Hej!
Var på husvisning för en vecka sedan och kan inte riktigt släppa huset, trots att det inte riktigt passade oss med den planlösningen som var där.
Problemet är att vi drömmer om en stor gillestuga, men det är inte riktigt möjligt som det ser ut idag. Se planritningen nedan vad som gäller:
8431658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På väggen mellan pannrum och sovrum så finns inkommande vatten, vattenmätare (röda ringar) och en golvbrunn (blå ring). Problemet är ju som sagt att det är ingjutet alla rör osv i plattan just vid väggen.
Panna har jag planerat isf att skippa för att ersätta med VP el. liknande. På så sätt behöver jag inte pannrummet längre och väggen kan rivas och ersättas med en avväxling på något sätt.

Så då till den stora frågan: Kan man göra något med rör, slangar och golvbrunn, dvs. att flytta det på något sätt? Att det krävs mycket bilning förstår jag, men hur löser man det med skarvar osv? Drar man nytt från gatan kanske?

Tanken har slagit mig att man kanske sparar 1,5 meter av pannrummet längst in mot hörnan för att ha ett litet krypin där panna och övriga apparater kan stå..

Vad säger ni?
 
Jag har flyttat inkommande vatten till mitt gamla vardagsrum...

Jag har gjort en skarv precis utanför huset. Tänk på att du får gräva relativt djup då vattnet säkerlig ligger på ett djup om 1,7 - 2,0 m.

Kanske kan sätta vattenmätaren i tvättstugan?
 
Visst går det. Är ju i princip samma jobb som när man tvingas bila upp och byta avlopp.
Vet du vart inkommande vatten kommer in under plattan?
Vet du hur rören går efter vattenmätaren?

Jag vet inte om det finns regler på hur långt man får ha mellan inkommade och vattenmätare men det vorde ju rätt praktiskt att flytta den till tvättstugan
 
Problemet är ju att luften gick ur oss lite när vi var på visningen. Vi hade bestämt oss för att köpa (ja ,jag vet att det är dumt) när vi bara tittade på bilderna, läget och allt det andra. Därför undersökte jag inte mer, men nu börjar vi fundera igen... Man kanske ska titta igen och kolla lite mer praktiska saker?
 
Nu har jag bokat en ny visning på söndag. Pratade med en VVS kompis som sa samma sak som Ni gjort ovan, inga problem, en del jobb men fullt genomförbart..

Tack för svaren!
 
Nu med bilder på hur det ser ut...

Lite pannbilder där jag skrivit vad de olika sakerna är för något, eller rättare sagt vad jag tror att det är genom att ha följt rör osv:
Vinslöv 011mb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinslöv 012mb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinslöv 013mb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så är det så här jag tänkte att jag skulle flytta om:
8431658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på om det kostar med än det smakar....
 
Vilken funktion har ventil (nr. 4) i bild 2?
 
Ingen?
 
Krilleman
Jodå!

Position fyra bild två: Ventil kallvatten (?)

Det är ett ventilrör som matar varmvattenberedaren. Stänger du ventilen så sitter säkerhetsventilen på "rätt" sida och släpper ut ev övertryck som kan bli vid uppvärmning!
 
2 är avkaklare. ska fyllas med avsett salt som kan köpas i mataffären oftast.
 
corre skrev:
2 är avkaklare. ska fyllas med avsett salt som kan köpas i mataffären oftast.
Ok. Vattnet var väldigt kalkrikt för i tiden eftersom det kom från kalkbrottet. Numera tas vattnet från Hässleholm
 
Vinslöv?

Kan nog vara bra att ha kvar den och kontrollera
Dom blandar vattnet mellan hlm och ignaberga, så det kan variera lite beroende på belastning.
 
Jo det stämmer väl rätt bra rent geografiskt..

Ok, det var mer än jag visste faktiskt.. Jag har ju inget kalkfilter idag och klarar mig bra...
 
Samma för oss i Kristianstad, man tar vatten från olika delar av kommunen för att täcka behovet och blanda för snällare smak, korrosivitet och mindre kalk. Framförallt kalken som vi har gott om häromkring :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.