Jag installerar just nu en Sparthermkamin i vårt nya hus.Spismodellen heter Arte 3L och är en ganska stor pjäs.

Vid bygget av huset lade vi ned en 100mm tilluftsanslutningi betongplattan. Nu får jag lite olika bud om att denna dimension är för litenför denna spis, det behövs minst 150-160mm i diameter. Andra säger att detvisst skall räcka… :x

Två frågor alltså:

Räcker 100 mm för att ansluta till spisen eller inte? Enligtfaktabladet behöver spisen 23,8 kubikmeter luft per timme vid eldning medstängd lucka. Hur kan man omsätta detta till tilluftskanalens diameter

Fråga två är OM det nu ej är tillräckligt med 100mm så ärplan B att ta dels luft direkt ifrån rummet (som är dryga 100 kvm) samt att ävenanvända tilluftskanalen. Då är min ide att för att ej ha kalluft som strömmarin då man ej använder spisen, sätta ett tilluftsspjäll på röret i golvet. Är det någon som har en annan ide att föreslå mig? Eller som har tips på braspjäll med axel som gör att jag kommer åt och kan stänga/ öppna från utsidan(spisen muras in)

Känner mig lite vilsen… :surprised:
 
Om du bara använder kanalen för tilluft blir lufthastigheten 8m/s, vilket låter aningen mycket.
Men vad gör det? Man eldar knappast med fullt ös särskilt länge.

Sätt på en reduktion 150 mm -> 100 mm och en sådan här:
 
  • Tilluftsspjall_stor.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tack för ditt svar! Har fått tipset om just detta spjäll!
Måste dock få fråga om du menar att tilluftskanalen på 100 mm diameter är tillräckligt för denna spis? Buden är som sagt olika och jag vill ju inte gärna koppla ihop och mura in och det sedan visar sig bli fel...
 
Rent krasst: Eftersom inluftöppningen i spisen tydligen är 150 mm är det väl
150 mm luftkanal som gäller.

Men det beror ju på mycket: Hur lång friskluftkanalen är, hur hårt du eldar...

Och hur kul skulle det vara att bila upp golvet och bygga om, inklusive att riva upp parkett osv?

För din spisinsats anges effekten till 7,5 kW.
Men är spisinsatsen lagom stor? Hur stort är huset?
Kommer du att kunna elda med full effekt utan att det blir bastu av kåken?

Jag har en kamin med nominell effekt 6 kW och 100 mm tilluftrör, och det funkar utmärkt.
Men jag stormeldar ju inte heller.
Ett par brasor på kvällen så får det räcka.
 
Helt korrekt, enligt tillverkaren är det 150 mm som gäller. Dock ligger där nu en 100 mm sedan huset byggdes för 3 år sedan och jag kommer inte ens tänka tanken på att bila bort denna och ersätta med 150 mm....
Spisen sätter vi in helt för mysfaktorn.

Friskluftskanalen är cirka 4 m lång.

Vad menar du med "stormeldar" - kan man elda på olika sätt? Mer än att kasta in fler vedklabbar alltså, haha...

Frågan är alltså kort och gott om jag skall våga satsa på att koppla spisen till tilluftskanalen endast och hoppas på att det ej blir en "sugrörseffekt" med svårighet att elda med stängd glaslucka. Eller om jag skall ta det säkra före det osäkra och ta luft från rummet via galler i murningen längst ned OCH ha en öppningsbar ventil på tilluftskanalen. Då får man ju in mer luft så klart men behövs detta för normalt och "då och då" eldande för mysfaktorn i första hand??
 
Jag tror att du klarar dig bra med din 100 mm kanal.

Tänker på hur små luftintag det var till kaminen på mitt förrförra hus (som tog luften från rummet).

Och för övrigt kan du väl alltid hissa upp luckan en centimeter när du vill stormelda :)
 
Bara för att klargöra vissa faktafel i tråden.
23,8kubik i timmen motsvarar 6,6l/s. I en 100mm kanal ger detta en lufthastighet på ca 0,11m/s
Vilket motsvarar en flugskit i rymden, knappt mätbart med instrument.
Hade vi pratat om 238kubik hade vi hamnat närmare dem 7,5m/s som nämns.
Stämmer siffrorna du säger i första inlägget kan du vara lugn och luta dig tillbaka i soffan och njuta av den goa värmen. :cool:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tjoa skrev:
Bara för att klargöra vissa faktafel i tråden.
23,8kubik i timmen motsvarar 6,6l/s. I en 100mm kanal ger detta en lufthastighet på ca 0,11m/s
Vilket motsvarar en flugskit i rymden, knappt mätbart med instrument.
Hade vi pratat om 238kubik hade vi hamnat närmare dem 7,5m/s som nämns.
Stämmer siffrorna du säger i första inlägget kan du vara lugn och luta dig tillbaka i soffan och njuta av den goa värmen. :cool:
Bra, Tjoa!

Inser nu att jag räknade med sorterna Liter och Decimeter (det är jämförbara storheter i min värld.)

Tyckte ju att det blev lite mycket med 8 m/S, men what the f**k.
Det skulle alltså vara 8,5 dm/s = 0,85 m/s

Än en gång: Tack! (Lärdom: Slarva aldrig med enheterna!)
 
Tjenare Tjoa och KnockOnWood!

Stort tack för era inlägg och beräkningar! Det känns ju som om jag skulle kunna gå på alternativ 1 och koppla spisen direkt på tilluften, trots 100 mm.
I värsta fall får jag völ elda lite försiktigt alternativt skjuta upp glasluckan och njuta av sprakandet från elden! :)
 
NikHall

När det gäller mysbrasor gäller att "small is beautiful"!
 
NikHall skrev:
I värsta fall får jag völ elda lite försiktigt alternativt skjuta upp glasluckan och njuta av sprakandet från elden! :)
Nej. Du kommer kunna elda som fan med stängd glaslucka. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.