Hej

När vi köpte så signarades alla foton i försäljningsmaterialet, bara så att det inte skulle "försvinna" träd och buskar kan jag tänka. Finns det inte foton från försäljningsmaterialet som bevisar/intygar vad du köpt. Och då ingår inte den SL500 - 75 som råkade stå på uppfarten vid fototillfälet ;-).

/Micke
 
Pratade med min fru om detta, som är väldigt trädgårdsintresserad, ännu värre (bättre?) än vad jag är. Hon blev bestört över det jag berättade. Trän och buskar tar ju åratal på sig att växa till sig och är en del av fastigheten, och en stor del till att man väljer just det huset i slutändan.

Ska bli jättespännande att få läsa dina fortsatta uppdateringar, och gärna om du kunde smyga in lite bilder också.

Hoppas inte affären blir till en tråkig historia för dina föräldrar nu, sådant kan hänga kvar länge och ta bort udden av glädjen med ett nytt hus.
 
Förra ägaren till vårt nuvarande hus grävde upp massa planteringar och lämnade stora hål efter sig men det var ändå inget som vi ville ha kvar men jag vet att man INTE får göra det!
 
En trädgård är i alla fall för min del en stor del av helheten när man köper ett hus och på samma sätt som att man som köpare förväntar sig att spisen eller kaminen står kvar så bör man också kunna förvänta sig att buskar och träd finns kvar när man får tillträde. Jag skulle till och med påstå att det är "bättre" att säljaren tar med sig spisen och kaminen istället för att hugga ner träd och gräva upp buskar för att de första enkelt går att ersätta och ekonomiskt kompensera. Värre är det med träd och buskar som inte kan ersättas lika enkelt som en vitvara eller en kamin och skulle säljaren ändå av sentimentala orsaker vilja gräva upp halva trädgården och/eller fälla träd efter fullbordat köp så kan jag bara se att den enda rimliga åtgärden är att återställa till samma skick som innan men med nya växter.
 
Buskarna är tillbakaplanterade nu, får se om de klarar sig...
Trädet hade fällts, och mamma frågade en trädgårsexpert som värderade till 20000-100000kr beroende på ålder. Eftersom det var 40år eller nåt sånt så borde det ju då ha varit på topp på skalan, men mamma begärde 40', dom gick inte med på det (förvånande?) trots att dom inte har något förhandlingsläge. Slutade med 25 tror jag det var plus lite ved. Alldeles för lite tycker jag, men mamma vill inte bråka och låter sig köras över.

Nu när hon fått tillträde visar det sig att dom plockat bort vattenkranar på husets fasad, samt tagit bort en platsbyggd/fastmonterad våningssäng, men lämnat de bärande reglarna på väggen kvar. Den sistnämda borde väl räknas som garderober och annat fast monterat som skall ingå? Och ska man nu ta bort den så hade man ju kunnat göra snyggt efter sig...
 
Det är ju helt sjukt sånthär, hur tänker man?

Vi hade lite problem som verkar som småsaker(och det är det) men den förra ägaren hade skruvat ner lite 70-tals hängare från toaletten och hade inte satt upp alla köksluckor och vissa saknade handtag.

Tanten kom efter några veckor med en helt annan lucka(men med rätt mått) och ansåg att det blev bra. samt med några helt andra handtag som hon tyckte var fina(som inte alls var liknande den andra som var monterade).

Men detta tar ju verkligen priser din mor varit med om!
 
Stolligt. Varför bemöda sig med småsaker när man flyttar? Vill man ha med en växt så fixar man ju det före man visar huset. Själv hade jag dock känt att det vore skönt om föregående ägare hade tagit med sig lite mer:). Antalet tripper till återvinning är så många att jag snabbt blev igenkänd.
 
När farsan köpte ett radhus skruvade tidigare ägaren ur alla glödlampor i de fasta armaturerna och tog med sig.... Inget mot detta men ganska intressant hur folk beter sig....
 
Om dina föräldrar tapetserar om så får dom be att tidigare ägare hämtar dom gamla tapeterna.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Våra tidigare ägare tog med sig samtliga jordgubbsplantor, känns inte heller helt ok.
 
Det här är ju lagöverträdelse som kraftigt förminskar värdet på fastigheten. Det är läge för handgripligt stop och krav på ekonomisk kompensation. Tvivlar på att tingsrätten hadde nekat. Så det enda omständiga lär ju vara om det tar lång tid att processa?
 
Man häpnar. Polisanmälan känns som det enda rätta. Synd att din mamma gav sig vad gällde trädet, även om jag kan förstå henne. Dock, hon hade ju kunnat få mycket mer pengar av folk som hon inte behöver träffa igen om hon inte vill. Det kliar i mina fingrar......
 
Tragiskt att behöva läsa om något liknade....men är tyvärr inte förvånad.....gissar att detta hände i någon av Sveriges större städer.........
 
steppen7 skrev:
Nej jag driver inte med er... :)
Trädet var tydligen något de planterat/sått för herrans många år sedan och de ville ha virket. Tror det var ett lärkträd.
Självklart får man göra vad man vill med det man äger INNAN man säljer, men har man visat upp något i samband med försäljning så är det ju det man säljer.
Min mor har sagt ifrån till mäklaren i alla fall nu så vi får se om dom rättar sig eller vad som händer.
Läste inläggen och råkade hoppa till denna tråd efter... http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/204481-ny-fallda-almar-saljes.html

Helt sjuk historia, du berättar steppen7, men jag kunde inte hålla mig...

Lycka till med uppgörelsen med de förra ägarna i alla fall !!

/kimpo
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.