En gammal fin strömbrytare har gett sig. Det känns som att en fjäder gått sönder, alltså ett slags mekaniskt fel. Kan man hitta liknande? Jag har kollat lite men vet inte vad som är jämförbart. Eller vilken typ bör jag annars byta till?

Skulle tro att det är en enkel form av koppling i alla fall. Så vitt jag kan se är det bara en blå och en brun kabel på varsin kontakt ...

brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/frimson
 
Krilleman
Jag har själv kikat på eljo renova till svärfars gamla färäldrarhem!

Inte riktigt samma sak, men samma tid i utförandet...
 
Jag vet inte om Gysinge kan ha något sånt där.
 
Krilleman
Min tanke var att byta ut den felande stömbrytaren...

Kul är dock att det finns "retro-look" att köpa (y)

Man kanske skulle blivit elektriker...
 
De var fina, tack för tipset!

Ja, det blir nog att köpa en ny, möjligtvis i gammalt utförande. Annars får en "vanlig" duga. Det är inte det viktigaste rummet ...
 
Redigerat:
O
frimson skrev:
Kan man hitta liknande? Jag har kollat lite men vet inte vad som är jämförbart. Eller vilken typ bör jag annars byta till?
Vill du fortfarande något att vrida på: Vridströmbrytare

Går det bra med en modern vippströmbrytare: Strömbrytare för utomhus (den vita med artikelnummer 44644).

Du kan med gott samvete ignorera alla elektriker som omedelbart kommer att börja gnälla om Biltemas prylar efter det här inlägget! :rolleyes:
 
Krilleman
Steamboy skrev:
Vill du fortfarande något att vrida på: Vridströmbrytare

Går det bra med en modern vippströmbrytare: Strömbrytare för utomhus (den vita med artikelnummer 44644).

Du kan med gott samvete ignorera alla elektriker som omedelbart kommer att börja gnälla om Biltemas prylar efter det här inlägget! :rolleyes:
Biltema gör mycket bra saker, inte bara el. Men vad finns det för anledning (inte för att det är fel på produkten) utan varför köpa biltemas vridsrömbrytare när en mer korrekt vridströmstömbrytare i samma tidålder med rätt design är billigare?

Sen kan man förfina det ännu mer och säga att det finns "finare" märken som tillverkar standard-sortimentet billigare än biltema på el...

Tänk dig själv om du skulle kliva in på en visning och rubbet av elinstallatioen var gjord av biltemas prylar, jag skulle dra mig för att köpa. Men det kanske bara är jag = Glad amatör på el! :wow:
 
Steamboy skrev:
Du kan med gott samvete ignorera alla elektriker som omedelbart kommer att börja gnälla om Biltemas prylar efter det här inlägget! :rolleyes:
Bra, tack, då vet jag :)

Fin vridströmbrytare! Den får det bli. Fast det står 2-polig. Hmmm... det vet jag ju inte om jag ska ha.
 
Ja, det är egentligen ingen strömbrytare utan en huvudbrytare för ex. en varmvattenberedare eller en motordriven markis.
Men visst, den går ju att använda för att tända/släcka belysning också.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
O
Patrik_Hed skrev:
Ja, det är egentligen ingen strömbrytare utan en huvudbrytare för ex. en varmvattenberedare eller en motordriven markis.
Men visst, den går ju att använda för att tända/släcka belysning också.
Nu har du snurrat till det ordentligt. Du blandar ihop funktion och användsningsområde. Det är två fundamentalt olika saker.

Funktionellt och principiellt är det där en helt vanlig tvåpolig vridströmbrytare för 16A.

När det gäller användningsområden är denna väldigt vanlig för belysning i förråd, garage, utomhusuttag och liknande. Då kallar vi den helt enkelt för "strömbrytare" eller bara "brytare". Om du sätter den på en tvättmaskin kan man kalla den för "tvättmaskinsbrytare", sätter du den på en frånluftsfläkt, element eller någon annan lite större maskin brukar man kalla den "manöverbrytare" eller "arbetsbrytare". Är den dessutom låsbar, vilket den här inte är, kan man kalla den "säkerhetsbrytare".

Att anvädna den som huvudbrytare är jag däremot betydlig mer tveksam till. Finns andra brytare som är betydligt bättre lämpade för det. Dessutom misstänker jag att där det formellt sett krävs en explicit huvudbrytare finns det ytterligare krav på brytförmåga, överströmmar och liknande som den här inte uppfyller. Inte heller för motordrivna markiser är den att föredra. Där är en variant med två lägen och återfjädrande nollläge betydligt bättre.a

Dagens utmanig: Biltema benämner den "Vridströmbrytare" i sin katalog. Bläddra gärna igenom produktkatalogerna för Elko, Eljo, Merten, Siemens, ABB, osv och räkna hur många av dem som benämner motsvarande produkt för "Huvudbrytare". Jag är rätt säker på att du får svårt att hitta något. Schneider benämner t.ex. sina tvåpoliga vridströmbrytare för "Tvättmaskinsbrytare" och "Sektionsströmställare". Det de benämner "Huvudströmbrytare" är något helt annat. Men lycka till!
 
Redigerat:
Pierre1981 skrev:
[länk]
Såna hade man ju velat ha i hela huset.
 
O
frimson skrev:
Fast det står 2-polig. Hmmm... det vet jag ju inte om jag ska ha.
Det betyder bara att den kan bryta två ledare samtidigt. Så gör man t.ex. om använder den till en frånluftsfläkt eller liknande där tillverkaren kräver "allpolig brytgning" (du måste då alltså bryta både fasledaren med strömmen i och nolledaren där den skall gå tillbaks). I ditt fall med en vanlig lampa har du en inkommande fas med ström i och sedan en utgående "bruten fas" som brukar kallas tändtråd. Då använder du helt enkelt bara den ena polen och struntar i den andra.

Om det som är som Krilleman säger och du kan få tag i en mer tidstypisk brytare enklare och billigare tycker jag definitivt du skall kika på det istället. Det är inget som helst fel på den där Biltema-brytaren, den tillhör inte deras lägsta-pris-produkter, och min tanke var mest att Biltema är både enklast, snabbast och mest tillgängligt för vanligt folk. Själv har jag monterat tre stycken sådana där och är hur nöjd som helst. Lysrören i verkstan, fläkten på gästtoaletten och uttaget på balkongen.
 
O
frimson skrev:
Såna hade man ju velat ha i hela huset.
Skall du ha modern knoppledningsimitation då också? ;)

Såg en sådan installation i ett gammalt pensionat förra helgen. Nyrenoverat i gammal stil med verklig känsla för detaljer. Inte alls min stil men riktigt gediget hantverk.
 
  • Gilla
frimson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.