Jag ska såga ut hål för häll och vask i en bänkskiva. Det är stavlimmad ek som är 40 mm tjock. Går detta med en vanlig sticksåg utan att förstöra träet? Vill inte att det flisar sig eller liknande. Något jag dka tänka på?
 
En bra sticksåg med pendlingen ställd låg samt ett blad som inte är för grovt - Lägger du dessutom till splitterskydd på sticken så går det prima.
Kapar du dessutom från undersidan så slipper du ganska mycket av rivet som en sticksåg kan göra - Risken är dock utan bra bladstyrning att bladet sticker iväg, speciellt i 40mm, så jag skulle nog ta från ovansidan i vart fall, bara för att vara säker.
Jag brukar tejpa hela rasket med maskeringstejp och rita på så jag kan mäta mig till exakt snitt. Ofta tar jag sänksågen till hjälp och kör enbart sticksåg i hörnorna.

Här är ett exempel på splitterskydd till Festool PS300 Trion som enkelt fästs i plattan till sticksågen;

140.jpg
 
Var får jag tag i splitterskydd?
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Det är främst när man sågar tvärs fibrerna som urflisning är ett problem. Det går att undvika genom att först skära med en mattkniv eller brytbladskniv eller motsvarande. Är det raka linjer som skall sågas är det enklast att använda en linjal att skära efter. Då behövs inga splitterskyddsgadgets.
 
Det finns även sticksågsblad med tänderna åt "andra" hållet så det slår ut neråt.
Jag brukar ta gultejp och rita på och såga efter det, har fungerat hittils ;)
 
stake skrev:
Var får jag tag i splitterskydd?
Beror helt på vilken sticksåg du har och om det finns till just din - Du klarar dig säkert utan och övriga tips med mattkniv kan hjälpa helt klart - Då klipper man ju av fibrer som annars kan spricka upp.
 
Snart kommer någon tipsa om att du skall skaffa en sänksåg med skena för denna uppgift. Och helst en Festool... :)
 
raveper skrev:
Snart kommer någon tipsa om att du skall skaffa en sänksåg med skena för denna uppgift. Och helst en Festool... :)
Enades vi inte om att Makitan var strået vassare? ;)
 
Har man en Festool sänksåg så ger ju det bäst resultat jämfört med sticksåg men annars fungerar det utmärkt med sticksåg, men jag hade köpt "felvända" blad... :)
 
Jag körde med en sån här, tejpade tunna plywood remsor på skivan och använde kopiermall med fräsen. Lagom mycket i taget och resultatet blev bra.

502523_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Jag körde med en sån här, tejpade tunna plywood remsor på skivan och använde kopiermall med fräsen. Lagom mycket i taget och resultatet blev bra.

[bild]
Du det var inte lite seriöst, för både ho och häll? Visst att jag kör med tappfräs och festools bänkskive schablon APS900 när jag kör vinkelkök men fräsa för häll och ho skulle jag aldrig ge mig in på.. speciellt inte i 40mm ekskiva, det finns enklare sätt! (y)
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
Det med att skära fiberna var smart det ska jag helt klart göra!
 
Går bra med sticksåg fast det jag märkt är att limningen kan gå upp i mitten efter några månader så det blir en spricka, kanske är bättre lim numera..
 
Vasken och hällen överlappar ju en bit över bänkskivan så de är väl ingen katastrof om man inte sågar helt rakt? Skulle de gå en liten flisa så hoppas jag det inte syns. Man vill inte förstöra en skiva för ett par tusen, då blir sambon inte glad!
 
slacker skrev:
Du det var inte lite seriöst, för både ho och häll? Visst att jag kör med tappfräs och festools bänkskive schablon APS900 när jag kör vinkelkök men fräsa för häll och ho skulle jag aldrig ge mig in på.. speciellt inte i 40mm ekskiva, det finns enklare sätt! (y)
På den tiden hade jag ingen ordentlig stickis och sänksågen var kvar i stugan.
Man tar vad man har ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.