Min dotter på 7 år skulle väldigt gärna vilja ha en loftsäng med myshörna under.

Denna gillar hon skarpt... http://www.thecountryhouse.se/Oliver-Furniture/Loftsaeng.htm
Och vem gör inte det, men den är lite i dyraste laget. Vi har dessutom en viss höjdbegränsning med ett snedtak på 150 cm vid fotänden på sängen.

Min fundering är om det går att hitta en sängstomme där själva madrassen ska ligga. Denna skulle sen vila på två regler på ena långsidan och ena kortsidan. Som tredje stödben skulle en stege sättas in.
Blev lite inspirerad vad gällde hur själva långsidan såg ut mot rummet. http://malmochaska.se/hantverkstjanster/bygg/

Nu till frågorna... Finns det att köpa sängstommar för själva madrasserna enbart? Jag har inte lyckats hitta nåt sånt. Finns det att köpa en färdig stege som ska fungera som stödben?
 
Jag byggde en sängstomme av lösvirke som jag sedan lade en ribbotten från Ikea i. Sängen sitter på ca 160 cm höjd och sedan är det plats för skrivbord under. Sängen sitter i ett hörn på rummet så den är fäst i väggarna där och sedan är den upphängd med en kedja till expanderbult i taket istället för stödben. Jag har betongbjälklag i taket så den gick bra att fästa där. Gjorde sedan en lös stege som är upphängd i sängens långsida.
 
HandySmurf skrev:
Jag byggde en sängstomme av lösvirke som jag sedan lade en ribbotten från Ikea i. Sängen sitter på ca 160 cm höjd och sedan är det plats för skrivbord under. Sängen sitter i ett hörn på rummet så den är fäst i väggarna där och sedan är den upphängd med en kedja till expanderbult i taket istället för stödben. Jag har betongbjälklag i taket så den gick bra att fästa där. Gjorde sedan en lös stege som är upphängd i sängens långsida.
Tackar för svaret. Hur lång tid tog det för dig att få allt på plats? Mitt hus har inte betongbjälklag så att fästa i taket är nog uteslutet tyvärr även om jag tyckt att det var en ännu snyggare lösning.
 
Med målning tog det nog ett par dagar. Jag är inget proffs men försöker klara av det mesta ändå. Det tar alltid lite längre tid när man gör något för första gången. Allt kräver lite funderingar :).
 
Gör inte stegen lodrät, den är mycket svår och jobbig att klättra i då, utan gör ett separat ben och låt stegen ha en lutning som i dina bilder.
 
Jag tog en resårbotten och använde som stomme. Sen byggde jag två gavlar med ben som skruvades fast i resårbotten (+ ett räcke och en stege). Blev ganska bra...
 
Larsa skrev:
Jag tog en resårbotten och använde som stomme. Sen byggde jag två gavlar med ben som skruvades fast i resårbotten (+ ett räcke och en stege). Blev ganska bra...
Något sådant går jag också och funderar på. Du har inte en bild på det och lite mer detaljer om material kanske?
 
Jag körde 21x69 och 21-44 hyvlat till gavlarna och räcket. Skruvade 21x69 ihop med 21x44 så det blev en L-profil stadig nog för ben i hörnen. Trappan av 34x70 rpl (brukar vara fint planad, så det fick duga).
Använde sen några vanliga furukonsoler för att styva upp allt.

Lägger upp en bild ikväll.
 
Bild... Lite svår vinkel men du ser säkert. Gavlarna är bultade med vagnsbult rakt igenom träramen i resåbotten. I hörnen på benen har jag satt träkonsoller (se ovan översta steget).
Stegen i trappan var visst 28x70. Gjorde vangstycken i 34x70, spårade och högg ur så att stegen fälldes in ngn cm, och sen skruvade jag bara från utsidan. I huvudändan och fotändan fällde jag in en 6mm mdf för att styva upp.

Den här sängen är ganska hög, och är faktiskt lite vinglig (bara lite lite) eftersom det inte finns några stöd längre ned på benen. Har löst det med ett litet spännband som håller sängen mot väggen, går lätt att lossa om man vill flytta den av ngn anledning.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1352787259.782245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Här kommer en bild på den sängen jag gjorde. Sängen är alltså fäst i väggen med plugg och skruv. Sängen är mycket stadig. Har själv provat den och jag väger över hundra kilo. Stegen är tillverkad med plankor på sidorna och rundstav till pinnar.
Taras rum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygga sängar, tack för bilderna!

@Larsa: Intressant att det faktiskt blir stadigt nog med så pass "klent" virke, det löser endel problem för mig. Jag funderar ändå på någon ram eller tvärslå i nederkant av benen, ivarjefall på gavlarna. Sätter man även en mot väggen så borde det inte heller vara några problem med att det vinglar.

@HandySmurf: Här var det genomtänkt med både dekor och färg. Jag gissar att prinsessan själv fått välja...(y)
 
jac skrev:
Snygga sängar, tack för bilderna!

@Larsa: Intressant att det faktiskt blir stadigt nog med så pass "klent" virke, det löser endel problem för mig. Jag funderar ändå på någon ram eller tvärslå i nederkant av benen, ivarjefall på gavlarna. Sätter man även en mot väggen så borde det inte heller vara några problem med att det vinglar.

@HandySmurf: Här var det genomtänkt med både dekor och färg. Jag gissar att prinsessan själv fått välja...(y)
Ja när sängen är "förankrad" i väggen är den superstadig. Även jag på dryga 0,1 ton brukar ligga där och läsa saga ibland :-D
 
Jättetack till bilderna. Kanonbra inspiration.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.