Hittade en 500 liters tekniktank från NS Värme i Trelleborg (www.nsvarme.se) till ett bra pris, med enda nackdelen att isoleringen är på 45mm, vilket man får rätta till när den har kommit på plats. Tanken är från Kina vilket man kanske kan ha synpunkter på..?!

De annonserar flitigt på blocket och genomför installationerna om man ber dem om det.

Någon som har erfarenhet av denna firma?
 
Låter inte som firman är så seriös står på hemsidan att man kan sänka värmekostnaderna med 85% med solpaneler men acktanken är säkert ok.
 
Seriös och seriös...
Han var glad i att sälja på en massa saker, men det kommer han inte få på ett tag, om ens någon gång. Tydligen löste hans 12m[SUP]2 [/SUP]solfångare hela hans värmebehov bortsett från dec jan och feb.... Där någonstans blev jag vaksam :)
Åker dit och kollar i morgon så får vi se. Han sa ngt om att tanken var rostfri, brukar de vara det? Tänkte att de oftast var i någon typ av målad plåt..
 
Tankarna brukar inte vara gjort i rostfritt det är endast vv beredare som ibland görs i rostfritt.
 
Han påstår fortfarande att de är det... Var och tittade idag, blir köp men med eget kopplingsschema, hans var jag inte nöjd med. Mer om detta när det hela ska kopplas in.. :)
 
Det finns naturligtvis rostfria tankar men det är inte så vanligt tror jula har en rostfri tank också.
 
Blev köp, 9250kr hemkört till Malmö. Men missade en liten detalj... Det som jag uppfattade (gick lite snabbt) som toppanslutningen för tex pannan var utgången för vv-slingan vilket innebär att första vettiga anslutningen är placerad ca 50 cm från toppen... Känns spontant som lite för lågt, blir på ung samma nivå som elpatronen.

Alternativet till denna anslutning är en av tre uppe på tanktaket, men då känns det å andra sidan som om man sabbar all typ av skiktning...

Kanske ta inloppet 50cm ner och ta ut radiatorvattnet på ovansidan? Synpunkter?
 
Hur det går med skiktningen beror på hur du laddar. Att ansluta på toppen är ingen nackdel.
 
Kan du utveckla det där? Om jag laddar i toppen från vedpannan antar jag att jag också tar vattnet ut till radiatorkretsen i en annan anslutning i toppen?!
retiren från radiatorn sätter man få långt ner det är möjligt antar jag för att utnyttja då stor volym i tanken som möjligt...?!
 
Första upptäckta missen var som sagt att översta inloppet på sidan satt lite långt ner.

Nummer 2 är att anslutningarna är 3/4 vilket fungerar fint med den tilltänkta vattenmantlade kaminen men som blir lite snålt med värmepumpen, tittar på olika lösningar för att svetsa dit två egna muffar...

Nummer 3 som är desto mer irriterande är att den utlovade 2" muffen för elpatronen avslutas några millimeter smalare längst in vilket gör att min rinkabypatron inte går att skruva in... :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.