Hur skall man undvika köldbryggor när man har fönster som står på golvet/plattan?
Om plattan går utanför fönstret (se skissen nedan) så får man ju en köldbrygga från utsidan av plattat till insidan av plattan, dvs innergolvet. Se bilden nedan där L-kant-element används. Fönstret skall ju sättas en bit in i fasaden så att utsida fönsterkarm åtminstone kommer innanför utsidan på isoleringslagret.

Många nybyggen har ju fönster från golv till tak och de sitter ca 7-10 cm in från grundens ytterkant (har jag sett) så det måste ju vara väl känt hur konstruktion grund + fönster skall se ut för att köldbryggor skall undvikas. Kan inte någon byggare vara snäll och berätta hur man skall göra?



Plattans kant består ju av en "vot", även kallad kantbalk. Voten kan ju isoleras på olika sätt. Den kan byggas med tex L, U, F-kant-element.

Nedan bevis på att fönster på plattan kan ge problem:
hemvandare skrev:
Det var 1½ år sedan vi gjorde färdigt Umin-grunden med 300 mm. Vi flyttade in i somras och är nöjda men det är viss saker som man bör tänka på. Det viktigaste är att isolera "in i" kantbalken vid dörrar och fönster som går hela vägen ned till golvet. Vi isolerade med 50 mm under dörrar och de fönster som gick ned till golvet och trots detta så blev det rejält kallt på dessa ytor.

På varje sida om ytterdörren har vi två smala fönster som går ned till golvet och där missade vi att isolera "in i" balken. När det varit under 20°C har vi, vid dessa fönster, fått en frostrand där golvet möter fönstret (vi har klinkergolv i stora delar av huset). Huset är ett villa varm och är mycket väl isolerat och varmt i övrigt.
.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13775-umin-grund-fran-supergrund-4.html#post1044402
 
Har aldrig märkt några problem.
Plattan blir ju uppvärmd från insidan och ser till att det inte blir något kalldrag. Kanske lite värmeförlust men inga mängder.
 
OK. Kanske inte är så farligt? Är jag överdrivet orolig?

Men samtidigt låter det ju inte bra att som hemvandare beskriver att det är frost på golvet på insidan av fönstret. Om det är frost så låter det ju som att det sprutar ut värme genom grunden
Är det möjligen någon som kan räkna på energiförlusten? Är den försumbar eller?

En byggare jag pratade med sa att "det är inga problem för om du lägger golvvärme så blir det aldrig frost". Och visst, det blir ingen frost men det beror ju på att man värmer upp utsidan på grunden. :eek: Kråkorna blir glada.
 
Se det från den ljusa sidan:

Du får tidiga snödroppar och vårtulpaner längs husgrunden :)
 
ohlgren skrev:
OK. Kanske inte är så farligt? Är jag överdrivet orolig?

Men samtidigt låter det ju inte bra att som hemvandare beskriver att det är frost på golvet på insidan av fönstret. Om det är frost så låter det ju som att det sprutar ut värme genom grunden
Är det möjligen någon som kan räkna på energiförlusten? Är den försumbar eller?

En byggare jag pratade med sa att "det är inga problem för om du lägger golvvärme så blir det aldrig frost". Och visst, det blir ingen frost men det beror ju på att man värmer upp utsidan på grunden. :eek: Kråkorna blir glada.
Inte kan det bli frost inne om du håller runt 20 grader i rumstemperatur på golvet, oberoende av element eller golvvärme.
Den konstruktion som du frågar om är den som används för plattor, så din oro är nog ganska överdriven då den annars skulle ifrågasättas som byggmetod.
 
AndersS skrev:
Inte kan det bli frost inne om du håller runt 20 grader i rumstemperatur på golvet, oberoende av element eller golvvärme.
Den konstruktion som du frågar om är den som används för plattor, så din oro är nog ganska överdriven då den annars skulle ifrågasättas som byggmetod.
Nja, det dröjde väl rätt länge innan enstegstätade fasader ifrågasattes :rolleyes: Och några byggbolag ifrågasätter fortfarande inte den konstruktionen....

Min uppfattning och tro är att platt-konstruktionerna är framtagna för att fungera ihop med väggar, inte för att man skall sätta fönster direkt på grunden. En vägg sätts ju direkt i ytterkanten på plattan och därmed sticker ingen del av grunden ut utanför väggen och därmed ingen köldbrygga.

Sätter man ett fönster en bit in på grunden så får man en köldbrygga.

En jämförelse; att låta en del av en grund med golvvärme sticka ut utanför fönstret (fönsterfasaden) kan ju faktiskt jämföras till viss del med att låta en bit av en radiator sticka ut genom ytterväggen.
 
Jämför med garageportar och golvvärme. Samma sak där.
Med fönsterinstallation kan man vara ambitiösare. Istallera fönster ett par centimeter över plattan, och den delen av plattan som hamnar utomhus, isolerar du med en kil av cellplast (eller skummar). Kilen täcks av fönsterblecket, som ändå behöver lite fall.
 
Hur man än vänder sig blir det en köldbrygga med ett traditionellt L-element, för isoleringen är så tunn utanför kantbalken, och kantbalken är gjuten i ett stycke med den uppvärmda plattan.

För att komma förbi detta kan man använda ett "utvecklat" kantelement, där förbindelsen mellan kantbalk och platta är bruten:
 
  • 1167aca908.jpg
Då får man problem med kondens på armeringen och korrosion, då armeringen passerar isoleringen mellan voten och plattan. I dessa fall används rostfria sinusjärn. Kostar lite mer. Betydligt smartare alternativ är att tilläggsisolera hela sockeln med EPS, och lägga tunnputs på det. Då löser man "alla" problem.
 
ohlgren skrev:
Min uppfattning och tro är att platt-konstruktionerna är framtagna för att fungera ihop med väggar, inte för att man skall sätta fönster direkt på grunden. En vägg sätts ju direkt i ytterkanten på plattan och därmed sticker ingen del av grunden ut utanför väggen och därmed ingen köldbrygga.

Sätter man ett fönster en bit in på grunden så får man en köldbrygga.

En jämförelse; att låta en del av en grund med golvvärme sticka ut utanför fönstret (fönsterfasaden) kan ju faktiskt jämföras till viss del med att låta en bit av en radiator sticka ut genom ytterväggen.
Isoleringen i upp/utkant är tunn längs med hela plattan och merparten av ytan är vägg så du får på några platser med lite mindre isolering.
Tidigare gjorde man gjutningar av plattorna med form där du inte hade någon isolering överhuvudtaget i utkant av kantbalken. Går du tillbaka i tiden så gjordes plattor utan någon isolering under med endast singel som dränerande skikt. Köldbryggor finns på olika ställen i alla konstruktioner det är bara en fråga hur mycket de påverka och om de kan byggas bort utan att ge andra problem, t.ex. där du har dörrar........... Vad är skillnaden mellan en dörr eller fönster på platta?
Och jag tror du har missuppfattat läggningen av golvvärmen, den kommer aldrig att gå så långt ut i plattan att någon del hamnar i vägg eller fönster. Den ska förläggas så den med marginal finns innanför väggar och fönster.
Eller missförstod jag ditt exempel med golvvärme/element?
 
Jovisst, vanlig dörr på platta kan kanske jämföras lite men å andra sidan så sätter man väl nästan alltid ytterdörr i linje med yttersidan på fasaden, vilket medför att grunden inte sticker ut utanför dörren. Dessutom står väl ofta dörrtröskeln inte direkt på grunden utan man lägger väl lite isolering under den (och mellanlägg/klossar).

Det är även en väldig skillnad att ha 1 ytterdörr jämfört med många meter fönsterpartier (jag har ca 10 meter) vilket medför 10 meter köldbrygga.

Om fönstret sätts en bit in på grunden (dvs en bit in i fasaden som brukligt är) så sticker en del av grunden utanför fönstret.
Nej, man får ju se till att inte lägga slang i ytterkanten på grunden, men iom att plattan är sammanhängande från insida till utsida av fönstret så innebär ju det att om det går en värmeslang 10 cm in på plattan, precis innanför fönsret så att det inte bildas kalldrag, så värmer man ju upp plattan, dvs hela plattan kan ju ses om en jätteradiator där en viss del av radiatorn sitter utanför fönstret.

Som du skriver så byggde man sämre isolerat förr, men det var ovanligt att ha fönster stående direkt på grund. Så det är en skillnad mot idag.

Att man får frost på insidan av fönstret på golvet, som hemvandare skriver, uppfattar jag som amatör på området som en ganska allvarlig köldbrygga.
 
Du oroar dig i onödigt mycket och jag delar inte din oro, tyvärr.
Och du klossar under fönster och dörrar på samma sätt så där har du ingen skillnad, så du ställer inget direkt på betongen.
Du har väl ingen värmeslang 10 cm från plattans ytterkant, i ett nybyggt hus är ju väggarna över 200 mm tjocka och sedan läggs slangen kanske 100 mm från vägg. Så den hamnar nog snarare 300-400 mm från plattans ytterkant.
Så jag kan bara hänvisa till hur det fungerar i praktiken.
Vi har i fritidshuset några pardörrar i glas som är 1400mm och några vanliga 1000mm altandörrar, ca 6-7m , där samtliga har glas till golvet.Ingen golvvärme utan element och sänkt till 12 grader när vi inte är där så har jag aldrig sett någon frost på fönster eller dörrar.
 
AndersS skrev:
Du har väl ingen värmeslang 10 cm från plattans ytterkant, i ett nybyggt hus är ju väggarna över 200 mm tjocka och sedan läggs slangen kanske 100 mm från vägg. Så den hamnar nog snarare 300-400 mm från plattans ytterkant.
Om jag har ett vikdörrsparti på 4 meter som står 7 cm från plattans kan, så lägger man väl knappast slangen 30-40 cm från plattans kant?
Byggare och fönsterleverantörer jag pratat med de säger att man skall lägga slangen extra tätt samt nära fönsterna eftersom man annars får kallras. Och om slangen skall ligga nära fönsterna så innebär det ju att slangen ligger ca 15 cm från plattans kant.

Men jag håller med att det är märkligt att du inte har några problem medan andra har frost.
Har du mätt vad temperaturen är på golvet på insidan av fönsterna? Bara för att det inte syns någon frost kan det ju vara svinkallt där iallafall?

Men jag har ändå svårt att tro att inte en hel del värme rusar ut genom grunden om oisolerad del av plattan sticker ut utanför yttervägg eller fönster.
Tänk dig att man tar en betongskiva som är 4x2 meter och 4 cm tjockt och så sågar man upp ett hål i sin yttervägg på sitt sovrum som är 4 m långt och 4 cm högt. Och så monterar man betongplattan så att den sticker ut 6-7 cm utanför vindskivan i fasaden medan resten av skivan sticker in i sovrummet, och så tätar man med fogskum. Detta blir ju samma som att ha en platta i betong som sticker ut utanför fönstret.
Om det är -15 grader ute då är jag övertygad om att betongplattan på insidan är ordentligt kall.
 
Mikael_L
ohlgren skrev:
Min uppfattning och tro är att platt-konstruktionerna är framtagna för att fungera ihop med väggar, inte för att man skall sätta fönster direkt på grunden. En vägg sätts ju direkt i ytterkanten på plattan och därmed sticker ingen del av grunden ut utanför väggen och därmed ingen köldbrygga.
Ytterligare vatten på min kvarn.

Jag som alltid tyckt det verkat knepigt att ha fönster ända ner till golvet. ;)

Men isolde's tanke med ett par cm cellplast mellan karm och grund är ju en sund tanke.
Den lyfter upp fönsterkarmen lite och minskar risk för fukt. Den kan lyft upp temperaturen på karmunderstycket och därmed hålla det torrare.
Och slutligen bidrar med med lite nyttig köldisolering, om man drar ut isoleringen till plattans kant och sen sätter ett bleck över.
2cm cellplast -> uvärde ca 1,8
Fönstret i sig har u-värde 0,8-2 ca, beroende på hur dyrt fönster man köper.
Så två cm cellplast gör faktiskt god nytta, glöm inte här vilken liten area för värmegenomgång vi pratar om.
 
Mikael_L
isolde skrev:
Då får man problem med kondens på armeringen och korrosion, då armeringen passerar isoleringen mellan voten och plattan. I dessa fall används rostfria sinusjärn. Kostar lite mer. Betydligt smartare alternativ är att tilläggsisolera hela sockeln med EPS, och lägga tunnputs på det. Då löser man "alla" problem.
Mja, både ja och nej.

Belastningsmässigt är det ofta inte så optimalt att flytta in kantbalken ännu längre in under huset.
OK, med riktigt tjocka väggar så går det ju bra.
Men med normaltjocka träregelväggar (25-35cm) så blir det problem. Idealt ska väl voten vara centrerad under syllen för att slippa vridande krafter på voten (kantbalken).
Det är ju en omöjlighet redan med 30cm väggar och 30cm vot med 10cm cellplast på utsidan.
Och problemet blir ju raskt större om man vill sätta ytterligare 5 eller 10 cellplast på utsidan.

OK, en smalare och högre kantbalk är ju förvisso ett gott alternativ, men då ska man börja bygga så också, och börja ha 400mm isolering under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.