Fick problem med FLV pumpen en Nibe fighter 310P -07 nu i dagarna i hus enplansvilla 105 kvadratmeter byggt 1982.Trycket sjönk på klockan och tvättstugan stod i vatten. Visa sig vara en svetsad instickshylsa i beredaren på ca 15mm i diameter som det gått hål på och läcker ut ifrån centrum av hylsan. I hylsan sitter det två st givare. Håller på att dribbla ärendet mellan försäkringsbolag samt Installatör av FLV. Det svar jag hittils fått är att garanti 2 till 3 år enligt NIBE inte gäller utan är en försäkringssak.. Men min fråga HUR kan det gå hål på ett instickshylsa med en godstjocklek på ca: 3mm?? Har kommunalt vatten och NIBE är från 2007. Känns som produktionsfel, är rostigt även runt hylsan så det har nog varit så sedan dag 1 och små läkt. Någon som råkat ut för liknande problem och har erfarenhet att dela med sig.Tar tacksamt emot information..Har bilder om någon har intresse kan maila isåfall.
 
Beredaren är kanske kopparmantlad och kopparn har släppt på ett ställe och då rostar det hål. Har garantin gått ut blir det försäkrings sak.
 
Du har så rätt kopparmantlad och ganska säkert produktionsfel men garantin har gått ut (2år) så är en försäkrings sak.
Med andra ord så ska sakerna bara hålla i två år. Så är glad att det håll i 5år..
 
Är värmepumparna lika miljövänliga om man måste byta ut dem ofta? Kalkylen spricker ju för oss konsumenter, det är ju uppenbart. Men hur blir det med miljövinsten?
 
Nu tycker jag ni är lite orättvisa det är ju faktiskt ganska många produkter man köper som inte håller längre än 5 år utan att byta nån del tex bilar nu är det ju inte bättre för att det är vanligt förekommande men det är inte bara nNbe som har produkter som inte håller en evighet. Hur mycket kostar det byta beredaren en helt ny vp kostar 34000kr och då har man ju garanti (3 år) samt en ny kompressor som inte brukar hålla så länge på flvp.
 
smurfen72 Orättvisa hmm.. :) Håller de mindre än två till tre år går de på garanti. 4år och uppåt med åldersavdrag så minskar ersättningen med 10% per år från försäkringsbolag. En sak skall vi ha klart vissst underhåll krävs de motsätter jag mig inte tex ventiler, kompressor m.m kan jämföras med underhåll av bil som de gärna dras parallelt slutsats med. Men att de går hål innefrån varmvattenberedaren har jag svårare att acceptera inget som har med underhåll att göra utan ren tillverknings aspekt. Går tydligen inte att byta beredaren. Jag har bara bra att säga om NIBE förmodligen har jag förärats av ett måndags exemplar. 34000kr plus moms menar du då? 44117kr enligt NIBE. Stämmer 3år garanti efter 1juni 2012
För min del blir de NOG en Nibe 310P igen pga praktiska orsaker och hålla tummarna på att den håller i mer än 3år som garanti tiden avser. För vad ska man annars välja är nog inte bara NIBE som står för detta delämma.
 
Nja, om jag köper något för att spara pengar så har jag andra förväntningar än när jag köper bil (vilket alltid är en förlustaffär). Jag gör den där investeringen som visar att på 7 år så har den betalt sig och nästföljande år under dess tekniska livslängd så sparar du pengar (du får alltid en sådan kalkyl). Sen går pumpen sönder efter 6 år. Tro tusan att folk blir irriterade...

OBS - detta är ett exempel. Jag vet inte hur kalkylen ser ut för en frånluftsvärmepump eftersom våran redan satt i huset när vi flyttade in.
 
En 310p kostar 33695 hos bynor inkl moms http://www.bynor.se/category.php?id_category=1063 och som du skriver har du förmodligen fått ett måndags exemplar. Har ingen aning hur en kalkyl för en frånluftare ser ut men dom spar ju lite grann i alla fall även om dom inte brukar hålla lika länge som tex en berg vp och har man en flvp har man antagligen hyffsat bra isolerat hus annars brukar man välja annan vp. Jag har 10 års försäkring på min vp (Nibe 1245) och blir det större fel efter det så åker den ut och in med en ny.
 
justy skrev:
smurfen72 Orättvisa hmm.. :) Håller de mindre än två till tre år går de på garanti. 4år och uppåt med åldersavdrag så minskar ersättningen med 10% per år från försäkringsbolag. En sak skall vi ha klart vissst underhåll krävs de motsätter jag mig inte tex ventiler, kompressor m.m kan jämföras med underhåll av bil som de gärna dras parallelt slutsats med. Men att de går hål innefrån varmvattenberedaren har jag svårare att acceptera inget som har med underhåll att göra utan ren tillverknings aspekt. Går tydligen inte att byta beredaren. Jag har bara bra att säga om NIBE förmodligen har jag förärats av ett måndags exemplar. 34000kr plus moms menar du då? 44117kr enligt NIBE. Stämmer 3år garanti efter 1juni 2012
För min del blir de NOG en Nibe 310P igen pga praktiska orsaker och hålla tummarna på att den håller i mer än 3år som garanti tiden avser. För vad ska man annars välja är nog inte bara NIBE som står för detta delämma.
Släng in en ny men hoppas istället på att den pajar INNAN garantin går ut!
 
Ingen "goodwill" :mad: från NIBE drev ett ärende, fick svar i veckan att det är 2års garanti och ett 3år reklamations rätt.. Så utrustning för 50-60 000kr behöver inte hålla i mer än 3år sedan kopplas försäkrings bolag in. Var ett väldigt ovanligt fel sa de på NIBE, vatten tanken hade ju rostat upp innefrån. Hade tur och hade lite extra försäkringar så självrisk på 12000kr. Har nu en ny NIBE F370 har tecknat extra försäkring via ARTIC 4500kr för 10år men hoppas att de håller längre än den gamla (5år)
 
Hej
Har tyvärr råkat ut för liknande....
[h=5]Bergvärmepump sönder efter 9 år. Ska hålla i minst 20! Suck!
Nibe Fighter 1215 Behäftad med fel. Trots att både S-värme i Kumla (leverantören), Och Nibes tekniker erkänner att felet är känt vägrar de ersätta kostnaden. Verkar som vi som kunder ska bara betala och vara glada![/h]
 
  • Gilla
justy
  • Laddar…
Ska nu betala ca 28000 för byte av pump och kylmodul.
Är det någon som har liknande problem?
 
Trist att behöva råka ut för en sådan grej med hela tanken så allt måste bytas ut. Trodde det var en givare (kanal 01) som satt i det insticket? Vi var många som fick uppleva havererad kompressor efter bara 3-4år när 310P med propan var ny på marknaden. Då gick det i alla fall att "bara" byta kompressor, filter, exp.ventil, pressostat etc. Gick på hemförsäkring med ganska stor självrisk men tror några fick kompensation av NIBE när den gick sönder inom 3 år. En villapanna förväntar man ju ska hålla uppåt 20år med rätt service och underhåll såsom byte kompressor-paketet efter ca 10år.
 
Stämmer sitter givare i det dykröret.. Men har ju rostat hål inifrån och läckte ut i centrum på dykröret. Om ventiler kompressorer samt diverse kringutrustning som kräver underhåll hade strulat det hade jag köpt på ett sätt.. Men en TANK!! När både besiktingsman från försäkringsbolag och NIBE själva säger att det av förmodan varit så sedan dag 1. Hmm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.