Tänkte dela av ett rum i två genom att smälla upp en vägg. Det blir en mer eller mindre temporär lösning. Det finns ett uttag för taklampa i den del som ska bli ett nytt rum. Måste en elektriker flytta in strömbrytaren för lampan till det nya rummet/flytta ut uttaget för lampan om man strikt ska följa de el-regler som finns?

Min strömbrytare för badrumsbelysning sitter precis utanför badrummet så det är ju ok, men nu skulle ju däremot strömbrytaren hamna på en vägg som inte alls hör till rummet där lampan sitter.

Det finns ju någon regel/rekommendation som säger "Använd inte förlängningssladd för att dra el från ett rum till ett annat." Men vad gäller egentligen med en fast installation?
 
Du kan sätta lampknappen var du vill... Vi har lampknappar för ytterbelysningen i sovrummet, vardagsrummet och hallen... :)

//Anders
 
Ja..du ska ju inte dra skarvkabel, lampsladd och liknande genom väggar samt inte fästa dessa kablar för fast installation. Däremot så kan man dra kabel typ EKRK (kulo) och annat godkänt genom väggar.
 
Du kan sätta en mottagare för fjärrstyrning i dosan där strömbrytaren sitter om du har infällda dosor. Sedan skruvar du på ett doslock där strömbrytaren satt. Sändaren som ser ut som en strömbrytare kan du sedan fästa med dubbelhäftande tejp på väggen i det rum du har lampan i.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag uppfattar de egentliga frågan som huruvida det är tillåtet att ha brytaren i "fel rum". Och det är tillåtet med viss tvekan. Det finns en regel som säger något i stil med att installationen skall vara "logisk". Och det kan man ju tycka att den inte är om brytaren sitter i fel rum.
 
galenpanna skrev:
Tänkte dela av ett rum i två genom att smälla upp en vägg. Det blir en mer eller mindre temporär lösning. Det finns ett uttag för taklampa i den del som ska bli ett nytt rum. Måste en elektriker flytta in strömbrytaren för lampan till det nya rummet/flytta ut uttaget för lampan om man strikt ska följa de el-regler som finns?
Är installationen korrekt innan kan jag inte föreställa mig en situation där någon utifrån "korrekt elinstallationsperspektiv" skulle kunna anmärka på det om det enda du gör är att sätta upp en temporär mellanvägg.

Visst, elinstallationen blir förvisso något mindre "logisk" men jag tror inte det är tillräckligt för att bryta mot några installationsregler. Kör på säger jag.

Att den sen kan bli rätt opraktiskt är ju en annan sak...
 
  • Gilla
305 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag uppfattar de egentliga frågan som huruvida det är tillåtet att ha brytaren i "fel rum". Och det är tillåtet med viss tvekan. Det finns en regel som säger något i stil med att installationen skall vara "logisk". Och det kan man ju tycka att den inte är om brytaren sitter i fel rum.
Har visserligen aldrig hört någon regel om detta utan vid "ny" installation så är det logiskt att ha brytare och ljuspunkt placerade så man inte behöver leta. Då det är i deras egen bostad så tror jag inte att det skulle vara så stora problem med att hålla rätt på var man tänder/släcker.
En installation ska ju utföras elsäkert och skulle jag komma ut som hanntverkare och kund önskar att tända toan från köket så är det helt ok.
 
Det är väl snarast så att det i vissa situationer kan vara helt nödvändigt att sätta brytare utanför rummet.

I vårt badrum, tex, där placeringen av duschen och zonreglerna gör att det inte går att sätta en brytare på insidan vid dörren. Enda vettiga placeringen blir då på utsidan.
 
mycke_nu skrev:
Det är väl snarast så att det i vissa situationer kan vara helt nödvändigt att sätta brytare utanför rummet.

I vårt badrum, tex, där placeringen av duschen och zonreglerna gör att det inte går att sätta en brytare på insidan vid dörren. Enda vettiga placeringen blir då på utsidan.
Som man dessutom alltid gjorde "förr i tiden"..... Utom i England där man tände med ett snöre från en brytare i taket..lol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.