Hej

Jag har ett kylskåp från 2005, märket är whirlpool.
Nu till mitt problem, kylskåpet fungerar inte som den ska. Den kyler för mycket att det blir frost, och det mesta inne i kylskåpet specellt på de övre hyllorna fryser. Detta trots att det är inställt på högsta temperatur 7 grader.

Vad kan man göra för att lösa problemet ??
 
Är du säker på att det är temperaturen du ställer? Vanligare är ju ett vrede som går från tex 0-7, där 0 är avstängt o 7 är max kyla.
 
ja 7 är max kyla, så har du det inställt på det läget bör du prova sänka, prova runt 3
 
Det är inget vred, utan det är bara en knapp. Ovanför knappen står det plus/minus.
Trycker jag på knappen kan jag röra mig från 3 till 7.
 
kan vara sensor fel, kretskort fel, läckage osv, svårt att säga, skulle gissa på sensor eller kretskort
har du något att mäta med kan du mäta sensorn dom håller en viss ohm beroende på temperatur.
 
Prova koppla ur kylskåpet helt i tio min sen starta det igen.
 
Låter som ett gammalt hederligt termostatfel! Men kolla först att det inte stått inställt på kallaste läget. Men även om det är så skall det inte frysa på de översta hyllorna i kylskåpet (längst ner kan det hända pga kylan sjunker nedåt). Det tyder på att kompressorn går hela tiden utan att termostaten slår av den (lyssna om det är så). Förmodligen termostaten som behöver bytas.

Fastighetsteknikern
 
Jag tror inte kompressorn är igång hela tiden, däremot kylfläkten som finns inne i kylen är nästan igång hela tiden. Den stannar av lite då och då men tycker den är igång mycket mer nu än tidigare när kylen fungerade normalt.
 
Min chansning är att du har gasbrist i skåpet då kylfläkten jobbar konstant och du har isbildning på en mindre yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.