Hejsan!

Vi har ett gavelradhus och har en nivåskillnad på ca 1 meter med en 60-70cm hög slipersmur i ena hörnet idag. Slipersarna är så dåliga att dessa måste bytas ut. Det är ca 8x6 meter som skall bytas ut.

Häcken som står där idag kommer ersättas med staket eller eventuellt en ny häck för insynsskydd.

Tips på lösningar mottages tacksamt!
 
  • P9170248liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det låter som klippt och skuret för en stenmur. Antingen mura en eller gå på ett färdigt system som keystoen eller liknande.

Ytterligare ett alternativ är att skaffa eller göra L-fomade kantelement men jag tror mer på muralternativet i ditt fall. Det såg ut som om grannen hadde någon typ av mur så det skulle ju kunna bli snyggt med mer av något liknande
 
Jo, stenmur är snyggt. Men jag tycker det är för dyrt i förhållande till vad man får. Baksidan av vår tomt ser vi aldrig själva, går där kanske 5 gånger per år. Det är alltså bara grannarna som tittar där.

Har haft en fundering på att gräva/gjuta ner 95x95 tryckimpregnerat och klä med kriftiga tryckta plank. Verkar var den klart billigaste lösningen. Jag är bara lite fundersam till om det håller.

Någon som har tips på var man får tag i sten för en dylik mur billigt?(Görna runt Göteborgsområdet) Till det jag behöver 8x6m ca 70cm högt ligger det runt 15-20000 med grus och allt, medans tryckimpregnerat alternativet med staket skulle ligga på ca 6000kr. Då gör jag givetvis allt jobbet själv.
 
Jag fick det till ca 6500 för stenen. Tillkommer gör ju gruset men på 10' bör du klara dig och det bör hålla längre än trä i direktkontakt med jord
 
mats_o skrev:
Jag fick det till ca 6500 för stenen. Tillkommer gör ju gruset men på 10' bör du klara dig och det bör hålla längre än trä i direktkontakt med jord

Och var hittar du den stenen? Jag är mer än tacksam om du ger mig svaret!
 
mats_o skrev:
www.flisaby.se
Tack för länken Mats! Men när jag räknar får jag det att bli ca 10000:- för Keystone 8x6m 70cm högt. Vilken sten har du räknat på?
 
Tackar för infon!

Japp, 6200 stämmer bra med dem måtten. Hmm, då får det nog bli sten trots allt. Blir ju klart snyggast i längden. Murar man Grändmuren eller är det något självlåsande system typ Keystone? Då tillkommer väl i sådana fall lim eller murbruk i kalkylen också, förvisso inga stora pengar.
 
Ingen anning faktiskt.

Min kant var nästan en meter hög och 32 meter lång så jag gjorde L-element till den. Men flisby måste ju ha läggningsinstruktioner för den tycker jag.

Spontant känns det som om den borde vara tung nog för att liga kvar själv om man travar den med lätt inåtlutning varv för varv 
 
mats_o skrev:
Ingen anning faktiskt.

Min kant var nästan en meter hög och 32 meter lång så jag gjorde L-element till den. Men flisby måste ju ha läggningsinstruktioner för den tycker jag.

Spontant känns det som om den borde vara tung nog för att liga kvar själv om man travar den med lätt inåtlutning varv för varv

Funderar faktsikt på L-element också. Ska nog rita mig en form och se vad det slutar på i pengar. Då kan man ju alltid göra lite roliga former också ;D
 
Du behöver 80-90 cm i höjd på dem då de ska ned min 10 cm under markytan.

till mina enmeters gick det ca 130-140 liter betong per meter element. Jag gjorde mina just en meter breda. En "remsa" armeringsmatta ca 90X140 och 4-5 meter armeringsjärn plus lite najtråd
 
mats_o skrev:
Du behöver 80-90 cm i höjd på dem då de ska ned min 10 cm under markytan.

till mina enmeters gick det ca 130-140 liter betong per meter element. Jag gjorde mina just en meter breda. En "remsa" armeringsmatta ca 90X140 och 4-5 meter armeringsjärn plus lite najtråd
Gjöt du dina L-element i sektioner, eller gjöt du dem på plats? Jag har en fundering om att göra en stor form coh köra dit en cementbil coh gjuta hela hörnet på plats. Eller skall man göra 1-meterssektioner och lyfta dem på plats en i taget?

Någon som vet vad färdig betong kostar per kubikmeter på ett ungefär?
 
Jag gjorde 4 formar och körde löpande band principen. Göt en form per dag och tömde såldes formen efter 4 dygn och göt om i samma form. Hadde ett ordentligt upplag L-element ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.