Ska köpa föräldrarnas hus till sommaren, byggt 1974, platta på mark och vattenrör ingjutna i plattan.

Vi kommer på sikt att renovera hela huset, frågan är då, ska vi passa på att dra nya vattenrör till kök, wc, badrum och tvättstuga, eller vad är livslängd på rör i platta? Tanken är då rör i rör och hitta smarta osynliga dragningar..

Frågan är då också, eftersom vi inte renoverar allt på samma gång.

Kan man koppla in en ny fördelare efter vattenmätaren och använda de nya rören på fördelaren där renovering är klar och rummen i bruk, medan gamla installationerna fortfarande är igång där rummen ännu inte är renoverade?

Vad är cirkakostnad på en sådan fördelare? Sedan tillkommer PEX-slang, kopplingar, pistoler med mera, något mer?
 
Är det kopparrör är det ingen risk att behålla.
 
Koppar rör är känsliga för höga flöden kan eroderas innifrån.
Är det nergjutet hade jag bytt allt.
 
Vilket gäller?

Helt klart en kostnad att dra nya rör, men vad kostar det inte att riva upp golv vid ev skada.

Planen är väl att man ska ha huset i 10-20 år och då närmar sig kopparrören 60 år.

Vad kostar en fördelare cirkus, eller vad är den stora kostnaden i detta?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Någon som har hört att kopparrör någonsin har "slitits ut" under en mansålder eller två?

För mig förefaller det mycket osannolikt att det skulle ske i en enfamiljsvilla.

Någon som vet något? Upp till bevis!

Erik_X, vet du något, eller är det bara tyckande?
 
Det är möjligen så att det är en hel del ingjutna rör som är skarvade som kanske kan börja läcka, men om man gör nytt så väljer man RiR och slipper kopparrör som inte rekommenderas till livsmedel och dit räknas dricksvatten. Och gör man nytt så är det en värdehöjande insats även om 10 år det är definitivt inte de gamla rören det kanske gäller i ännu högre grad avloppsrör i gjutjärn.
 
Vi drog nya rör när vi renoverade hemma, RiR. Huset är byggt -76 och det var kopparrör som var nergjutna i plattan. Det var ett par anledningar till att vi valde att göra det:

* Inte ens rör har obegränsad livslängd och när vi renoverade 2011 var rören trots allt 35 år gamla och vi tänker bo kvar sisådär 40 år....
* En av grannarna, som bor i ett likadant hus, byggt samtidigt, har haft läcka på ett nedgjutet rör!
 
  • Gilla
samulle
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Någon som har hört att kopparrör någonsin har "slitits ut" under en mansålder eller två?

För mig förefaller det mycket osannolikt att det skulle ske i en enfamiljsvilla.
Vårat hus är ca. 60 år gammalt. På de ställen där de gamla kopparrören dragits om och ersatts (p.g.a. ändringar i planlösning) har de varit i skick som nya.
 
Tycker inte du ska oroa dig över läckage ur ingjutna kopparör. Skulle det mot förmodan hända något så har ni väl hemförsäkring?

Nä, laga bara det som är trasigt.
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Någon som vet något? Upp till bevis!
"Vanlig villa" inga som helst problem. Rev min anläggning i huset från -58 och Cu-rören var som nya i godset!

MEN

Det finns absolut extremfall! Vi har ett samhälle utanför huvudorten som har aggressivt vatten som fullständigt äter upp kopparen och kommunen godkänner inget annat än plast i hela anläggningen!

I det lokala äldreboendet blev det plast på allt, kan en rätt "säker källa" (jag) meddela! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Koppar rör tål hastighet till max 1m/ s därefter börjar de slitas har det instalerrats klana rör och sedan varit stor förbrukning kan de nötas och ja det händer. Sedan det där med vattenkvaliten spelar en stor roll.

Försäkringen kraver nog säker vatten. sedan 2007 får man inte komma genom golvet i våtrum med vattenrör.
De ska komma in genom väggen.
 
  • Gilla
tssf
  • Laddar…
Erik_X skrev:
...
Försäkringen kraver nog säker vatten. sedan 2007 får man inte komma genom golvet i våtrum med vattenrör.
De ska komma in genom väggen.
Jag har full förståelse för att försäkringsbolagen ställer krav.

Men det är väl inte kopplat till rörmaterialet (koppar eller polyeten) utan snarare till den stora mängden halvdant byggda våtrum med kakel och klinker.

(Vi som har badrum med plastmatta på golv och väggar borde ju faktiskt ha lägre premier.)


Förresten, är det någon som vet hur en polyetenslang (RiR) ser ut efter femtio år?

Ytter-/skyddsrören spricker tydligen upp ganska snabbt, i böjarna i alla fall. Det är väl ungefär samma material?
 
  • Gilla
Anders Backholm
  • Laddar…
Den springande punkten i det här fallet tycker jag är att rören tydligen är ingjutna. Då är det svårt att byta och en läcka kan pågå länge innan den upptäcks. Så, ingjutna rör hade jag bytt, resten kan vänta!

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Krilleman
KnockOnWood skrev:
Ytter-/skyddsrören spricker tydligen upp ganska snabbt, i böjarna i alla fall. Det är väl ungefär samma material?
LK:s PE-X Universalrör X, tillverkade av homogen PE-Xa
LK:s tomrör av HD-polyeten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.