Ska frilägga underramen och tänkte häfta fast plast på den och sedan tejpa skarverna. Sedan på med 28x70 glespanel s400. Nu till frågan: Vill ha träpanel som undertak och undrar vilken dimension på spikarna ni kör? Ska inhandla en 16G pistol och spika dolt så en spik per bräda som antagligen har en dimension på omkring 120x12. Funkar det bra med 38mm dyckert? Vill ju inte punktera plasten ovanför.
 
Danne_83 skrev:
Ska frilägga underramen och tänkte häfta fast plast på den och sedan tejpa skarverna. Sedan på med 28x70 glespanel s400. Nu till frågan: Vill ha träpanel som undertak och undrar vilken dimension på spikarna ni kör? Ska inhandla en 16G pistol och spika dolt så en spik per bräda som antagligen har en dimension på omkring 120x12. Funkar det bra med 38mm dyckert? Vill ju inte punktera plasten ovanför.
Det är ju det som är den kritiska punkten.
Om du har samma panel som jag håller på att sätta upp
http://www.sodrainterior.com/sv/Panel1/Obehandlade/Obehandlade2/Panel-4019-vitvaxad/
och spikar i spånten så måste dyckerten vara < 36 mm för att inte punktera plasten.

Jag har avstått från spikning och skruvar i stället med biltemas panelclips 87-234.
Visserligen löjligt korta skruv, men ångspärren skadas garanterat inte.
 
Jag har inte köpt någon panel ännu men det lär ju inte bli så stor skillnad i tjocklek ändå. Känns tidsomfattande att skruva så helst vill jag spika. Kan också gå upp till 34 tjocklek på glesen om det behövs. Vill dock inte ha något installationsschakt då jag redan har dålig innertakhöjd. Någon som har en idé hur långt in spiken måste förankras för att det ska hålla. Kommer ha ca. 300-400mm isolering ovanför.
 
  • Gilla
Atosh
  • Laddar…
Är inte en vanlig tumregel för spik att minst 2/3 av spiken ska sitta i det man fäster i, dvs underliggande (eller överliggande om det är tak) material?
 
Jo det är ju vad man brukar säga. Finns 35mm dyckert som i mitt tycke borde funka vid 12mm panel men skulle gärna få lite input av nån som använt sig av någon liknande dimension. Bättre att få veta ifall det funkar eller ej innan jag inhandlar materialet.
 
Du kommer att spika i sponten? Där är panelen tunnare, men spika dyckerten i 45 graders vinkel då sitter den bättre och genomspikning blir inget problem.
 
Matti_75 skrev:
Du kommer att spika i sponten? Där är panelen tunnare, men spika dyckerten i 45 graders vinkel då sitter den bättre och genomspikning blir inget problem.
Ja så var det tänkt!
 
Vante skrev:
Har du kollat på limbelagd dyckert [länk]
Verkar bara finnas till 15G pistoler och vill helst köpa mig en 16G då spiken är mer prisvärd till denna. Dock velar jag med inköpet av spikpistol. Står mellan tryckluftsdrivna Bosch GSK 64 och gasdrivna Hitachi NT65GS. Vet inte om jag vill ha en gasdriven och väljer jag Boschen kan jag lika gärna köpa Bosch GSK 6434 och köra med 1,8 snedbandade dyckert. Priset är ungefär densamma för båda Boschpistolerna. Funkar det med 32mm limbeklädda spikar? Känns i minsta laget men limmet kanske uppväger den korta längden?

Inte lätt det här :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.