http://denholm.se/filer/huset3.jpg

Ni hittar även SKP filen där

http://denholm.se/filer


Jag gillade en del saker av MMR Opalen .. barnens del är väldigt ok,, men jag vill gärna kunna ha samspelet garage/carport till tvättsutgan, eftersom det blir vår groventré. (stalltjejer) Sedan var det för jäkla många rum.
Vilket är konstigt med tanke på att det nästan är lika stort som mitt :)
 
Sen behöver du inte fundera så mycket på vilket slags tak (pulpettak på detta exempel) det är, det går ju att göra på många olika vis om man ritar huset själv.
Och just detta hus skulle jag nog dra en rak fasadlinje bakom entrén, och göra en klädkammare eller garderobvägg av det nya utrymmet.
Sen skulle samma tak som går över kök/v-rum även fortsätta över entré-delen och alltså ge väderskydd vid ytterdörren, då det alltså bara är själva vägglivet som blir indraget en bit.
LBhuset verkade förstå tanken lite bättre :)
Men vrummet verkar vara svårt att möblera med tanke på alla öppningar.
 
Jag såg att du inte gillar stora våtrum, men 5 kvm toa?
Ok om det bara är en toalett, men ni ska väl duscha/bada oxå? Duschhörna = 1 kvm, "handfatsdel" ca 1 kvm (du vill kanske kunna böja dig ner och skölja ansiktet, då sticker rumpan bakåt), "toalettdel" = 1-1,5 kvm. Sen är det ju bra att kunna vända oxå (och om man ska vara petig så är det väl krav vid nybyggnation på att rullstolsburna ska kunna nyttja badrummet)?
Om man som jag är en halvstor kille på 185 cm och 108 pannor så är det bland det värsta som finns att försöka nyttja ett badrum där man slår sig om man inte är superförsiktig.:eek:
 
Vi kommer (också) att bygga relativt små badrum, helt enkelt en prioriteringsfråga... Stora (japp, stora) badrummet är 4 kvm och har wc+tvättställ+dusch. Detta badrum uppfyller tillgänglighetskraven! Liten WC är på blott 1,9 kvm. På öv har vi ett badrum på 5,6 kvm som har både badkar och dusch... Jag kan återkomma i april om hur dessa utrymmen fungerar i verkligheten...

Ritningar finns här:
http://nummeriv.blogspot.se/2012/08/godkanda-huvudritningar.html
 
Mikael_L
Carl_Elvis skrev:
Jag såg att du inte gillar stora våtrum, men 5 kvm toa?
Ok om det bara är en toalett, men ni ska väl duscha/bada oxå? Duschhörna = 1 kvm, "handfatsdel" ca 1 kvm (du vill kanske kunna böja dig ner och skölja ansiktet, då sticker rumpan bakåt), "toalettdel" = 1-1,5 kvm. Sen är det ju bra att kunna vända oxå (och om man ska vara petig så är det väl krav vid nybyggnation på att rullstolsburna ska kunna nyttja badrummet)?
Om man som jag är en halvstor kille på 185 cm och 108 pannor så är det bland det värsta som finns att försöka nyttja ett badrum där man slår sig om man inte är superförsiktig.:eek:
I princip är det minsta badrum som uppfyller tillgänglighetskraven 180x190 och ser ut som bifogad bild.
(Detta är givetvis en förenkling, då det inte står några mått i lagtexten så kan man rita ett mindre och försöka övertyga byggnadsnämnden och KA att det uppfyller kraven, men denna bild är från en standard som ska godtas av både bygglovshandläggare och KA.)
Vi gjorde exakt ett sådant badrum fast la till en dm extra på bägge ledderna och använder det nu och det känns helt utmärkt.
Va tusan, jag ska ju bara skita där, hellre lägger jag kvadratmetrarna på något annat ställe. :)
 
  • minsta-badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag tror att vi tänker som så här, gott med bastu och stora stora vårrum, men de gångerna åker vi hellre till ett sjusst SPA / Badanläggning och fyller vår kvot.
Då en annan fråga - vilken grund bör man ta, det finns liksom så mycket mer möjligheter med krypgrund.
En annan tanke, kan man inte gräva ner sitt "badkar " och på sånt sätt få en dusch på badkar ? med en stor plast skiva man bara fäller upp.. är det galet?
 
ginnfilt skrev:
Ritningar finns här:
[länk]
Snyggt ginnfilt! :)
Får man fråga vad TH tar för en totalentreprenad?
 
Tycker det verkar trist att inte ha fönster vid matbordet. Kök och vardagsrum passar oftast bäst vid hörn då det ger möjlighet att få in ljus från flera håll. I sovrum och badrum räcker det oftast med fönster från ett håll och att då slösa bort alla hörn på just sovrum känns dumt.
 
Då har jag slängt om lite :)
Så vi kan ta nytta på solens timmar, vi är nöjda med nästan allt utom köket och dess möjligheter.
Eftersom solen går upp i köket (öst) samt att vi har en bra utsikt, så tyckte vi kanske att vi kanske skulle vilja kunna äta i köksdelen från bardisk eller liknande.. någon med bra kreativitet som har lust?
Tack på förhand

http://denholm.se/filer/huset5.jpg
 
Hej igen

Då har vi fått tag på en tomt som bara är för god..
Letar efter planlösning med möjligheter till att sitta vid kök och vrum med utsikt åt samma håll.
Typ Hall i mitt med kök och matplats till vänster och Vrum på höger sida.
Sedan då lägga till de andra rummen bakom detta.

Barnrum 2 styck med allrum / Vc / Masterbed / Tvättstuga
Kök / Hall med liten gästvc / Vrum

Någon ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.