Kan Jag Knipsa inkommande tele och dra om så jag får första jacket på ett annat ställe?
vad tycker skanova och kan det bli dryga böter på detta eller vad kan hända.
 
Knipsar du på din tomt så är det OK så länge du inte får problem senare för har du då otur kommer de att ta betalt för felsökning om de ser att du fixat med det själv.
 
Är ju inte kärnfysik direkt, Vet du vad du gör och hur de efterföljande jacken är kopplade så kör på
 
inga problem, använd bara riktiga kopplingar tex fiskögon så de håller tät och inte börjar oxidera (oavsett om det är inne eller ute)
 
What can possibly go wrong;)? Jag har kopplat fel = ingen tel eller internet.
 
hur lång tid tar det för att börja oxidera jag har sockerbitar och eltejp men har inte fått tag på fiskögon eller vaselin klämmor som dom väll också kallas, det är ingen permanent lösning eftersom vi ska dra in fiber om ca ett år och då river vi kopparkabeln helt eftersom den är från stenåldern och lite sprucken och dan.
 
hur lång tid tar det för att börja oxidera jag har sockerbitar och eltejp men har inte fått tag på fiskögon eller vaselin klämmor som dom väll också kallas, det är ingen permanent lösning eftersom vi ska dra in fiber om ca ett år och då river vi kopparkabeln helt eftersom den är från stenåldern och lite sprucken och dan, vad skulle en felsökning kosta om det bär sig riktigt illa?.
 
Är det utsatt för väder & vind där du kopplar? Då kan det räcka med ett år för oxid att bildas. Skyddar du med vulktejp för fukten & med eltejp utanför, som skydd för uv-ljus (vilket annars bryter ner vulktejpen), då bör det klara sig minst ett år. :)
 
SirJohn skrev:
har inte fått tag på fiskögon eller vaselin klämmor som dom väll också kallas,
De finns exempelvis hos Kjell. Elfa har garanterat också. Classe har i alla fall haft tidigare.
 
Tänk på alla teleplintar (skruvplintar) uppe i stolpar och i skåp. Många äldre teleskåp är inte täta ner mot marken och det kan bli rejält fuktigt i skåpen. Detsamma gäller plintar i stolpar där det i princip bara sitter en plastkopp över kopplingsplinten. Telefoni är rätt tåligt, det är ju värre nu när man ska köra ADSL över kopparnätet.
 
Oftast är det bättre att det är öppet och luftigt så inte damm, spindlar och fukt stannar kvar. Som info så täcker man bara skarvar på luftkabel med ett rör som är öppet i båda ändar för att vatten ska kunna rinna ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.