Hej,

jag behöver ett skorstensskydd och har kollat på den vanliga modellen som är en "halvcirkel". Från skorstenens ena pipa sticker det upp ett rör ca 20 cm. Jag gissar (?) att detta rör hör till den gamla oljeeldade värmepannan som inte längre finns. Det borde ju då betyda att man kan såga av det? Det är nämligen ivägen för den typ av skorstensskydd jag hade tänkt montera. Vad tror ni? bara att såga av det eller kan det vara till för något annat?

Buggaren
 
Ja de är förmodligen pipan till pannan. Du eldar inget idag alltså? Hur är röret fäst? Som ett "ankare" mot rökkanalen? Hur långt ner går röret?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Använder du det inte går det kappa av men gör det inte med vinkelslip! Finns en stor risk att du sätter eld då på något då gnistorna går ner i pipan.
 
Dess funktion har nog varit att förhindra att rök går ner i någon av de andra kanalerna i skorstenen som ju kan vara för ventilation. Genom att höja upp pannans rör något blir det svårt för röken att leta sig ner i grannkanalerna.

Sent from my HTC One S using Byggahus
 
Hej,

tack för alla tips, värmepannan är borta men jag kommer fortsatt att elda i den öppna spisen i källaren men den verkar gå i den andra kanalen som man sr ned i om man tittar ned i skorstenen. Röret som jag menar "sticker upp" ur skorstenen, det ser ut att vara fastgjutet i själva skorstenskronan men då kan det antagligen sågas av för att kunna montera skorstensskyddet.

Buggaren
 
Hade gjort bollar av hönsnät(stora), och tryckt ner i röret och alla närliggande. Tryck ner isolering överst så det tätar 100%. Sen släppt loss med vinkelslip, brukar vara tjockt gods i dom.
 
Hej,

Tack, tror ni att det går att såga av röret? med bågfil? eller är det för tjockt?

Buggaren
 
Det är klart det går, men tar lite längre tid, hade lika sant rör från min gamla oljepanna, de gick att rycka slita lite så lossnade det. Satt ej murat, bara mjuk Brandfog mellan murstock å rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.