Har stålrör ca 21mm utv som är skarvade halvvägs till en radiator med gängad muff. Jag vill lossa och byta stålrören närmast radiatorn till kopparrör. Funderar på att använda en rak klämringskoppling med rörgänga för att ansluta i muffen. Vad är det för gänga som behövs?
 
Krilleman
ca 21 mm = halvtum (1/2) även kallad 15

Att tänka på att muffen även kan vara sk höger/vänster gängad!
 
Redigerat:
Tack!

Det här med höger/vänster gänga antar jag inte går att avgöra innan man har skruvat loss grejerna?
 
När radiatorn är borttagen kommer jag att sätta propp i muffen.

Passar en sån här(förutsatt att gängan är slagen åt rätt håll):

http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-15/?select=true

Sen vill jag på med en klämringskoppling. Passar denna typ?

Vatette 1136 Klämringskoppling rörgänga med plan nippelända.
 
Krilleman
Höger/vänster gänga är just som det låter. Och om det är en sådan (kan ju självklart vara en vanlig muff med) så behöver du ev huvar på gängorna istället för proppar beroende på vilken gänga som är höger...

Släng upp en bild så vi får se skapelsen så kanske det går att se vilken sort du har. Anslutningsröret innan muffen vill vi också se! (y)
 
Bild på två härliga muffar(y)

De smalare rören går till radiatorn.

Bilden hamnade visst upp och ner...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag bestämt att utbytes radiatorn blir en Lenhovda Rex istället för Duplex, skillnaden i effekten vid Dt30 är liten. Eftersom jag väljer Rex:en istället så är avståndet från vägg till anslutningen på radiatorn samma som på den befintliga radiator. Det besparar mig en del jobb.

Jag tänker göra såhär istället. Behålla returkoppling längst ner och sedan kapa röret precis under ventilhuset(termostaten ska bort och ingen ny monteras). Det är stålrör dia 17.

Höjden på inkommande rör justeras så det passar c-c anslutningarna på Rex:en som är 505(befintlig är 535). Vid det kapade röret går jag på med en rak klämringskoppling tex Vatette 1136 med utv övergång och kompletterar med klämring för stålrör.

Sedan använder jag en böj med mutter från klämringskopplingen in till anslutningen på radiatorn som är R15.

Passar böj med mutter(2959) direkt på klämringskoppling(V3605) eller behövs en övergång?

När man skruvar böj med mutter i radiatorn, hur får man den att hamna parallellt med sidan på radiatorn? Är gängan slagen så att när böjen dras i botten på radiatorn hamnar den rätt, eller behövs den inte dras i botten utan tätar ändå med hjälp av lin och pasta?

Passar Super Blue klämring(3632) en Vatettekoppling eller måste jag använda Vatettes röda klämringar för stål?

Art.nr oavn från Rinkabyror.se
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M22 är gängan!
Dock inte den vanligaste nippeln och kan vara svår att hitta....
 
Tack för det!

Då kapar jag röret för inkommande till radiatorn och monterar följande om jag har tänkt riktigt:):

Vatette klämring för stålrör Dy 18 RSK: 1945345
Vatette koppling 1138, 18xG15 RSK: 1940980
Övergångsnippel G15 utv x M22x1,5 utv RSK: 8182499
Böj med mutter RSK: 4819124

På befintlig returvinkel skruvas en:

Radiatoranslutning R15 RSK: 4817787

För att plugga:
2st Täcklock M22x1,5 RSK: 6606535


http://www.rskdatabasen.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.