Vi har köpt ett hus från -56 där köket ser ut såhär:
29A37B25-12AF-4A09-BCC7-EFEE58D7AE72-755-00000061457D6559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När kan köket tänkas vara renoverat? Jag tror att stommar och luckor är original, de är målade för att likna trä.
Vi ska sätta nytt kakel, men jag har förstått att äldre kakelfog/fix kan innehålla asbest och vågar inte riva ner kaklet innan jag vet om det är så gammalt att det finns risk för det.
När vi besiktade huset frågade besiktningsmannen om vi tänkte byta kakel eftersom detta sitter ganska löst. Han sa ingenting om asbestrisk så köket kanske är så nytt att asbest förbjudits.

Samma med golvet, vi vill ta bort mattan. Antingen tänkte vi lägga nytt golv ovanpå, men ville först se vad som finns under mattan. Vågar vi ta bort den eller är det bättre att bara lägga nytt golv ovanpå?
 
Jag skulle chansa på sent 80-tal, men vet inte.
 
Den där tapeten borde gå att datera. Kom den före eller efter kaklet tro? Går det att se hur det ser ut i skarven?
 
Jag tror att tapeten är nyare. Den känns väldigt fräsch. Jag tror dock att säljarna sa att de inte gjort något åt köket och de hade bott där 7 år. Men jag tror att tapeten är nyare än resten av huset.

Jag har fått gissningar på att bänkar och kakel är från tidigt 80-tal men att golvet kanske är äldre.

Hade ni vågat riva kaklet?
 
Skulle också gissa på 80-talet..

Om det mot förmodan skulle vara tex asbest någonstans, så kan du riva det ändå, tänk på att skydda lungorna, med ansiktsmask och tvätta kläderna på en ggr.. Asbest är allvarligast vid långvarig exponering, om du river under några timmar och skyddar dig så får du lite exponering.. Lägg ner matrl i säckar och ut med det direkt..

Jag skulle riva både golvet och kaklet..
 
  • Gilla
nypon och 1 till
  • Laddar…
Min gissning är också tidigt 80-tal. Har minnen från sådana kök från min barndom.. :)
 
I vårt förra hus (byggt -86) satt det kakel i samma stil... så det låter troligt. När du river köket så kan det hända att du hittar lappar på skåpens faktiska ålder. Vårt gamla kök hade gamla HTH stommar och varenda stomme hade en "datalapp" fastklistrad på baksidan. Om du börjar där så kanske du kan få bekräftelse på om det är av det datum vi tror.
Alternativt så tror jag det går utmärkt att analysera. Kostar ju en slant men då vet man iallafall säkert.
 
Vi ska inte riva köket. Vi ska sätta upp nytt kakel och byta bänkskivor men sen ska vi bara måla om skåpdörrar och byta beslag.
 
Lappen med datum kan också sitta inuti skåpet, det gör den hos oss.
 
Tack för tipset, jag ska kolla.
Fast eftersom stommarna är original så ger det kanske inte så mycket ledtrådar om kaklet eftersom det är ditsatt senare. Men det vore ju roligt för framtiden om datum fanns kvar :)
 
Alltihopa ser ut som 80-tal, utom tapeten som ser ut som omkring 2005 eller senare, stormönstrade fondväggar har inte funnits tidigare. Skåpstommarna kan knappast vara orginal 50-tal, möjligen 70-tal.
 
Nej, de är nog kanske inte original. Jag har dålig koll på 70-talskök.Eller ja, jag har ingen större koll på hur kök sett ut över huvud taget. Överfalsade luckor och den typen av skåp det är som går ända upp till taket förknippar jag med 50-60-tal, det var nog därför jag antog att stommarna var original. Och att det har exakt samma placering som ett likadant hus vi tittat på som i princip inte renoverats alls utöver badrum.
Själv har jag bara tänkt på att arbetshöjden inte stämmer med de femtiotalskök jag sett tidigare.
 
Redigerat:
Men tror ni att man vågar ta ner kaklet? Hade ni rivit det om det varit erat kök?
 
Om du inte tycker om kaklet skall du givetvis byta det.
Det värsta som kan hända är att (troligen) gipsskivan bakom går sönder, men då är det bara att såga loss den och fixa till en ny som får plats. Du kanske får sätta några "kottlingar/små regelbitar" på de befintliga reglarna om de ligger så den nya gipsskivan inte får stöd..
 
Jag hadde rivit kaklet. Hur vanligt är det med asbest i bruk, har inte hört om det förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.