Om vi med fastighet menar "ett" hus med tillhörande garage, föråd e.t.c. så är det korrekt. Är det däremot en tomt med flera hus och skilda husshåll så är det stopp. Inga problem att kolla, jag känner fall från Malmö (e.on) där de t.o.m. stoppade utnytjandet av gemensam servisledn och dubbelmätarskåp när fastighetsägaren inredde ett hus för uthyrning på sin tomt . Ett hus som tidigare använts som förråd och garage. Motiveringen var att numera skall alla hus med eget abbonemang ha egen servis. (??).
Villka hus innom samma fastighet som är undantagna från koncessionsordningen finns noggrant beskrivet i koncessionsordningen: Förordning om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857); utfärdad den 26 april 2007.
 
Hälsningar
KL
 
Så kan det också vara. Det skiljer sig markant mellan olika elverk, troligen mer förr än nu. På Gottland har jag noterat att det varit mycket vanligt med mätarskåp i tomtgräns. I Skåne däremot har det varit närmast obefintligt. Hur det är nuförtiden vet jag inte.
KL
 
Redigerat:
Problem med ändhylsor har kanske inte varit så stora i samband med mina egna utföranden för jag har liksom de flesta svenska elektriker använt dem sparsamt.

Det var i samband med ett större infrastrukturprojekt där jag under fem år sammarbetade med uteslutande tyska yrkeselektriker, välutbildae yrkesmän som för övrigt tillförde mig många nya erfarenheter. Dessa utmärkta elektriker kunde omöjligen föreställa sig att man kunde utföra en anslutning utan ändhylsor och jag fick rika tillfällen att konstatera att ändylsor också har många negativa egenskaper, särskilt i fuktig och dammig byggmiljö.
Miljön kanske var extrem för vi hade problem med jordfelsbrytarna också där 15-20% slutade fungera i byggskåpen redan efter ett år.
Kanske jag inte är representativ bland elfolk med den här uppfattningen men jag har en personlig ogilllan mot överdriven användning av ändhylsor på grund av dåliga erfarenheter och då inte bara av mitt eget arbete.
M.v.h.
KL
 
Eftersom även jag tillhör kategorin elfolk kan jag inte mer än hålla med om att ändhylsor har sina svagheter. Jag har under alla mina år vid ENSTAKA tillfällen använt ändhylsor och då uteslutande vid dom tillfällen när jag "tvingats" använda RK, vilket jag normalt inte använder. Dom gånger jag använder RK är vid grövre areor och då brukar anslutningarna vara försedd med hissklämmor och då är det bättre utan hylsor (anslutningarna blir inte lika lätt glappa efter en tid).
Ps Jag sätter då funktion före utseende.
 
Redigerat:
Elman AB skrev:
Om vi med fastighet menar "ett" hus med tillhörande garage, föråd e.t.c. så är det korrekt. Är det däremot en tomt med flera hus och skilda husshåll så är det stopp..
Bra länk där.

Att man inte vill se delade serviser är nog förståeligt. Det kan säkert uppkomma många situationer där det blir meckigt och/eller fungerar dåligt rent tekniskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.