Hej,

har två gamla pluggade rör från radiatorkretsen som sticker ut från väggen i pannrummet från tiden då det var oljeeldning i huset.

Om jag nu skulle vilja använda dessa, hur kollar jag enklast vad som är tillopp och retur av dessa?

Funderar också på om dessa kan varit kopplade på en ack.tank, men då måste man väl koppla den i serie på tilloppet? (så pannan värmer botten mha slinga i ack.tanken, radiatorvattnet värms i separat slinga högra upp i ack.tanken). Då borde väl rören rimligtvis varit byglade resonerar jag..

Mvh, Stefan
 
Först måste du ta reda på var andra änden på rören hamnar, jag skulle tippa på att det är läckage på ena/båda rör(et/en). Efter att du hittat andra änden så kan du ansluta tryckluft på den hittade änden så att eventuellt vatten i rören hamnar i pannrummet så att det inte skadar något. Sedan behöver du kolla så att dom inte läcker.
 
Har testat att öppna ventilen på dem, så jag vet att de är anslutna. Har aldrig märkt av tecken på läckage i systemet (tryckfall) heller.

Problemet är att de kommer ut från en vägg i betonghålsten, från utrymme som jag inte kommer åt (utan att riva delar av vägg). Tyvärr kan jag inte följa rören för att se hur de är anslutna.
 
Okay, rören är inkopplade.

stäng av pumpen, stäng alla element, stäng aningen returen eller framledningen innan/efter värmekällan (om du har några ventiler, det brukar finnas ventiler på båda sidor om cirkulationspumpen), öppna ena pluggen, om det strömmar ut mycke vatten och trycket vid expantionskärlet sjuker så är röränden kopplad till den ventil som du inte rört.

Om du tar bilder på värmeanläggningen så är det lättare att ge svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.