När jag sa att jag skulle montera nya element på mina gamla 17 mm järnrör så skakade rörmokaren på huvudet och sa att det inte gick. Han rekommenderade att hela rörsystemet skulle dras om med nya kopparrör istället. Sen upptäckte jag super blue-klämringar och monteringen gick som en dans. Den gången behövde jag dessutom använda excenterkopplingar då rörens c/c-mått inte stämde med radiatorkopplets.

Nu står jag inför ännu ett radiatormontage och kommer att använda super blue-ringar och en klämringskoppling för 18 mm rör. Den här gången behöver jag inte använda excenter utan kan gå direkt på kopplet som har M22. Men var finns övergångar från 18 mm till M22?
Skulle man kunna använda en sån här för PEX-rör fast skippa stödhylsan?
http://www.sigro.se/sv/radiatorer/a...ppel-m22-x-182,5-mm-mot-pex-roer,-per-par.php
 
Krilleman
Varför inte bara sätta en förminskning i din 18 koppling ner till 15 och ansluta med en vanlig M22x15 och en snutt 15mm rör?

Enkelt och kostnadseffektivt!

Din länkade koppling är gjord för plast, så den ska man absolut inte konvertera till koppar.
 
Redigerat:
Ja en snutt kopparrör vore ju en möjlighet men kostnadseffektivt vet jag inte om det blir med två kopplingar till. Finns ingen klämringsmutter för M22x18 mm så får man väl göra så.
 
Krilleman
Men en förminskning 18x15 kostar tex på rinkaby 22,70:- /st

Det är billigt och enkelt, samt att det ger dig en lösning på problemet!

M22x18 tror jag inte ens finns för koppar!

Vad jag inte förstår är varför en rörmokare skakar på huvudet och säger att det inte går att ansluta ett ny radiator på befintliga rör! Låter som en äkta skojare som är ute efter pengar...

Är det en egenföretagare?
 
Redigerat:
Ja, det var inte så dyrt. Skulle behöva beställa en korskoppling också och det verkar dom inte ha på Rinkaby och på det andra stället jag hittade hade dom inte super blue-ringar och bara vattette-kopplingar....suck.

Rörmokaren håller till mittemot Byggmax i Arninge, Täby, ifall någon har vägarna förbi och vill diskutera radiatorer och järnrör. :) Jag tyckte det lät konstigt och det var det också.
 
Det borde väll funka med rak utv övergång 18xr15 3605, korskoppling rsk: 481 93 00 och rak koppling för gäng rör r15xm22 rsk: 660 92 34. Jag tror att t.ex. rinkaby kan ta hem de sakerna åt dig. Vatette har ju också klämringar till sina kopplingar som är röda. Ge fan i att blanda olika fabrikat bara.
 
krilleman_215 skrev:
Men en förminskning 18x15 kostar tex på rinkaby 22,70:- /st

Det är billigt och enkelt, samt att det ger dig en lösning på problemet!

M22x18 tror jag inte ens finns för koppar!

Vad jag inte förstår är varför en rörmokare skakar på huvudet och säger att det inte går att ansluta ett ny radiator på befintliga rör! Låter som en äkta skojare som är ute efter pengar...

Är det en egenföretagare?
Kan det inte vara så att rörmockaren är rädd att flödet inte räcker till är det stor radiator du ska montera ?
 
Krilleman
Jag har själv en 3m (!) lång 21:a slitt ny thermopanel V4 i min gillestuga, kopplat med 15mm rör och den funkar som det är tänkt! Fin värme längs hela ovandelen. (det gick ju inte att köpa längre radis i V4 utförande :D)

Men att det ska fungera bygger på hur man injusterar sina radisar också! Många som glömmer det...

Alltså inga som helst problem att koppla en gammal radis med befintliga 3/8 rör (alltså 12 koppar i jämförelse) med 15mm!!!

Och så här ser det ut hos mig:

PB110081.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klart det går men kanske inte enligt boken för blir det för stort flöde riskerar man sus från radiatorn har för mig att 15 mm rör fixar 1,5 kw med 10 graders delta utan risk vet inte vad 12mm klarar men antar att det är blir lägre flöde i ett järnrör pga skruvade skarvar men mindre risk för att röret tar skada av för högt flöde. Det finns säkert info på nätet vilken effekt ett 12mm rör fixar annars finns ju Purmomaster om man orkar sätta sig in i hur det funkar.
 
Krilleman
Ja, men i TS fall handlar det ju dessutom om två snuttar mellan 18 kopplingarna och radisen. Knappast problem då detta ger en liten förstoring.

Och en 12:a maxar ca 1kW :beer:
 
Ja är det kort sträcka med 17mm järnrör så går det att plocka ut mera effekt flödet sjunker med längden och antal böjar man vill ju inte hamna i det läget att cp måste gå för fullt för att få rätt delta på den nya radiatorn och resten av raddarna är mycket strypta men det kanske inte är nån risk i det här fallet om inte ts ska ha en jätte radiator 1 kw är ju bra med effekt om radden är ensam på 17mm slingan.
 
När jag pratade med rörmokaren hade vi inte kommit in på radiatorstorlek öht. Jag visade upp en bit rör från rivningen och sa att jag skulle montera nytt på detta. Dimensionen ifråga är alltså enbart avsticket upp genom golvet från "stamledningen" som är 21 mm om jag minns rätt.
 
Då skulle jag nog välja en annan rörmockare nästa gång:)
 
smurfen72 skrev:
Då skulle jag nog välja en annan rörmockare nästa gång:)
Ja det blev inga affärer. Jag googlade lite occh fick snabbt en annan bild.
 
haslsih skrev:
Det borde väll funka med rak utv övergång 18xr15 3605, korskoppling rsk: 481 93 00 och rak koppling för gäng rör r15xm22 rsk: 660 92 34. Jag tror att t.ex. rinkaby kan ta hem de sakerna åt dig. Vatette har ju också klämringar till sina kopplingar som är röda. Ge fan i att blanda olika fabrikat bara.
Jag körde på den raka övergången och det funkade perfekt. Fick beställa delar från tre olika firmor men allt passade så på en timme var det klart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.