Vi planerar ett hus i falu rödfärg. Till detta ska vi ha all plåt i aluzink (fönsterbleck, avvattning etc). Nu säger hustillverkaren att falu rödfärg ger missfärgning av aluzink. Detta får de också stöd för på nätet. Dock undrar jag hur stort detta problem är i verkligeheten. Är det någon här som har denna kombination och kan berätta. Borde det inte vara ok bara man är försiktig vid målningen och materialen inte ligger direkt mot varandra? Fönsterblecken t ex ska ju inte sitta mot fasaden utan mot fönstersmyg/foder och stuprör sitter ju i knutbrädorna.

Vad tror ni? :x
 
Det är framförallt regnvatten som rinner på fasaden och vidare ned på bleck och liknande som jag tror man ska se upp med. Själva målningen tror jag inte är ett större problem.
 
Instämmer med Johan Gunverth , har sett denna kombination och fönsterbleck och överbleck blir brunfläckigt (flammigt).Bättre att ta silverlackat då många inte ser skillnad, aluzink går inte ihop med tryckt virke heller och inte stående vatten(se till o få fall på ränna). Och dåliga garantier mm mm.
 
Hmm. Jaha, där ser man. Men det är ju så snyggt...
 
  • Gilla
cew
  • Laddar…
Du kan ju köra silver metallic är inte riktigt like men liknade.
 
Jag har tänkt att enbart ha stuprör och hängrännor i Aluzink. Är detta också ett problem med faluröd?
 
H hentu065 skrev:
Jag har tänkt att enbart ha stuprör och hängrännor i Aluzink. Är detta också ett problem med faluröd?
Har precis samma fundering - och vad är alternativet i så fall
 
H hentu065 skrev:
Jag har tänkt att enbart ha stuprör och hängrännor i Aluzink. Är detta också ett problem med faluröd?
Troligtvis inte några problem när fasadavrinning (från slagregn) inte hamnar i rännan. Om stuprör och rörsvep i aluzink är infästa i rödfärgad panel finns ju risk för lokal rost.
 
H Hobbygreven skrev:
Har precis samma fundering - och vad är alternativet i så fall
Aluzink är på väg att fasas ut, finns endast hos lindab fortfarande
Silvermetallic eller kanske aluminium är alternativ
 
Snyggaste alternativet är Rheinzink.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Snyggaste alternativet är Rheinzink.
Ett billigare alternativ är zinkmagnesium, men båda mörknar med tiden
 
Jag skulle säga att plåten får patina, vilket jag ser som en fördel.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.