Hej gott folk,

Jag har precis köpt hus och upptäckte precis att det finns en hel del sprickor i taket i källaren. Huset är i sten/betong och likaså är källartaket. Sprickorna ger mig lite ångest då jag har köpt huset med friskrivningsklausul samt att jag snålade med att inte ta hit en besiktningsman (huset är besiktigat för ett år sedan utan några anmärkningar på sprickorna i taket). Huset i övrigt har inte några sprickor, varken i fasad, tak på ovanvåning eller i väggar. Det finns dock sprickor (mindre) vid något fönster. Alla fönster går att stänga obehindrat och likaså dörrar. Jag upplever inte heller någon onormal lutning i väggar, golv, tak eller dylikt. Huset är för övrigt byggt 1939.

Jag kan även nämna att huset dränerades om för ett par år sedan, 3-4 år sen, och att källaren innan det var väldigt fuktskadad.

Jag bifogar bilder. Sprickorna går lite kors och tvärs och är inte jättemånga. Det är dock ganska långa på sina ställen och följer varandra genom huset, detta oroar mig väldigt mycket. Bilderna ser värre ut än vad det egentligen är tror jag. Som sagt, ge mig gärna lite kommentarer på dessa (om ni har kunskapen som krävs helst).


2012-11-07 19.02.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.02.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.02.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.02.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.02.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.03.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-11-07 19.03.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer hela huset rasa och har jag precis gjort mitt livs sämsta affär? Vem ska jag kontakta för att åtgärda sådana problem? Om det nu är ett stort problem vill säga. Kan man ta hit en besiktningsman och har han kunskapen som krävs för att berätta om det är något allvarligt?
 
Ett över 70 år gammalt hus kan ha många sprickor utan att hålla på att rasa ihop för den sakens skull. För nattsömnens skull, ta dit en byggingenjör som kan titta på sprickorna och bedöma eventuellt åtgärdsbehov.
 
Är du säker på att valvet är i betong. Tycker det ser ut som ett reviterat källartak med vass som armering. Så är det i mitt 30-tals hus och där finns sprickor lite här och där utan att det påverkar bärigheten.
Prova att borra ett litet hål någonstans och känn om du träffar trä, eller hamnar i ett hålrum
 
Gammal tråd men hur gick det?

Jag har ett liknande problem med längsgående spricka och funderar på att dra i typ cement express eller liknande som går att pressa in med pip. Frågan är om det duger för att hålla ihop det?

Jag har satt ett par pluppar med snickerispackel för att se om sprickan rör sig men det verkar den inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.