Hej,

Pratade med vår bank, SEB, ang köp av tomt. De har hela tiden sagt att de kräver 15% i kontantinsat. Jag läste att nytagna bolån inte får överstiga 85% av marknadsvärdet.

Läs artikeln här: http://www.svd.se/naringsliv/invest...-ger-hogre-kostnader_7653850.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

På 1,000,000kr skulle det innebära att vi måste betala in 150,000kr kontant. Om man innan köpet av tomten får en marknadsvärdering av banken, på tex 1,000,000kr, men vi lyckas förhandla till oss tomten för 850,000kr. Om det är 85% av marknadsvädet skulle det innebära att vi inte behöver pynta in någon kontantinsatts alls i ett sådan scenario. Stämmer det?

Någon som varit i en liknande situation för att slippa kontantinsatts?
 
MrMacplay skrev:
Hej,

Pratade med vår bank, SEB, ang köp av tomt. De har hela tiden sagt att de kräver 15% i kontantinsat. Jag läste att nytagna bolån inte får överstiga 85% av marknadsvärdet.

Läs artikeln här: [länk][svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

På 1,000,000kr skulle det innebära att vi måste betala in 150,000kr kontant. Om man innan köpet av tomten får en marknadsvärdering av banken, på tex 1,000,000kr, men vi lyckas förhandla till oss tomten för 850,000kr. Om det är 85% av marknadsvädet skulle det innebära att vi inte behöver pynta in någon kontantinsatts alls i ett sådan scenario. Stämmer det?

Någon som varit i en liknande situation för att slippa kontantinsatts?
Det brukar vara köpeskillingen som utgör basen. Så har det varit när vi har frågat. Vi har i och för sig tittat på villor och inte på tomter. För att köpa tomt kunde vi inte få bolån alls utan byggkreditiv eller blancolån.
 
Det är 85% av köpesumman. Lyckas ni förhandla ner priset så förhandlar ni även ner marknadsvärdet. M-värdet är ju vad ngn är villig att betala.

Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Det är 85% av köpesumman. Lyckas ni förhandla ner priset så förhandlar ni även ner marknadsvärdet. M-värdet är ju vad ngn är villig att betala.

Sent from my LT18i using Byggahus

Tack för svar.

Vet inte om jag håller med dig om att marknadspris är detsamma som man betalar. Det kan vara andra omständigheter som kan spela in, flexibel inflyttning, andra åtaganden osv. Högsta budet vinner inte alltid. Om man knackar på och frågar om man får köpa huset utan att det kommer ut på marknaden. Säljs det då för marknadspris eller för överrenskommet pris? Nu drog jag det ett steg längre men den diskussionen får jag ta med
 
Marknadsvärdet är inte nödvändigtvis likställt med köpesumman. Låt en mäklare värdera tomten och ta med värderingsintyget till banken så får ni låna 85% av värdet.
 
Att låna på en tomt till 85 % hör nog inte till vanligheterna.

Och bolånetaket om 85 % gäller bostadsfastigheter och således inte en tomt, där du i princip skulle kunna låna 100 % med säkerhet i tomt om nu banken skulle gå med på det, men som sagt var inte sannolikt...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
När vi skulle köpa min pappas hus, så lät vi värdera det. Sen fick vi köpa det till 3/4-delar av värderingen. Nordea ville inte låna ut mer än 85% av 3/4. SEB pratade vi inte med. Swedbank fattade att en värdering visar vad huset är värt på marknaden, och att vad vi betalar inte nödvändigtvis är lika med värdet.

Detta hade ingen betydelse för oss, vi hade till kontantinsatsen i båda fallen. Men Nordea straffade ju ut sig redan vid första träffen.
 
Den vedertagna definitionen av "marknadsvärde" är ungefär:

Det mest sannolika pris som fastigheten skulle betinga på värderingsdagen mellan en villig säljare och en villig köpare, i en transaktion på den öppna marknaden och efter erforderlig marknadsföring.

Den köpeskilling som är den aktuella i en fastighetstransaktion på den öppna marknaden (genom mäklare) är per definition marknadsvärdet. Därför går det sällan att hävda att den faktiska köpeskillingen skulle vara fastställt lägre än marknadsvärdet. Då ska det vara verkligen väsentligt under marknadsvärdet.

Värt också att "marknadsvärde" är en dagsnotering. Ungefär som dagens kurs på en aktie. Bankernas förväntningar på marknadsvärdets utveckling påverkar också lånevillkor och lånevilja i det enskilda fallet.
 
Stefan Bengtsson skrev:
När vi skulle köpa min pappas hus, så lät vi värdera det. Sen fick vi köpa det till 3/4-delar av värderingen. Nordea ville inte låna ut mer än 85% av 3/4. SEB pratade vi inte med. Swedbank fattade att en värdering visar vad huset är värt på marknaden, och att vad vi betalar inte nödvändigtvis är lika med värdet.

Detta hade ingen betydelse för oss, vi hade till kontantinsatsen i båda fallen. Men Nordea straffade ju ut sig redan vid första träffen.
Overkligt imkompetent och fyrkantigt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.