeringsvärdet (grundregel är värdet på huset skall vara ungefär 1.5ggr taxeringsvärdet).
 
Huset ligger mitt i centrum och har ganska liten tomt. Jag vet inte hur man räknar ut tax värde men det har kanske med det att göra? Sedan är det helrenoverat.
Vi har sålt lägenheten men inflyttning är den 27 dec och det är väl först då vi får pengarna och lånen försvinner? Handpenning får vi ju nu innan.
Så dem 750 000 som vi kan gå in med som handpenning har vi ju inte tillgängliga nu utan först den 27dec.
 
Hemmakatten
Briljanten skrev:
Ser dyrt ut om man ser till taxeringsvärdet (grundregel är värdet på huset skall vara ungefär 1.5ggr taxeringsvärdet).
Jag vill påstå att taxeringsvärdet har ringa eller ingen påverkan på marknadspriset. Taxeringsvärdet bygger på en genomsnittlig tomt och en genomsnittlig byggnad inom det värdeområde (skatteverkets beskrivning) huset ligger. Tomten kan ha ett bättre läge än genomsnittsvärdet. Byggnaden (huset) kan vara större, ha bättre standard än genomsnittet. Ett värde på en fastighet kan vara både lägre eller mycket högre än taxeringsvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.